printlogo


کد خبر: 239143تاریخ: 1400/7/24 00:00
مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا و مصاف حساس پرسپولیس با الهلال سعودی
پیروز و مردانه بکوب

مهدی طاهرخانی: تیم فوتبال پرسپولیس در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا امشب ساعت 21:30 در عربستان به مصاف الهلال خواهد رفت. اهمیتی ندارد در چه مرحله‌ای و با چه لباسی؛ تقابل ایران و سعودی در هر شکل و حالتی داربی آسیایی به شمار می‌رود و حالا پرسپولیس تنها نماینده باقیمانده ایران در لیگ قهرمانان آسیا از بد حادثه به جای ۲ دیدار رفت و برگشت در مرحله یک‌چهارم نهایی این تورنمنت، باید تنها در یک بازی آن هم در خاک سعودی‌ به مصاف الهلال برود؛ تیمی که لقبش رئیس است. آبی‌پوشان ریاض با گذشته‌ای لبریز از جام و قهرمانی، هرگز محدودیتی برای خرید ستاره نداشته و ندارند. بیراه نیست اگر الهلال را شناسنامه فوتبال عربستان در رده باشگاهی بدانیم؛ تیمی که در مرحله قبل موفق شد دیگر نماینده ما یعنی استقلال را با ۲ گل حذف کند. اما همان بازی نشان داد اگر قائدی و شیخ دیاباته آماده در اختیار مجیدی بودند شاید، نتیجه چیز دیگری می‌شد. الهلال پر از بازیکن بزرگ داخلی و خارجی است. آنقدر دارند که براحتی با مبلغ 32 میلیون یورو در مجموع، «ماتیوس پریرا» ستاره برزیلی وست‌ برومویچ و«موسی مارگا» را از پورتو گرفتند تا در کنار «گومیس» فرانسوی و باتجربه خط حمله خطرناکی را تشکیل دهند اما نمایش نسبتا ضعیف این تیم مقابل استقلال نشان داد اگر پرسپولیس مقهور نام این بازیکنان نشود، قادر است ولو به سختی و تلاش فراوان از سد الهلال بگذرد. 
پرسپولیس در مرحله یک‌چهارم نهایی مجبور است در خانه الهلال به میدان برود؛ مسابقه‌ای که به اندازه فینال جذابیت و حساسیت دارد، بویژه اینکه الهلال با شکست استقلال به این مرحله رسیده است. بعد از باخت آبی‌پوشان ایرانی، محمود فکری، سرمربی سابق استقلال مدعی شد پرسپولیس براحتی می‌توانست الهلال را شکست دهد. حالا این رویارویی اتفاق افتاده اما حمید مطهری، مربی پرسپولیس می‌گوید نباید الهلال را یک تیم معمولی نشان داد. تیمی با امکانات فوق‌العاده و ستاره‌های گرانقیمت بین‌المللی قطعا حریف قدرتمند و سرسختی برای پرسپولیس خواهد بود، بویژه اینکه در حضور طرفدارانش بازی می‌کند. 
حواشی این بازی حساس و مهم از روز چهارشنبه آغاز شد؛ زمانی که پرسپولیس ساعت 10 صبح راهی فرودگاه امام خمینی(ره) شد تا به عربستان سفر کند اما مجوز پرواز به هواپیمای سرخپوشان داده نشد و آنها بعد از ساعت‌ها معطلی به خانه برگشتند. یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس از این شرایط بشدت گلایه کرد،‌ البته این تنها مشکل پرسپولیس برای این سفر و مسابقه مهم نبوده و نیست. خستگی وحید امیری از دیگر مشکلات اساسی پرسپولیس برای بازی با الهلال است؛ بازیکنی که سه‌شنبه‌شب 90 دقیقه مقابل کره‌جنوبی بازی کرد. امیری که در تیم‌ ملی در دفاع چپ به کار گرفته می‌شود، در پرسپولیس در فاز هجومی به میدان می‌رود. الهلال تیمی بسیار قدرتمند بویژه در فاز هجومی است و مهاجمان گرانقیمت خارجی مثل موسی مارگا و گومیس را دارد که از کوچک‌ترین فرصت‌‌ها نهایت استفاده را می‌برند. 
از سوی دیگر پرسپولیس به دلیل آغاز دیرهنگام لیگ برتر از شرایط مسابقه دور است و فقط با یک بازی دوستانه مقابل سپاهان خود را برای این بازی آماده کرده، در حالی ‌که الهلال در کوران مسابقات لیگ عربستان و در اوج آمادگی است. پرسپولیس برای شکست دادن الهلال کار بسیار دشواری پیش رو دارد، هر چند اگر سرخپوشان خودشان را باور داشته باشند و مشکلات حاشیه‌ای را با خود به زمین نبرند و همه آنها را در بیرون ورزشگاه جا بگذارند، پیروزی در این مسابقه دور از دسترس نخواهد بود. پرسپولیس در سال‌های اخیر ۲ بار حضور در فینال لیگ قهرمانان را تجربه کرده و می‌تواند با تکیه بر پتانسیل نیروی انسانی و دانش فنی مربیان ایرانی خود بار دیگر به یک برد بزرگ دست پیدا کند. 
 
* شهرانی رسماً دیدار مقابل سرخپوشان را از دست داد
«یاسر الشهرانی» رسما دیدار الهلال مقابل پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا را از دست داد. «لئوناردو ژاردیم» مربی پرتغالی الهلال عربستان برای جبران غیبت شهرانی در دیدار مقابل پرسپولیس ایران، به «ناصر الدوسری» تکیه می‌کند. همچنین «سالم الدوسری»، «پریرا» و «محمد البریک» آمادگی خود را برای رویارویی با پرسپولیس ایران اعلام کردند. از سویی وزارت ورزش عربستان اعلام کرد ظرفیت حضور تماشاگران در مسابقات مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا را تا 100 درصد افزایش می‌دهد، البته در ورزشگاه حضور محدود به افراد بالای 12 سال است که ۲ دوز واکسن کرونا را که توسط وزارت بهداشت سعودی تأیید شده است، تزریق کرده‌اند. 
 
* یحیی گل‌محمدی: باید فوتبالی به الهلال ضربه بزنیم
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس با بیان اینکه بازی در زمین الهلال و با حضور هواداران این تیم دشوار است، گفت: باید نظم خوبی داشته باشیم و اسیر حواشی و اتفاقات مسابقه نشویم. یحیی گل‌محمدی درباره تقابل پرسپولیس با الهلال عربستان در لیگ قهرمانان آسیا گفت: الهلال تیم پرمهره‌ای است و ۲ تیم کامل دارد. آنها فوتبال مالکانه و رو به جلو را انجام می‌دهند. کار سختی داریم. این مسابقه در زمین حریف است و تماشاگران هم در ورزشگاه حضور دارند. سرمربی پرسپولیس با بیان اینکه الهلال در خط حمله مهره‌های گران‌قیمت، حرفه‌ای، سرعتی و سرزن دارد، تاکید کرد: بازی سختی خواهد بود اما آنقدر انگیزه داریم که بتوانیم دل هواداران را شاد و برای کشور و هواداران افتخار کسب کنیم. شاید انگیزه متفاوتی نسبت به الهلال داشته باشیم. گل‌محمدی تصریح کرد: الهلال 7 بازیکن خارجی دارد که اسم 4 نفر را برای لیگ قهرمانان آسیا رد کرده‌اند. پریرا بازیکن برزیلی پشت مهاجم بازی می‌کند. مارگا را از پورتو خریده‌اند و گومیس در محوطه جریمه خیلی خطرناک است، یک مدافع کره‌ای هم دارند. باید خیلی مراقب اینها باشیم. وی یادآور شد: باید نظم خوبی هم در دفاع کردن و هم زمانی که توپ را در اختیار داریم، داشته باشیم. نباید اسیر اتفاقات بازی شویم. جو سختی علیه بازیکنان ما خواهد بود و باید خیلی تمرکز داشته باشیم. نباید اشتباه تاثیرگذار داشته باشیم و اجازه دهیم اتفاقات و حواشی مسابقه، نتیجه بازی را رقم بزند. سرمربی پرسپولیس خاطرنشان کرد: باید بتوانیم فوتبالی به الهلال ضربه بزنیم. اگر قرار شد اتفاقی رخ بدهد، باید فوتبالی باشد نه با اخراج، اخطار بی‌مورد یا پنالتی. تقابل ما با الهلال فینال زودرس آسیا بود ولی باید با تمام وجود از غیرت ایرانی استفاده کنیم و عملکرد خوبی داشته باشیم. دعای خیر هواداران پشت سر ما است. شخصا به بازیکنانم امیدوارم چون می‌دانم با تمام وجودشان بازی می‌کنند. گل‌محمدی که با برنامه ورزش و مردم گفت‌وگو می‌کرد، درباره تمدید ۲ ساله قراردادش با پرسپولیس هم گفت: وقتی بدانیم تا ۳ سال دیگر فرصت داریم، برنامه‌ریزی می‌کنیم و از جوان‌ها استفاده می‌کنیم و به فکر 3-2 سال بعد هستیم. در آینده اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد. سرمربی پرسپولیس در پایان با تاکید بر اینکه مشکلات این تیم خیلی زیاد است، اظهار کرد: آقای صدری (سرپرست باشگاه) هم تنها است و برای ماندن ریسک بزرگی کرده است. اگر صدری قبول نمی‌کرد، شرایط برای نفر بعدی در پرسپولیس سخت می‌شد. او شناخت کافی از وضعیت درونی تیم داشت و تصمیم به ماندن گرفت. 
***
برنامه پرسپولیس برای مهار مهاجم فرانسوی الهلال چیست؟
«باماتیمبی گومیس» مهاجم فرانسوی تیم فوتبال الهلال تاکنون ۳ بار به تیم‌های ایرانی گلزنی کرده است و در بازی با پرسپولیس هم امید اول تیم عربستانی محسوب می‌شود. گومیس یکی از بازیکنان کلیدی تیم فوتبال الهلال از سال ۲۰۱۸ تاکنون است. این مهاجم که حتی سابقه حضور در تیم ‌ملی فرانسه را هم دارد، در باشگاه‌هایی چون سنت‌اتین، لیون و مارسی فرانسه، سوآنسی سیتی انگلیس و گالاتاسرای ترکیه بازی کرده است. گومیس فصل گذشته در لیگ عربستان ۲۴ گل به ثمر رساند و در لیگ قهرمانان آسیا ۳ بار درواز حریفان را باز کرد. این مهاجم خطرناک و زهردار سال ۲۰۱۹ که الهلال قهرمان آسیا شد، توانست با ۱۱ گل به عنوان آقای گلی لیگ قهرمانان آسیا دست یابد و عنوان بهترین بازیکن این مسابقات را از آن خود کند. آمار گومیس در تقابل با تیم‌های ایرانی هم قابل توجه است و تاکنون ۳ بار برابر نمایندگان کشورمان گلزنی کرده است. او ۲ بار به استقلال تهران و یک بار به شهرخودرو گلزنی کرده است و حالا در آستانه تقابل با یکی دیگر از تیم‌های ایران قرار دارد. باید دید برنامه یحیی گل‌محمدی، سرمربی سرخپوشان ایران برای مهار گومیس چیست. این مهاجم فرانسوی در این فصل از مسابقات عربستان ۶ بازی انجام داده و ۴ گل به ثمر رسانده است. زوج گومیس در خط حمله الهلال، «موسی مارگا» مهاجم مالیایی است که فصل گذشته با مهدی طارمی در تیم پورتو همبازی بود. مارگا اگر چه تاکنون نتوانسته انتظارات را برآورده کند اما مهاجمی فیزیکی است که می‌تواند برای پرسپولیس دردسرساز شود. مارگا در این فصل ۶ بازی برای تیم الهلال انجام داده است اما آمار گلزنی‌هایش، نصف گومیس است و تنها ۲ بار توانسته دروازه حریفان را باز کند. 
***
تمجید AFC از کاپیتان پرسپولیس در آستانه دیدار با الهلال
سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در آستانه شروع مرحله یک‌‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مرور شرایط تیم‌های حاضر در این مرحله از جمله پرسپولیس ایران پرداخت. سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا با اشاره به این مسابقات، درباره پرسپولیس نوشت: «تعداد کمی از باشگاه‌ها همانند پرسپولیس عملکرد و نمایش مداومی در لیگ قهرمانان آسیا با حضور در ۲ فینال از ۳ دوره گذشته و یک حضور در مرحله نیمه‌نهایی در سال ۲۰۱۷ داشته‌اند. با این حال عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا سال ۲۰۱۸ با شکست مقابل کاشیما آنتلرز و سال ۲۰۲۰ با شکست برابر اولسان هیوندای از پرسپولیس دور شد. موفقیت غول تهرانی منجر به جدایی تعدادی از ستاره‌های این تیم از جمله بشار رسن، شجاع خلیل‌زاده و احمد نوراللهی شد که به تیم‌های جدیدی رفتند. با این حال تیم یحیی گل‌‌‌‌محمدی همچنان به قدرت ستاره‌های خود با نفراتی چون وحید امیری و مهدی ترابی می‌بالد، در حالی که سیدجلال حسینی کهنه‌کار و همیشه قابل اتکا حضور الهام‌بخشی هم در داخل و هم در خارج از زمین دارد».
AFC در ادامه به پنجمین قهرمانی متوالی پرسپولیس در ایران اشاره و تاکید کرد این تیم بدون انجام بازی در لیگ برتر آماده دیدار با الهلال شده است. 

Page Generated in 0/0114 sec