printlogo


کد خبر: 239087تاریخ: 1400/7/22 00:00
بررسی نقش نبود VAR و هوادار در توقف تیم ‌ملی در آزادی
هدیه فدراسیون به رقیب

داریوش مجلل: توقف تیم ‌ملی فوتبال مقابل کره‌جنوبی در حالی رقم خورد که در صورت تحقق وعده‌های مدیران فدراسیون فوتبال، احتمالا نتیجه به برد ایران تغییر می‌کرد. تیم ‌ملی فوتبال ایران سه‌شنبه‌شب در روزی که موقعیت‌های گلزنی فراوانی داشت و ۲ بار هم تیرک دروازه کره‌جنوبی را به لرزه درآورد، با نتیجه یک- یک مقابل ببرهای آسیا متوقف شد. کسب یک امتیاز مقابل کره‌جنوبی در شرایطی که یک گل هم از این تیم عقب افتاده بودیم، نتیجه بدی محسوب نمی‌شود اما مرور اتفاقات قبل تا زمان مسابقه نشان می‌دهد عملکرد مدیران فدراسیون موجب شد 2 امتیاز مهم خانگی تیم ‌ملی از دست برود. حضور تماشاگران موضوعی بود که فدراسیون فوتبال از مدت‌ها قبل روی آن مانور تبلیغاتی می‌داد اما ۲ روز مانده به بازی، حضور یار دوازدهم تیم ‌ملی رسما منتفی شد.
 حسن کامرانی‌فر، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال در رابطه با عدم صدور مجوز حضور تماشاگران ایرانی در ورزشگاه آزادی برای دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره‌جنوبی گفته بود: این بازی و نبود تماشاگر هیچ ارتباطی به بحث خارجی ندارد و ما در داخل با توجه به پروتکل‌های بهداشتی و بحث واکسیناسیون و مسائل زیرساختی تصمیم گرفتیم بازی بدون تماشاگر باشد. الان اگر یک تماشاگر بخواهد وارد ورزشگاه شود، بحث تست پی‌سی‌آر او مطرح می‌شود که هزینه زیادی برای تماشاگران در پی دارد. بحث سلامت تماشاگران باید راستی‌آزمایی شود. در نهایت ما به این نتیجه رسیدیم که این بازی بدون تماشاگر باشد. باید اشاره کنیم مسؤولان در شرایطی به یکباره نگران سلامتی ۷ هزار هوادار در ورزشگاه سر باز و 80 هزار نفری آزادی شدند که دیدار ایران و کره‌جنوبی در سالن‌های کوچک و سرپوشیده سینماها برای فوتبال‌دوستان پخش شد(!) 
 
* VAR، تیر خلاص
داوری دیدار ایران و کره‌جنوبی جز یک صحنه، مشکل خاصی نداشت اما آن یک صحنه به قدری در نتیجه بازی تاثیرگذار بود که عملکرد داور بازی را زیر سوال ببرد. دقیقا در دقایقی از نیمه اول که کره‌جنوبی توپ و میدان را در اختیار گرفته بود، مهدی طارمی در داخل محوطه جریمه کره‌جنوبی به دنبال توپی مرده رفت که با تنه سنگین مدافع حریف سرنگون شد. در این صحنه به ادعای کارشناسان داوری یک پنالتی برای ایران سوخت. نوید مظفری، کارشناس داوری درباره این صحنه توضیح داد: عملکرد کلی داور خوب نبود زیرا او در این دیدار یک اشتباه تاثیرگذار داشت که می‌توانست باعث تغییر نتیجه شود. در صحنه‌ای، مدافع کره‌جنوبی بدون اینکه توجهی به توپ داشته باشد، به طارمی ضربه زد و داور باید پنالتی اعلام می‌کرد. مشابه این صحنه دقیقا چند دقیقه پیش از آن توسط آزمون صورت گرفته بود که داور آن را خطا اعلام کرد؛ در نتیجه پنالتی ایران سوخت.
 داور عمانی اما سهم کوچکی از پنالتی سوخته ایران داشت و سهم بزرگ‌تر آن گردن عزیزی‌خادم و مدیرانش است. داور عمانی اشتباه کرد اما اگر VAR در این بازی بود، پنالتی ایران باز هم می‌سوخت؟ تمام تقصیر نبودن VAR گردن فدراسیون فوتبال است. این اتفاق در شرایطی رخ داد که عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون فوتبال در جلسه دانش‌افزایی داوران فوتبال به صورت رسمی خبر استفاده از VAR در دیدار با کره‌جنوبی را داده بود.

Page Generated in 0/0219 sec