printlogo


کد خبر: 239161تاریخ: 1400/7/24 00:00
اخبار

وزیر ارتباطات خبر داد
افزایش سرعت اینترنت با فیبر نوری
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برنامه ما این است که در ۴ سال آینده، به تک‌تک خانه‌های مردم، فیبر نوری ببریم و پروژه فیبر در منزل را اجرا کنیم که مردم سرعت‌های چندگیگی را تجربه کنند.
 عیسی زارع‌پور با بیان اینکه شبکه ملی به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست، اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات به این معناست که ما در داخل کشور یک شبکه پرظرفیت داشته باشیم که وقتی می‌خواهیم به ارتباطات بین‌الملل هم مرتبط شویم، حداکثر ظرفیت به کمک آید و مردم تجربه کاربری خوبی داشته باشند از این رو برنامه ما در وزارت ارتباطات این است که در ۴ سال آینده، به تک‌تک خانه‌های مردم، فیبر نوری ببریم و پروژه فیبر در منزل را اجرا کنیم که مردم سرعت‌های چندگیگی را تجربه کنند. وی‌ درباره نقش بخش خصوصی در ظرفیت‌های شبکه ملی اطلاعات توضیح داد: ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در تولید محصولات مرتبط با حوزه ارتباطات در کشور داریم. از تجهیزات انتهایی مثل مودم گرفته تا تجهیزات شبکه انتقال، انواع سوئیچ‌های مخابراتی و نوری، تجهیزات لایه‌های مختلف تا راه‌اندازی دیتاسنتر، ظرفیت زیادی در کشور وجود دارد که می‌توان برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و افزایش کیفیت ارتباطات استفاده کرد. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: شبکه ملی اطلاعات یک طرح بزرگ است که بخش‌هایی از آن در ۸ سال گذشته انجام شده اما اگر بخواهیم ابلاغیات شورای عالی فضای مجازی درباره شبکه ملی اطلاعات و مصوبه سال گذشته شورا درباره طرح کلان شبکه ملی اطلاعات را که ۵۳ کلان‌پروژه تعریف شده و حدود ۷ پروژه در حوزه وزارت ارتباطات است مبنا قرار دهیم، شاید نزدیک به ۳۵ تا ۴۰ درصد پیشرفت داشته باشد. اینجا افق را سال ۱۴۰۴ گذاشتند و ما تلاش‌مان این است ظرف ۲ تا حداکثر ۳ سال آینده، شبکه ملی اطلاعات را به ‌شکل کامل محقق کنیم. 
زارع‌پور با بیان اینکه پروژه فیبر نوری به منازل، کاری سخت و پیچیده است، افزود: بویژه در شهرهای بزرگ که کنده‌کاری و رساندن فیبر به همه نقاط کار سختی است، نیاز به یک عزم ملی دارد که من آن را در دولت سیزدهم می‌بینم که این اتفاق رخ دهد. همه تجهیزات شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور وجود دارد، ما فیبر نوری را هم از خارج از کشور وارد می‌کردیم اما حالا در کشور تولید و حتی به خارج صادر می‌شود. ما مشکل خودناباوری داریم. بویژه به لایه‌های مدیریتی توصیه می‌شود این نمایشگاه‌ها و کارخانه‌ها را ببینند که جوانان ما می‌توانند آینده درخشانی برای‌مان در این حوزه رقم بزنند. 
***
وزیر راه‌و‌شهرسازی اعلام کرد
پیشنهاد سقف ۴۰۰ میلیون تومانی وام مسکن
وزیر راه‌‌و‌شهرسازی با بیان اینکه میزان تسهیلات مسکن هفته آینده مشخص می‌شود، گفت: پیشنهاد ما برای سقف تسهیلات، ۴۰۰ میلیون تومان در شهرهای بزرگ است. رستم قاسمی گفت: ما تعهد کردیم سالی یک میلیون مسکن در کشور بسازیم، هر چند کشور به بیش از این مقدار نیاز دارد.  خیلی‌ها فکر می‌کنند این کار شدنی نیست اما حتما شدنی است. اکنون سالی ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شود. این بخشی از نیاز کشور است. بخشی از این نیاز در روستاهای کشور است و بنیاد مسکن برای رفع آن تعهد دارد. بخش باقیمانده را ما باید بسازیم. در قانون جهش تولید مسکن برای دهک‌های یک تا ۵ زمین مجانی است و قطعا این مساله اجرا می‌شود.
 قانون جهش تولید مسکن قانون بسیار خوبی است اما الحاقیه‌ای نیاز است که یا به عنوان متمم قانون یا در قانون بودجه ۱۴۰۱ به مجلس ارائه خواهد شد. این قانون امکان مسکن‌دار شدن مردم را فراهم کرده است. 
وزیر راه‌و‌شهرسازی گفت: در بعضی شهرها ۵۰ درصد قیمت مسکن برای زمین است که در این طرح مجانی در اختیار مردم قرار می‌گیرد که جاذبه بسیار بزرگی است. تسهیلات در نظر گرفته شده در سال ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است و این عدد متناسب با تورم در سال‌های آتی افزایش پیدا می‌کند.  هفته آینده در شورای عالی پول و اعتبار سقف وام تصویب خواهد شد. پیشنهاد ما در شهرها تا ۴۰۰ میلیون تومان و در روستاها تا ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان‌قیمت است. این مساله کاملا محاسبه شده و از هفته آینده به بانک‌ها ابلاغ خواهد شد. برای اقشار ضعیف هم سود کاهش یافته و هر سال بازپرداخت افزایش خواهد یافت. دولت به این اقشار از طریق صندوقی که پیش‌بینی می‌شود، کمک خواهد کرد.  وی ادامه داد: ما وظیفه داریم بنا بر قانون جهش تولید مسکن خدمات مجانی به مردم ارائه دهیم. از محل منابع خودمان زیرساخت‌ها را ایجاد خواهیم کرد و برای اخذ پروانه و مالیات تخفیف خواهیم داد. اکنون ۴۰ میلیون تومان مالیات یک واحد مسکونی است که در این قانون این مالیات یک میلیون تومان پیش‌بینی شده است. هزینه پروانه ساخت را نیز دولت تقبل می‌کند. این بهترین شرایط برای توسعه احداث مسکن در کشور است. بخش مسکن پیشران اقتصاد است. با شروع احداث این واحدها همه کارخانه‌ها فعال شده و اشتغال ایجاد می‌شود.  از سوی دیگر، بخش قابل توجهی از هزینه سبد خانوار متعلق به مسکن است. بنابراین این طرح می‌تواند معیشت مردم را نجات دهد. مسکن اولویت‌دارترین اقدام دولت است و در حال ایجاد ساختار هستیم که به صورت آنلاین احداث مسکن را پایش کنیم.

Page Generated in 0/0056 sec