printlogo


کد خبر: 239059تاریخ: 1400/7/21 00:00
اخبار

رئیس‌جمهور تأکیدکرد
 ضرورت تهیه طرح جامع مدیریت تولید و مصرف انرژی در کشور
جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صبح دیروز به ریاست حجت‌الاسلام دکتر سیدابراهیم رئیسی برگزار شد. رئیس‌جمهور در این جلسه بر ضرورت تهیه یک طرح جامع درباره نیازهای کشور به انرژی‌های مختلف تاکید کرد. آقای رئیسی همچنین ضرورت مدیریت تولید، تامین و مصرف برق کشور، استفاده حداکثری از توان داخلی برای احداث نیروگاه‌ها و پیش‌بینی‌ها برای تامین سوخت زمستانی نیروگاه‌های تولید برق را یادآور شد. در جلسه دیروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، وزارت نیرو برنامه خود برای مدیریت عرضه و تقاضای برق را مطرح کرد. این برنامه شامل فصل‌های مختلف از جمله اهمیت ایجاد ثبات و امنیت در عرضه برق، بهبود فضای کسب‌و‌کار در بخش تولید برق و تمرکز بر مدیریت شبکه و ترانزیت برق، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و نوسازی صنعت برق است.
***
برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره اوراق دولتی وجود ندارد
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بخش اعظم فروش اوراق دولتی ناشی از عملیات بازار باز بین‌بانکی است که بین بانک‌ها و بانک مرکزی اتفاق می‌افتد و به هیچ عنوان به معنای فروش اوراق توسط دولت نیست. محمدعلی دهقان‌دهنوی با بیان اینکه به صورت روزانه حجم فروش اوراق در بازار بدهی قابل توجه است، افزود: باید به منشأ فروش این اوراق توجه جدی شود؛ بخش اعظم فروش اوراق، ناشی از عملیات بازار باز بین بانک مرکزی و بانک‌ها است که ثبت آمار معاملات آن در بازار بدهی رخ می‌دهد و به هیچ عنوان به معنی فروش اوراق توسط دولت نیست، در واقع طی ۳ هفته اول مهرماه دولت هیچ فروش اوراقی در بازار نداشته است و برای هفته بعد هم برنامه فروش ندارد. وی با اشاره به اینکه آن چیزی که تحت فروش اوراق در آمار روزانه منعکس می‌شود ناشی از عملیات بازار باز بانک مرکزی است و ارتباطی به فروش اوراق توسط دولت ندارد، گفت: دولت هم متعهد و ملزم به حفظ نرخ بهره است و هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره وجود ندارد و نگرانی در این زمینه کاملا بی‌مورد است. به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید دارد که تغییر سررسیدها، تنها راه‌حل درست برای ایجاد جذابیت در فروش اوراق است و هیچ نیازی به افزایش نرخ بهره نیست و به صورت اساسی و اصولی با افزایش نرخ بهره مخالف است. 
***
توافق با ارمنستان برای حل مشکل کامیون‌داران ایرانی
معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی از توافق با ارمنستان برای حل مشکل کامیون‌داران ایرانی در این کشور در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای ساخت راه‌های جایگزین خبر داد. در پی بروز اختلافات مرزی بین ۲ کشور ارمنستان و آذربایجان، کامیون‌داران ایرانی برای رفتن به ایروان از مرز نوردوز باید ۲ بار برای ورود به خاک آذربایجان عوارض پرداخت کنند و مشکلاتی در این زمینه برای آنها در هفته‌های گذشته به وجود آمد البته در روزهای گذشته هیاتی ایرانی از وزارت راه‌و‌شهرسازی به ارمنستان سفر کردند و برای حل این مشکل مذاکرات و توافقاتی بین ۲ کشور صورت گرفت. خیرالله خادمی، معاون وزیر راه‌‌و‌شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور در این باره اظهار کرد: در سفر به ارمنستان در همان روز نخست در جلسات طولانی برنامه‌های زیرساختی کشور ارمنستان برای بخش جنوبی که به سمت ایران می‌آید را در ۳ بخش برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و دراز‌مدت بررسی کردیم و مسؤولان این کشور از نظرات فنی که در این زمینه ارائه دادیم، استقبال کردند. وی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: با توجه به اینکه تیم فنی مهندسی را نیز در این سفر همراه خودمان برده بودیم، اعلام آمادگی کردیم تا از نظر فنی برای حل مشکلات زیرساختی ارمنستان کارهایی انجام دهیم. با توجه به اتفاقات اخیری که بین آذربایجان و ارمنستان رخ داده، بخشی از این جاده داخل خاک آذربایجان قرار گرفته و آذربایجان در آنجا گیت و ایست بازرسی راه انداخته و از کامیون‌داران ما عوارض می‌گیرد، در حالی که یک بار در ابتدای مرز مذکور این عوارض دریافت می‌شود.  
***
ترمز نفت کشیده شد
قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی برای نخستین‌بار در ۴ روز گذشته کاهش یافت. بهای معاملات نفت برنت با ۶ سنت کاهش به ۸۳ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید؛ نفت برنت روز دوشنبه با 5/1 درصد افزایش به بالاترین رکورد ۳ سال اخیر صعود کرده بود. بهای نفت آمریکا نیز با ۱۳ سنت کاهش به ۸۰ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز دوشنبه 5/1 درصد صعود کرده بود و به بالاترین حد در حدود ۷ سال اخیر رسیده بود. قیمت‌ برق نیز در هفته‌های اخیر به رکورد بالایی صعود کرده که ناشی از کمبود انرژی در آسیا، اروپا و آمریکا بوده است. افزایش قیمت گاز طبیعی هم تولیدکنندگان نیرو را تشویق کرده است این سوخت پاک‌تر را رها کرده و به استفاده از نفت کوره روی بیاورند. تحلیلگران برآورد کرده‌اند سوئیچ از گاز طبیعی به نفت برای تولید برق می‌تواند تقاضای جهانی برای نفت را بین ۲۵۰ تا ۷۵۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد. یک مقام آمریکایی نیز گفته است: کاخ سفید همچنان از کشورهای تولیدکننده نفت می‌خواهد اقدامات بیشتری برای حمایت از احیای اقتصاد جهانی انجام دهند. دولت آمریکا به دقت قیمت نفت و بنزین را زیر نظر دارد و از هر ابزاری که در اختیارش است، برای پرداختن به شیوه‌های ضدرقابتی در بازارهای انرژی آمریکا و جهان استفاده می‌کند تا بازارهای انرژی مطمئن و باثبات را تضمین کند. کاخ سفید این نگرانی را در سطوح عالی با اعضای متعدد اوپک‌پلاس مطرح کرده است. اوپک‌پلاس به دلیل نگرانی از آسیب دیدن تقاضا بر اثر موج جدید شیوع ویروس کرونا، درخواست‌های مصرف‌کنندگان بزرگ برای افزایش بیشتر تولید را نادیده گرفت و هفته گذشته برنامه افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ماه نوامبر را تصویب کرد. 

Page Generated in 0/0056 sec