printlogo


کد خبر: 239152تاریخ: 1400/7/24 00:00
درخواست مسوؤلان استانی از مردم برای کمک به زلزله‌زدگان محروم شرق خوزستان
اندیکا فراموش نشود

ساکنان شرق خوزستان که در پی وقوع زلزله‌های اخیر بی‌خانمان شده‌اند، این روزها نیازمند اسکان موقت و دسترسی به ضروریات اولیه چون وسایل گرمایشی و اقلام زیستی هستند. البته در گام بعدی دولت باید برای ساخت و مرمت خانه‌های آسیب‌دیده، زیرساخت‌های ارتباطی و مصالح ساختمانی ارزان را در این منطقه تامین کند. به گزارش«وطن‌امرز»، ساخت و مرمت خانه زلزله‌زدگان از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال پیگیری است اما کار تامین مصالح ساختمانی به دلیل کوهستانی بودن منطقه و نبود زیرساخت‌های ارتباطی به نظر می‌رسد سخت انجام ‌شود. 
از طرفی تامین نیازهای اولیه معیشتی و اسکان موقت زلزله‌زدگان ضرورتی است که باید در صدر برنامه مسؤولان استانی و حاکمیتی باشد ولی اقدامات بعدی برای ساخت و بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تری است که به گفته یکی از نمایندگان خوزستان باید مورد توجه هیأت دولت قرار گیرد، چرا که تامین نیازهای مالی برای ساخت مسکن زلزله‌زدگان تا حدی خارج از حیطه وظایف مدیران استانی است. 
مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، با بیان اینکه 700 خانه منطقه زلزله‌زده شهرستان اندیکا در پی وقوع زمین‌لرزه‌های اخیر و به دلیل به‌کارگیری مصالح ساختمانی که اکثرا از جنس سنگ و چوب بوده کاملا تخریب شده و مابقی خانه‌ها نیز آسیب جدی دیده است، گفت: پرداخت وام بلاعوض و تسهیلات ارزان‌قیمت به ساکنان این منطقه برای ساخت و مرمت‌ خانه‌های آسیب‌دیده ضروری است و دولت باید نسبت به این موضوع تصمیم عاجل بگیرد. 
وی به محرومیت مردم این منطقه اشاره کرد و افزود: با توجه به فقر و نبود شغل بعید به نظر می‌رسد ساکنان این منطقه توان بازپرداخت اقساط وام یا تامین وثایق را داشته باشند؛ در چنین شرایطی وام بلاعوض و تامین مصالح ساختمانی رایگان برای ساخت مسکن ساکنان منطقه زلزله‌زده باید جزو برنامه‌های دولت و نهادهای حمایتی باشد. یوسفی خاطرنشان کرد: البته اقدامات لازم برای بازسازی مناطق زلزله‌زده در حال انجام است و مسؤولان نیز قول‌هایی برای تسریع در روند بازسازی داده‌اند. امیدواریم با بازدیدی که دکتر محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور از منطقه زلزله‌زده داشتند، اقدامات لازم در راستای رفع مشکلات و تامین نیازهای اساسی مردم این منطقه انجام شود. 
طبق گزارش‌های موجود کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده اندیکا و مناطق اطراف در حال انجام است به طوری که خیلی از نهادها و ارگان‌ها چون سپاه، بسیج، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، هلال‌احمر و... برای رفع مشکلات این منطقه پای کار آمده‌اند تا به زلزله‌زدگان خدمات‌رسانی کنند. به طور مثال مدیرعامل بیمه برکت دیروز از پرداخت خسارت به خانه‌های روستایی آسیب‌دیده در زلزله اخیر استان خوزستان و منطقه اندیکا خبر داد. سیداحمد طالبی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: با توجه به زلزله اخیر در منطقه اندیکا، شرکت بیمه برکت وابسته به بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با هماهنگی مسؤولان امور روستایی استانداری خوزستان نسبت به بازدید از مناطق زلزله‌زده و شروع فرآیند کارشناسی و ارزیابی خسارت اقدام کرده است. وی با اشاره به اقدامات و خدمات بیمه برکت در استان خوزستان تصریح کرد: بیمه برکت ضمن هماهنگی‌های لازم با استانداری خوزستان و انعقاد تفاهمنامه همکاری، اقدام به صدور بیمه‌نامه برای ۱۵۰ هزار خانه روستایی کرده است. طالبی خاطرنشان کرد: بر اساس این تفاهمنامه، ۱۵۰ هزار باب منزل مسکونی روستایی استان خوزستان تحت بیمه آتش‌سوزی و حوادث طبیعی قرار گرفته است. وی تاکید کرد: با حمایت بیمه برکت هر باب منزل روستایی در خوزستان تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال در قبال خطرات آتش‌سوزی، صاعقه، انفجار، سیل، زلزله، آتشفشان، طغیان آب رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی به مدت یک سال تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌ است. مدیرعامل بیمه برکت با تاکید بر بیمه آتش‌سوزی و حوادث خانه‌های روستایی در مناطق محروم کشور تصریح کرد: بیمه برکت با هدف توسعه فرهنگ بیمه‌ای در مناطق روستایی و کمتر برخوردار و ایجاد چتر حمایتی برای ساکنان آسیب‌پذیر این مناطق، اقدام به پوشش بیمه‌ای منازل روستایی استان‌های مختلف کشور از جمله خراسان شمالی، کهگیلویه‌و‌‌بویراحمد، لرستان و گلستان کرده است. به گفته مدیرعامل بیمه برکت، تا امروز منازل یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار خانه روستایی تحت پوشش بیمه حوادث طبیعی شامل سیل، زلزله، آتش‌سوزی و دیگر حوادث قرار گرفته است. طالبی در پایان یادآور شد: ۱۱ هزار و ۵۰۰ روستا و ۲ میلیون و ۲۵ هزار خانوار تحت پوشش فعالیت‌ها و خدمات بیمه برکت در سراسر کشور قرار دارند. 
 
* امدادرسانی به 5 هزار و ۲۴۰ آسیب‌دیده از زلزله در شهرستان اندیکا
امداد‌رسانی‌ها به مردم زلزله‌زده شرق خوزستان همچنان ادامه دارد. معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خوزستان گفت: امدادگران این‌جمعیت تاکنون به 5 هزار و ۲۴۰ آسیب دیده از زلزله در شهرستان اندیکا امدادرسانی کرده‌اند. علی پهلوان در جمع خبرنگاران بیان کرد: این امداد‌رسانی در قالب توزیع اقلام زیستی نظیر چادر، پتو، موکت، نایلون پوششی و بشکه‌های نگهداری آب، بسته‌های غذایی شامل برنج، حبوبات، کنسروجات و اقلام بهداشتی بوده است. وی گفت: چندین سورت پرواز نیز توسط ۲ بالگرد امدادی این جمعیت در روند امداد‌رسانی به روستاهای سخت‌عبور و متأثر از زلزله اندیکا انجام گرفته است. معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خوزستان با اشاره به اینکه این جمعیت در کنار امداد‌رسانی برای محرومیت‌زدایی در این منطقه نیز ورود کرده است، گفت: این جمعیت با اعلام کد دستوری #۶۱*۱۱۲* یا شماره کارت ۹۹۹۶-۹۹۹۹-۳۳۷۹-۶۱۰۴ پویش همدلی و مهربانی جهت دریافت کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان شهرستان اندیکا را راه‌اندازی کرده است و از خیران دعوت می‌شود با پیوستن در این پویش در این امر خداپسندانه و بشردوستانه شریک و سهیم شوند. معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خوزستان با اشاره به آسیب رسیدن به سازه‌های تعدادی از مدارس اندیکا بر اثر وقوع زلزله‌های اخیر بیان کرد: با توجه به حضوری برگزار شدن مدارس در این مناطق و برای حفظ سلامت دانش‌آموزان مقرر شده است سرپناه‌های موقتی با همکاری جمعیت هلال‌احمر و آموزش‌و‌پرورش عشایری شهرستان اندیکا ایجاد شود. 
5 زمین لرزه از ۱۲ تا ۱۹ مهرماه در شهرستان اندیکا به وقوع پیوست که باعث وارد شدن آسیب به منازل این منطقه و مصدوم شدن چندین نفر شد. همچنین طبق اعلام اداره کل نوسازی مدارس خوزستان، زلزله‌های اخیر باعث آسیب زدن به ۵۰ مدرسه در این منطقه شده است. امدادرسانی هوایی و زمینی به این منطقه همچنان ادامه دارد.
همچنین نماینده ولی‌فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز بر تسریع در بازسازی و تحویل منازل مردم زلزله‌زده اندیکا تاکید کرد و گفت: این زلزله اسباب خیری برای توجه بیشتر به مردم این منطقه شد. حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدعبدالنبی موسوی‌فرد دیروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اهواز اظهار داشت: رسانه‌های دلسوز بویژه رسانه ملی و گروه‌های جهادی نباید اجازه دهند مساله اندیکا فراموش شود. وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۱۲۰ روستا در این زلزله از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند، از مردم خواست در حد توان خود به زلزله‌زدگان اندیکا کمک کنند، چون یک وجه از وقوع اتفاقاتی مانند زلزله، آزمون الهی است که نباید بی‌تفاوت عبور کنیم. 

Page Generated in 0/0107 sec