printlogo


کد خبر: 239082تاریخ: 1400/7/22 00:00
دور دنیا

آمریکا دارایی‌های افغانستان را آزاد نمی‌کند
در حالی که افغانستان به ‌دلیل منجمد شدن دارایی‌های دولتی 10 میلیارد دلاری‌اش در آستانه بحران انسانی قرار داشته و دبیرکل سازمان ملل درباره فروپاشی اقتصاد این کشور هشدار داده و خواهان امداد مالی فوری به این کشور شده اما واشنگتن قصد آزادسازی این دارایی‌ها را ندارد. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری پس از برگزاری نشست فوق‌العاده گروه 20 برای مقابله با بحران انسانی در افغانستان گفت در موضع واشنگتن برای آزادسازی دارایی‌های این کشور تغییری به ‌وجود نیامده است. او در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تغییری در سیاست مربوط به منجمدسازی دارایی‌های افغانستان به ‌وجود آمده است، گفت: «خیر، هیچ تغییری درباره این سیاست ایجاد نشده است». به گفته ساکی، سران گروه 20 در نشست فوق‌العاده درباره افغانستان بر تعهد جمعی خود برای ارائه مستقیم کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان تأکید کردند؛ چیزی که پیش‌تر از طریق سازمان‌های بین‌المللی مستقل به آن اشاره شده بود اما واشنگتن در این نشست نسبت به ارائه کمک‌های بیشتر به افغانستان متعهد نشده است. 
***
سرقت موبایل‌های یک هنگ ارتش اسرائیل
ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد هنوز نمی‌داند چه کسانی و چگونه گوشی همراه یک هنگ از نظامیان ارتش عبری را از داخل پایگاه‌شان سرقت کرده‌اند. به گزارش تارنمای روزنامه یدیعوت آحارانوت، 17 موبایل نظامیان صهیونیست در زمانی که مشغول آموزش در پایگاهی نظامی در منطقه دره اردن بودند، به سرقت رفته است. این نظامیان روز پنجشنبه هفته گذشته دوره آموزشی جمعی تیپ کافیر را می‌گذراندند که بعد از بازگشت از تمرینات نظامی متوجه مفقود شدن تلفن‌های همراه خود شدند. ظاهرا فرد یا افرادی توانسته‌اند وارد آسایشگاه آنها شده و تلفن‌های همراه آنها را به سرقت ببرند. گفته می‌شود فرمانده یگان آنها قصد داشت برای جلوگیری از وقوع رسوایی از حساب شخصی خود برای تمام این نظامیان که سربازان صفر در حال آموزش بودند تلفن همراه خریداری کند اما افسر مافوقش اجازه چنین کاری را به او نداد. در نهایت زمانی که سربازان اسرائیلی در شبکه‌های مجازی برای تهیه تلفن همراه از مردم درخواست کمک مالی کردند، ارتش رژیم صهیونیستی به تکاپو افتاد و با رسانه‌ای کردن این واقعه، اعلام کرد تحقیقات خود را در این رابطه آغاز کرده است. 
***
سریال عجز اسرائیل در مقابل هکرها این بار یک بیمارستان
تارنمای روزنامه ییسرائیل هیوم، پیش از ظهر دیروز از حمله سایبری به یک بیمارستان در فلسطین اشغالی خبر داد. به گزارش این نشریه عبری، هکرها سامانه رایانه‌ای این بیمارستان اسرائیلی را که نام آن مشخص نشده، از کار انداخته‌اند. فعالیت‌های مرتبط به دسترسی به اطلاعات بیماران به طور کامل مختل شده و مهاجمان خواهان دریافت باج در مقابل آزاد‌سازی اطلاعات شدند. وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی هم با تایید این خبر افزود کارشناسان در حال بررسی مشکل برای حل آن هستند. در گزارش ییسرائیل هیوم آمده که این نخستین‌باری نیست که داده‌های اطلاعات فردی اسرائیلی‌ها در هفته‌های اخیر توسط هکرها به سرقت می‌رود. طی چند هفته گذشته هم چندین شرکت الکترونیکی اسرائیلی مورد تهاجم هکرها قرار گرفتند، در حالی که شماری از مؤسسات و سازمان‌های اسرائیلی هم از آن در امان نماندند. حدود یک ماه پیش هکرها اطلاعات شخصی تمام دانشجویان و کارمندان دانشگاه بار ایلان را به دست آورده و منتشر کردند. آن زمان هم هکرها ابتدا خواهان هزاران دلار شده بودند اما به مرور زمان این خواسته خود را به چند میلیون دلار رساندند؛ در حالی که دانشگاه و نهادهای امنیتی هم بعد از اعتراف به حمله سایبری مدعی شده بودند در حال حل این مشکل هستند. بعد از آنکه دانشجویان و کارمندان متوجه شدند نهادهای امنیتی راهی برای جلوگیری از اطلاعات خود پیدا نمی‌کنند، عاجزانه در یک نامه سرگشاده از هکرها خواستند به این اقدام خود پایان دهند. 
***
مرزهای اتحادیه اروپایی به روی آمریکایی‌ها بسته می‌ماند
اتحادیه اروپایی در پی تداوم بحران سلامت ناشی از همه‌گیری کرونا، همچنان مرزهای خود را به روی ۵۴ کشور که هنوز موفق به کنترل این بحران نشده‌اند از جمله آمریکا و روسیه باز نمی‌کند. یک منبع مطلع در اتحادیه اروپایی دیروز به شبکه یورونیوز فهرستی سیاه از نام بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده، برزیل، قطر و روسیه را ارائه داده است، در حالی که هنوز به طور مشخص معلوم نیست آیا کشورهایی از خاورمیانه از جمله ایران در این فهرست قرار می‌گیرند یا خیر؟ اتحادیه اروپایی در حالی دست به اتخاذ چنین تصمیمی‌ زده که مقامات اغلب کشورهای عضو آن پیش‌تر اعلام کرده بودند مرزهای خارجی بر اساس یک رویکرد هماهنگ و جمعی از ابتدای ماه آینده میلادی(نوامبر) به روی مسافران گشوده خواهد شد. به همین دلیل مقامات بروکسل، ۲ فهرست مجزا برای صدور مجوز ورود به مسافران خارجی تهیه کرده‌اند. یکی از این فهرست‌ها شامل کشورهایی است که اتباع آنها اجازه عبور از مرزهای خارجی اتحادیه را دارند و در دیگری که می‌توان عنوان فهرست سیاه به آن داد، نام کشورهایی درج شده که شهروندان آنها پس از بازگشایی مرزها از ابتدای ماه ژوئیه همچنان از ورود به کشورهای عضو این اتحادیه منع می‌شوند. به گزارش یورونیوز، شهروندان ۴۷ کشور مجوز عبور از مرزهای خارجی اتحادیه اروپایی را دریافت خواهند کرد و اتباع ۵۴ کشور نیز در فهرست سیاه ورود به کشورهای اتحادیه قرار خواهند گرفت. در ایالات متحده تاکنون بیش از 44 میلیون و 300 هزار مورد ابتلا به بیماری «کووید-۱۹» به ثبت رسیده و بیش از 714 هزار نفر از شهروندان این کشور نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. 

Page Generated in 0/0150 sec