printlogo


کد خبر: 239186تاریخ: 1400/7/25 00:00
دور دنیا

پلیس مبارزه با تروریسم بریتانیا قتل نماینده پارلمان را تروریستی می‌داند
سیاستمداران انگلیسی امنیت ندارند
قتل فجیع یک نماینده پارلمان انگلیس با سلاح سرد، بازتاب‌های جهانی گسترده‌ای داشته است. دیوید آمس که تا زمان مرگش به مدت 24 سال نماینده ساوتند وست در مجلس عوام بود، دومین نماینده مجلس پایین‌دستی وست مینیستر از سال 2016 است که ترور می‌شود. پلیس مبارزه با تروریسم انگلیس رسما حادثه چاقوکشی ظهر روز جمعه را که طی آن آمس در جریان دیدار با رای‌دهندگان منطقه انتخابی‌اش در کلیسایی در شهر کوچک لی آن سی در منطقه اسکس واقع در شرق لندن بر اثر ضربات متعدد چاقو جان باخت، یک سوءقصد تروریستی گزارش کرده است. آمس ۶۹ ساله از اعضای حزب محافظه‌کار حاکم به رهبری بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس بود و به گفته پلیس اسکس اورژانس نتوانست مانع مرگ او شود. 
 با این حال پلیس انگلیس، قتل جو کاکس در سال 2016 را که او نیز هنگام ملاقات با رای‌دهندگان در جریان همه‌پرسی برگزیت به ضرب گلوله کشته شد، تروریستی عنوان نکرده است. نیو اسکاتلندیارد (پلیس کلانشهر لندن) در بیانیه‌ای مدعی شد تحقیقات اولیه نشان می‌دهد جوان ۲۵ ساله سومالیایی‌تبار، عامل قتل آمس که به سرعت همراه با آلت قتاله‌اش (چاقو) بازداشت شده، انگیزه بالقوه مرتبط با افراط‌گرایی تکفیری داشته است. 
به گزارش سی‌ان‌ان، مقامات انگلیسی گفته‌اند ضارب به اصطلاح یک گرگ تنها بوده و به تنهایی اقدام کرده و در حال حاضر به دنبال شخص دیگری در ارتباط با این حادثه نیستند. با این حال فرماندهی مبارزه با تروریسم بریتانیا تحقیقات درباره جزئیات این حمله را تحت بررسی دارد. 
مقامات سیاسی، مذهبی و اجتماعی انگلیس این حمله را محکوم کردند اما جالب‌تر از همه واکنش جورج گالووی، نماینده پیشین مجلس عوام، مجری سابق شبکه پرس‌تی‌وی و فعلی شبکه المیادین بود. این شخصیت سیاسی و رسانه‌ای انگلیسی، ضمن ابراز تأسف از قتل دیوید آمس فاش کرد در تمام دوران نمایندگی‌اش از شهر برادفورد این احساس را داشته که حادثه‌ای شبیه آمس برای او رخ خواهد داد. به گفته گالووی، سیاستمداران در بریتانیا هرگز امنیت کافی نداشته و ندارند و بشدت در مقابل حملات آسیب‌پذیرند.
***
ناآرامی‌های خشونت‌بار در برلین و هامبورگ
پلیس آلمان در جریان یکی از بی‌سابقه‌ترین عملیات‌های حصر شهری که رسانه‌ها آن را به محاصره‌های قرون وسطایی تشبیه کرده‌اند، کمپی متعلق به چپ‌گرایان معترض در برلین، پایتخت این کشور را جمع‌آوری کرد. این عملیات با تظاهرات چند هزار تن از حامیان گروه‌های چپ‌گرا و ناآرامی‌ها و درگیری خیابانی در شهرهای مختلف آلمان با ماموران انجامید. به گزارش شبکه ان تی ‌وی، کمپ کوپی پلاتس در کنار یک ساختمان قدیمی اشغال شده در سال 1990، طی سال‌های متمادی مرکزی برای جنبش خودمختار چپ‌گراها در قلب برلین بوده است. این یکی از آخرین پروژه‌های سمبلیک چپ‌گراهای خودمختار در برلین بوده است. حدود 700 مامور پلیس روز جمعه با وسایل نقلیه زرهی وارد این کمپ شده و در نهایت ساکنان آن را یکی بعد از دیگری به بیرون راندند. مجموعا حدود 2 هزار نیروی پلیس در محاصره محله پیرامون این کمپ در قلب برلین حضور داشتند و برای این منظور ماموران از دیگر ایالات بسیج شده بودند. در اعتراض به این اقدام پلیس، هزاران نفر به خیابان‌ها آمدند و درگیری‌های خشونت‌آمیز رخ داد به طوری که حتی چند نیروی پلیس مجروح شده و در برخی موارد خودروها آسیب دیدند. در بندر هامبورگ در شمال آلمان نیز حدود 500 نفر طی تظاهرات همبستگی با گروه‌های چپ‌گرا به خیابان‌ها آمدند. در گزارش اولیه پلیس آمده که 21 نفر دستگیر شدند. در چند شب قبل از این پاکسازی‌ها هم ناآرامی‌هایی از طرف این گروه‌های چپ‌گرا گزارش شده که طی آن چندین خودرو آسیب ‌دیده و شیشه برخی مغازه‌ها شکسته شد.
***
آتش‌سوزی مهیب در شمال فلسطین اشغالی
بر اثر وقوع یک آتش‌سوزی بزرگ در یک مجتمع تجاری در شهر قلنسوه، دود شدیدی آسمان مناطق شمالی فلسطین اشغالی را فرا گرفت. به گزارش یدیعوت آحارانوت، بعدازظهر شنبه در پی یک آتش‌سوزی بزرگ، صدها نفر از مجتمع تجاری «زد سنتر» در شهر قلنسوه تخلیه شده‌ و چندین خودروی آتش‌نشانی به محل اعزام شده‌اند. 
به گزارش این روزنامه عبری، به دلیل ازدحام شدیدی که در مسیر به وجود آمد، رسیدن به محل حادثه به سختی امکان‌پذیر بود. به گزارش عرب۴۸ به نقل از سخنگوی سازمان امداد و نجات منطقه‌ای رژیم صهیونیستی، نیروهای امدادی بیشتری به محل اعزام شدند، چرا که آتش‌ در کنار یک پمپ بنزین شعله‌ور شد اما نیروهای امدادی تا لحظه ارسال خبر قادر به مهار آن نشده‌ بودند. او همچنین از تمام ساکنان خواست محل را ترک کنند تا نیروهای امدادی بتوانند به محل برسند. 

Page Generated in 0/0053 sec