printlogo


کد خبر: 239109تاریخ: 1400/7/22 00:00
مجموع واکسن‌های کرونای تزریق‌شده در کشور به ۶۸ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۳۰۷ دوز رسید
نوسان آمار جان‌باختگان

شمار قربانیان «کووید-19» کاهشی شد و به زیر 200 نفر در یک شبانه‌روز رسید. مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۴ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۲۷۵ نفر برسد. بر این اساس از ظهر روز سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه ۲۱ مهرماه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۲ هزار و ۲۹۸ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و یکهزار و ۶۹۹ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت ۱۹۴ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۲۷۵ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون و ۲۶۴ هزار و ۷۷۵ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵ هزار و ۲۶ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
از سویی تاکنون ۳۳ میلیون و ۵۶۳ هزار و ۳۹۰ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. همچنین در حال حاضر ۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. 
 
* تزریق یک میلیون و ۳۲۷ هزار دوز واکسن کرونا در کشور
مجموع واکسن‌های کرونای تزریق‌شده در کشور به ۶۸ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۳۰۷ دوز رسید. بنا بر اعلام دیروز مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۴۶ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۱۰۰ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۱ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۲۰۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۶۸ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۳۰۷ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز گذشته، یک میلیون و ۳۲۷ هزار و ۹۲۶ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد. 
 
* اعلام آمار تفکیکی واکسیناسیون کرونا در کشور
طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، آمار واکسیناسیون کرونا تجمیعی از ابتدا تا ۲۱ مهر به شرح زیر است: 
اسپوتنیک نوبت اول: ۵۵۶۹۸۷
اسپوتنیک نوبت دوم: ۳۹۲۹۷۷
سینوفارم نوبت اول: ۳۸۴۸۸۵۹۶
سینوفارم نوبت دوم: ۱۶۸۹۷۷۳۳
بهارات نوبت اول: ۵۹۳۸۹
بهارات نوبت دوم: ۵۴۲۱۸
آسترازنکا نوبت اول: ۴۴۷۹۳۱۱
آسترازنکا نوبت دوم: ۱۸۶۹۰۲۸
برکت نوبت اول: ۳۲۲۴۸۱۷
برکت نوبت دوم: ۲۳۳۴۲۵۱
مجموع نوبت اول: ۴۶۸۰۹۱۰۰
مجموع نوبت دوم: ۲۱۵۴۸۲۰۷
کل واکسن تزریق‌شده: ۶۸۳۵۷۳۰۷ 
 
* لزوم تغییر معیارهای رنگ‌بندی کرونایی شهرها
معیار رنگ‌بندی کرونایی شهرها اکنون تعداد موارد مثبت و بستری است، در حالی که باید تمام زوایا و مؤلفه‌هایی بیماری نظیر مراجعات سرپایی و پایش‌های ژنتیکی «کووید-19» مورد توجه قرار گیرد. رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر لزوم تغییر معیار رنگ‌بندی‌های کرونایی در کشور گفت: اکنون معیار رنگ‌بندی در کشور وضعیت بیمارستان‌هاست اما اگر بخواهیم روند اپیدمی را پیش‌بینی کنیم، باید به مؤلفه‌هایی مانند موارد مثبت روزانه، مراجعات سرپایی و پایش‌های ژنتیکی «کووید-19» و... توجه کرد. دکتر علیرضا ناجی، ویروس‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا، درباره معیارهای رنگ‌بندی کرونا در کشور گفت: اکنون معیار رنگ‌بندی در کشور وضعیت بیمارستان‌هاست؛ یعنی تعداد و موارد مثبت بستری. این موضوع به این معناست که شاید نزدیک ۲ هفته تا یک ماه از بروز و پیش‌بینی اپیدمی «کووید-19» می‌توانیم عقب باشیم.  ناجی در ادامه صحبت‌هایش درباره قرص ضدویروس مولنوپیراویر که از سوی یک شرکت داروسازی در آزمایشات بالینی برای مقابله با کرونا سودمند اعلام شده است، گفت: یکی از بهترین داروهایی که تاکنون به دست آمده و ضد «کووید-19» ساخته شده، همین دارو است. این دارو اختصاصا برای «کووید-19» ساخته شده و در مطالعات اثربخشی بسیار بالایی را هم در زمینه درمان و هم در زمینه پیشگیری نشان داده است. این دارو اختصاصا برای «کووید-19» ساخته شده و نتایج بسیار خوبی داشته و حتی روی واریانت‌های مختلف اعم از مو، دلتا و... کار کردند و روی آنها هم تاثیر زیادی داشته است. وی افزود: امیدواریم با ورود این دارو به لیست داروهای ایران و واردات آن بتوانیم عملکرد مناسبی در این زمینه داشته باشیم. در عین حال شنیده‌ام شرکت‌های داروسازی داخلی هم اقداماتی انجام داده‌اند تا بتوانند مواد اولیه این دارو را تهیه کنند و دارو ساخته شود. در هر صورت ساخت این دارو یکی از موفقیت‌های بزرگ است. نتایج مطالعه انجام شده برای این دارو، اینطور بوده که در ۵۰ درصد از مواردی که مورد استفاده قرار گرفته از بستری شدن و بیماری وخیم جلوگیری کرده است که عدد بالا و نویدبخشی است. به نظر می‌رسد FDA آمریکا آن را تایید کند و در این صورت همه کشورها به دنبال آن خواهند بود و ما هم از هم‌اکنون باید برای واردات یا تولید این دارو در داخل برنامه‌ریزی کنیم. 
 

Page Generated in 0/0148 sec