printlogo


کد خبر: 239004تاریخ: 1400/7/20 00:00
مجموع واکسن‌های تزریق‌شده؛ ۶۵ میلیون و ۶۶۷ هزار دوز
آمار مرگ‌های کرونایی دوباره صعودی شد

شمار جان‌باختگان ناشی از ابتلای به بیماری «کووید-۱۹» نسبت به هفته گذشته افزایشی شد به طوری که فقط طی یک شبانه‌روز 276 نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان‌ باختند. بهداشت دیروز اعلام کرد: در شبانه‌روز گذشته ۲۷۶ بیمار کرونایی فوت شدند که در مقایسه با روز قبل از آن، آمار مرگ‌و‌میر ناشی از این بیماری دوباره صعودی شده است. بر این اساس از ظهر روز یکشنبه تا ظهر سه‌شنبه ۱۹ مهرماه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۵۰۴ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و هزار و ۹۶۸ نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۵ میلیون و ۷۱۶ هزار و ۳۹۴ نفر رسید. متأسفانه در طول این مدت، ۲۷۶ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۲ هزار و ۸۶۸ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون ۲۳۴ هزار و ۱۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵ هزار و ۲۱۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. از سویی تاکنون ۳۳ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۶۶۰ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. همچنین در حال حاضر ۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. 
 
* علت فوت بیماران کرونایی بعد از تزریق ۲ دوز واکسن
مقابله با کرونا فقط با تزریق واکسن امکان‌پذیر نیست، بلکه تزریق واکسن باید همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی باشد. دبیر کمیته علمی کشوری «کووید-۱۹» گفت: هیچ واکسنی در دنیا وجود ندارد که ۱۰۰ درصد جلوی مرگ‌و‌میر یا بستری بیماران را بگیرد. حمیدرضا جماعتی به جلسات کمیته علمی کشوری «کووید-۱۹» که به صورت هفتگی برگزار می‌شود، اشاره کرد و افزود: در این جلسه درباره داروهای مصرف‌شده برای درمان بیماری کرونا و تأثیر و کارایی آنها بحث شد و پروتکل جدید که بر اساس مراحل مختلف بیماری کروناست، در حال تصویب است. وی درباره علت فوت برخی افراد با وجود تزریق ۲ دوز واکسن کرونا گفت: تزریق واکسن باعث کاهش مرگ‌و‌میر و بستری شدن بیماران در بیمارستان‌ها می‌شود ولی به طور کلی هیچ واکسنی در دنیا وجود ندارد که ۱۰۰ درصد جلوی مرگ‌و‌‌‌میر یا بستری بیماران را بگیرد. جماعتی با بیان اینکه ابتلا به کرونا و مرگ‌و‌میر افراد بستگی به بیماری‌های زمینه‌ای دارد، افزود: ایمنی به کرونا بعد از ۲ تا ۳ هفته از تزریق دوز دوم واکسن در بدن ایجاد می‌شود، در صورتی که برخی افراد بعد از تزریق دوز اول واکسن یا بلافاصله بعد از تزریق دوز دوم مبتلا به کرونا می‌شوند. وی گفت: از دیگر عوامل افزایش‌دهنده خطر ابتلا به کرونا، بیماری‌های زمینه‌ای است که سیستم ایمنی این افراد بسیار ضعیف است و با زدن واکسن هم ایمنی لازم در بدن آنها ایجاد نمی‌شود و مانع بستری یا مرگ این افراد نمی‌شود. جماعتی با بیان اینکه سن بالای افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند نیز عامل دیگری برای ابتلا و مرگ این بیماران است، افزود: گاهی افراد دارای بیماری زمینه‌ای در برابر تعداد بسیار زیادی از ویروس کرونا قرار می‌گیرند و به رغم اینکه واکسن کرونا را هم تزریق کرده باشند، سیستم ایمنی این افراد تاب بیماری را نمی‌آورد. دبیر کمیته علمی کشوری «کووید-۱۹» تاکید کرد: باید علاوه بر تزریق ۲ دوز واکسن، اقدامات لازم بهداشتی از جمله زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، اجتناب از دورهمی‌ها و مسافرت‌ها را نیز انجام دهیم تا از ابتلا به کرونا جلوگیری شود و اینکه تصور کنیم تنها با زدن واکسن از ابتلا و مرگ پیشگیری می‌شود، تصور خامی است. 
 
* واکسیناسیون اتباع خارجی در ایران بدون کمک نهادهای بین‌المللی
انجام واکسیناسیون در کشور برای همه افراد انجام می‌شود به طوری که اتباع بیگانه نیز واکسینه می‌شوند. وزیر بهداشت گفت: تاکنون هیچ کمکی از سوی نهادهای بین‌المللی برای ارسال واکسن جهت اتباع خارجی در ایران انجام نشده است. بهرام عین‌‌‌اللهی در دیدار جمعی از نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی در ایران که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: سازمان‌های انسان‌دوستانه بین‌المللی چطور می‌توانند در مقابل تحریم‌های ظالمانه و ناجوانمردانه علیه کشورهای مختلف از جمله ایران مقابله کنند؟ آیا تحریم‌ها با اهداف سازمان‌های بین‌المللی، همخوانی دارد؟ آیا تحریم‌ها باید شامل داروهای کودکان و بیماران هم شود؟ تحریم‌ها ظلم بزرگی به ایران است اما مردم کشور ما، قهرمان هستند و در مقابل همه این تحریم‌ها، ایستادگی کرده و می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: اتباع خارجی در ایران بدون هیچ دریافت واکسنی از هیچ نهادی، در مراکز واکسیناسیون کشور واکسینه می‌شوند، چون سلامت آنها برای ما مهم است. تاکنون هیچ کمکی از سوی نهادهای بین‌المللی برای ارسال واکسن جهت اتباع خارجی نشده است.
 
* واکسن‌های تزریق‌شده؛ ۶۵ میلیون و ۶۶۷ هزار دوز
آمارهای روزانه وزارت بهداشت نشان می‌دهد مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور تاکنون به ۶۵ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۴۶۷ دوز رسیده است. مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: تاکنون ۴۵ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۷۲۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۹ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۷۴۳ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶۵ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۴۶۷ دوز رسیده است. در شبانه‌روز گذشته، یک میلیون و ۲۶۵ هزار و ۵۲۲ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد. 
 

Page Generated in 0/0102 sec