printlogo


کد خبر: 239053تاریخ: 1400/7/21 00:00
احتمال بروز پیک ششم در اوایل آبان
فعالیت اصناف از ابتدای آبان منوط به تزریق واکسن است

تاکنون بیش از 67 میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده اما با این حال برخی اخبار حکایت از آن دارد که طیفی از جامعه گرایش چندانی به تزریق واکسن ندارند. بر همین اساس طبق دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های هوشمند برای مهار بیماری در دستور کار قرار می‌گیرد. در همین رابطه وزیر کشور از مشروط شدن فعالیت اصناف از ابتدای آبان خبر داد. بر این اساس اصنافی که اقدام به تزریق واکسن نکرده باشند مجوز فعالیت نخواهند داشت. وزیر کشور روز گذشته تاکید کرد: فعالیت اصناف بویژه اصنافی که با مواد غذایی سر و کار دارند، از ابتدای آبان منوط به تزریق واکسن است. احمد وحیدی در پایان جلسه قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا در تشریح مصوبات و موضوعات مورد بررسی در این جلسه گفت: در این جلسه رفع محدودیت‌های هوشمند مورد بررسی قرار گرفت. به این شکل که چگونه هوشمند محدودیت‌ها را رفع کنیم. نرم‌افزار و پلتفرمی که از قبل تهیه شده بود، در چند استان به صورت آزمایشی اجرا شد که این موارد مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین درباره مراکزی که باید به این پلتفرم متصل می‌شدند بحث شد، چرا که وقفه‌ای در این حوزه ایجاد شده بود و مقرر شد این کار هر چه زودتر انجام و مراکز مرتبط به این پلتفرم متصل شوند تا زمینه تعمیم آن فراهم شود. وی افزود: در بخش دیگری از این جلسه درباره فعالیت اصناف و ادارات بحث و گفت‌وگو شد. بر این اساس فعالیت اصنافی که با مواد غذایی سر و کار دارند، منوط به زدن واکسن خواهد شد که این کار نیز به دقت مورد نظارت قرار خواهد گرفت. مقرر شد وزارت بهداشت اسامی ۳ میلیون نفر از ۶ میلیون نفر اصنافی را که واکسن تزریق کرده‌اند، در اختیار قرار دهد تا برای افرادی که واکسن به آنها تزریق شده است، امکان فعالیت در محل کار فراهم شود. فعلا آخر مهرماه برای اجرای این طرح تعیین شده است. وی تاکید کرد:‌ از همه اصناف درخواست می‌شود اگر تا به حال واکسن نزده‌اند نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند. وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت آمادگی دارد روزانه به ۳ میلیون نفر واکسن تزریق کند، افزود: حدود ۵۱ یا ۵۲ درصد اصناف تاکنون واکسن دریافت کرده‌اند که این رقم کم است و باید همه آنها به طور کامل واکسن دریافت کنند. 3 میلیون نفر از اصناف باقی مانده‌اند که باید نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند. با توجه به ظرفیت وزارت بهداشت و فرصت ۱۱ روزه تا پایان مهرماه، امکان انجام این کار وجود دارد. 
 
* احتمال بروز پیک ششم در اوایل آبان
در کنار انجام واکسیناسیون، با اعمال اقدامات بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها همچون فاصله‌گذاری اجتماعی می‌توان از بروز پیک‌های جدید احتمالی بیماری «کووید-19» جلوگیری کرد. دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه بالا بودن مرگ‌های ناشی از کرونا و در برخی استان‌ها از آثار پیک پنجم است، درباره احتمال بروز پیک ششم گفت: بسیاری از مجامع علمی در دنیا اعلام کردند ممکن است اواخر اکتبر با پیک جدیدی مواجه باشیم. با این حال همه این پیش‌بینی‌ها بر اساس اقدامات بهداشتی و رعایت جامعه، میزان واکسیناسیون و همچنین اینکه آیا سوش جدیدی بروز کند که نسبت به اقدامات بهداشتی یا واکسن مقاوم باشد یا خیر، متغیر است. دکتر حمیدرضا جماعتی گفت: در برخی استان‌ها با واکسیناسیون و اقدامات و رعایت خود مردم آمار کمتر شده اما برخی استان‌ها متاسفانه هنوز به حد کنترل خود نرسیده‌اند. در عین حال میزان مرگ‌و‌میر هم با قرمزی استان ارتباطی ندارد، چرا که معمولا در بسیاری مناطق مرگ‌ومیر به دلیل شدت بیماری است. از سوی دیگر بسیاری از بیماران دیرهنگام مراجعه می‌کنند که منجر به درگیری شدیدتر ریه شده و باعث می‌شود در بخش‌های مراقبت ویژه بستری شوند بنابراین هم شدت بیماری و هم مراجعه دیرهنگام، میزان مرگ‌و‌میر را بالا می‌برد اما از نظر میزان بروز، آثار باقیمانده از پیک قبلی است که امیدواریم به تدریج طی 3-2 هفته آینده با واکسیناسیون و اقدامات بهداشتی که انجام می‌شود، بتوانیم شاهد باشیم این شهرها هم از قرمز به سمت نارنجی و زرد حرکت کنند. 
 
* آغاز مدیریت هوشمند کرونا تا اوایل آبان
تاکنون بیش از 60 میلیون نفر از جمعیت کشور در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند و نباید این افراد قربانی کسانی شوند که واکسن نمی‌زنند. رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه یکی از راه‌هایی که برای کنترل شرایط در اپیدمی‌ها وجود دارد، استفاده از قرنطینه یا مدیریت هوشمند اپیدمی است، گفت: کارهای مقدماتی طرح قرنطینه هوشمند شروع شده است. حمید سوری در گفت‌وگو با فارس خاطرنشان کرد: الان بسیاری از افراد در جامعه واکسینه شده‌اند و عده‌ای هم پروتکل‌های بهداشتی را همچنان رعایت می‌کنند، بنابراین این افراد نباید قربانی کسانی شوند که واکسن نمی‌زنند و اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. وی گفت: در رویکرد قرنطینه هوشمند، با استفاده از فناوری‌های نوین و سنجش درست خطر، هدف‌مان برقراری شرایطی است که ضمن پیش بردن چرخه زندگی عادی، از احتمال خطر و انتشار بیماری و رخداد پیک‌های متعدد جلوگیری کنیم. وی تصریح کرد: بنابراین با استفاده از مکانیزم‌هایی چون تلفن همراه و دوربین‌های پیشرفته و... محدودیت‌هایی را برای واکسن‌نزده‌ها ایجاد می‌کنیم و مثلا با عدم ارائه خدمات عمومی در مکان‌های مختلف می‌توان افراد را به زدن واکسن و رعایت پروتکل‌ها به منظور پیشگیری از انتقال بیماری هدایت کرد. رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر اینکه کشورهایی که زودتر از مدیریت و قرنطینه هوشمند استفاده کرده‌اند، در مهار اپیدمی موفق‌تر بوده‌اند گفت: ما متاسفانه دیر به سمت قرنطینه هوشمند رفته‌ایم. 
 
* شناسایی ۱۳۳۹۱ بیمار جدید «کووید-۱۹» در کشور
آمار جان‌باختگان بیماری «کووید-19» در کشور همچنان بالای 200 نفر در یک شبانه‌روز است. روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: در شبانه‌روز گذشته متاسفانه ۲۱۳ بیمار «کووید-19» در کشور جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه ۲۰ مهرماه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۳۹۱ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و هزار و ۸۶۹ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت، ۲۱۳ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۸۱ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون ۲۴۹ هزار و ۹۵۶ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵ هزار و ۱۲۴ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. از سویی تاکنون ۳۳ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۸۷۷ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. همچنین در حال حاضر ۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. همچنین در 24 ساعت (از ظهر دوشنبه تا سه‌شنبه)، یک میلیون و ۳۶۱ هزار و ۹۱۴ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد. بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تاکنون ۴۶ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۵۰۱ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۰ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۸۸۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند. به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۶۷ میلیون و ۲۹ هزار و ۳۸۱ دوز رسیده است. 
 

Page Generated in 0/0058 sec