printlogo


کد خبر: 239153تاریخ: 1400/7/24 00:00
مدیرعامل سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» مطرح کرد
افزایش تقاضای خون با فروکش کردن پاندمی کرونا

در شرایطی که ویروس کرونا بر روی نقشه جغرافیایی کشور رنگ باخته و میزان ابتلاع و مرگ‌و‌‌میرهای ناشی از این بیماری سیر نزولی به خود گرفته، تقاضا برای عمل‌های جراحی و انجام دیگر اقدامات درمانی که نیازمند استفاده از خون است، افزایش یافته است. همین موضوع باعث می‌شود فشار مضاعفی به بانک خونی کشور وارد شود. در صورتی که میزان تقاضا افزایش و در مقابل تعداد مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون کاهش یابد رسیدن به شرایط بحران خونی در کشور دور از تصور نیست. با توجه به اینکه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت جدی در مراکز اهدای خون مورد توجه قرار می‌گیرد، بر همین اساس نباید هیچ‌گونه نگرانی نسبت به ابتلا به بیماری کرونا از سوی اهدا‌کنندگان وجود داشته باشد. 
در همین زمینه دکتر پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» بر ضرورت استمرار اهدای خون توسط مردم تاکید کرد و گفت: از مردم عزیز کشورمان تقاضا می‌شود به صورت مستمر به منظور اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون که در استان‌ها و شهرهای مختلف مستقر هستند، مراجعه کرده و بانک خونی کشور را تغذیه کنند. وی ادامه داد: بر اساس یافته‌های علمی، آقایان هر ۳ ماه و بانوان هر 4 ماه یک بار می‌توانند خون اهدا کنند. 
مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه هم‌اکنون در شرایط بحران خونی قرار نداریم، گفت: با نزدیک شدن به پایان دوران پاندومی کرونا، میزان درخواست برای عمل‌های جراحی افزایش می‌یابد، این در حالی است که هم‌اکنون نیز با حجم بالایی از انباشت عمل‌ها مواجه هستیم که به دلیل پیک‌های مختلف بیماری در کشور مجال اجرا پیدا نکرده بودند. برهمین اساس در آینده نزدیک شاهد افزایش عمل‌ها خواهیم بود که این عمل‌ها نیازمند استفاده از خون هستند. وی تاکید کرد: این افزایش میزان تقاضای عمل در شرایطی رخ می‌دهد که ما به صورت روزانه برای برخی بیماری‌های خاص مصرف خون داریم. عشقی از مردم خواست همزمان با رونق گرفتن عمل‌های جراحی، برای اهدای خون اهتمام بیشتری داشته باشند. وی بیان داشت: به صورت روزانه 6 تا 7 هزار واحد خون در کشور اهدا می‌شود که به همین میزان نیز ما در کشور مصرف فرآورده‌های خونی داریم لذا استمرار فرآیند اهدای خون توسط مردم یک امر ضروری است.

Page Generated in 0/0055 sec