printlogo


کد خبر: 239194تاریخ: 1400/7/25 00:00
مردم با سفرهای استانی دولت را پناه خود می‌دانند

محمدکاظم انبارلویی: یکی از کارهای خوب آقای رئیسی از زمان آغاز به کار در قوه مجریه، سفرهای استانی است که در روزهای تعطیل و غیرکاری دولت انجام می‌شود. 
تماس چهره به چهره با مردم و شنیدن مشکلات اقشار مختلف جامعه از سوی رئیس‌جمهور مورد حسد و حقد برخی گروه‌ها از جمله حامیان دولت قبل و اصلاح‌طلبان قرار گرفته است چرا که این اقدامات بازسازی ارتباط دولت و ملت و کوتاه کردن فاصله دولت و ملت را هدف قرار داده است و آقای رئیس‌جمهور در این زمینه بخوبی ایفای نقش کرده است. آقای رئیسی در سفرهای استانی هفتگی خود تصمیماتی را در تهران اتخاذ کرده و بعد در محل با مدیران در میان گذاشته و از امکانات و ظرفیت‌هایی که در هر استان وجود دارد استفاده می‌کند تا باری از دوش مردم بردارند. 
یک- رفتن بین مردم و شنیدن مشکلات آنها از نزدیک و طرح و بررسی آنها در جلسات کاری آن هم در استان و شهرستان مورد نظر باعث امیدواری مردم نسبت به دولت شده است به‌طوری که مردم دولت را پناه خود می‌دانند. 
در طول 8 سال گذشته یک دولت نشسته، خسته و پشت میزنشین را در کشور تجربه کردیم؛ دولتی که نسبت به انجام امور اجرایی دچار رخوت بود. 
گزارش تفریغ بودجه که هفته گذشته در مجلس قرائت شد متعلق به بودجه سال 99 یعنی آخرین سال مسؤولیت دولت قبل بود. در این گزارش مانند سال‌های گذشته دولت تنها 30 درصد از احکام تبصره‌های بودجه‌ای را اجرا کرده است و بقیه احکام تبصره‌ها یا اصلا اجرا نشده یا ناقص اجرا شده و یا فاقد عملکرد بوده است. این نشان می‌دهد مدیران دولت قبل در اتاق‌های‌شان در تهران نشستند و ایران را فقط در تهران دیده و ار ریزترین مسائل مردم غافل شدند و امروز می‌بینیم بی‌توجهی به مشکلات مردم چه معضلاتی را برای حکمرانی به وجود می‌آورد. 
دو- در گزارش اخیر تفریغ بودجه آمده بود براساس قانون، دولت قبل باید از خانه‌های بالای 10 میلیارد تومان و ماشین‌های بالای 700 میلیون تومان مالیات بگیرد اما این اتفاق رخ نداد و بخش عمده مشکل کسری بودجه به دلیل عدم دریافت مالیات در دولت قبل از ثروتمندان و طبقه برخوردار جامعه بود. 
شمار زیادی از جامعه پزشکی و حقوقدانان و بخش‌های مختلف دیگر باید مالیات می‌دادند اما از اینها مالیات گرفته نشد. 
در واقع افراد برخوردار جامعه حاضر به پرداخت مالیات نیستند و دولت قبل در 8 سال از هیچ ابزاری برای دریافت مالیات از این قشر استفاده نکرد. 
همین مساله عامل کسری بودجه دولت بود و وقتی دولت در پرداخت‌های خود دچار مشکل شد، پدیده کاهش ارزش پول ملی رخ می‌دهد؛ اتفاقی که در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم و متاسفانه ارزش پول ملی به کمترین حد خود سقوط کرد. 
دولت آقای رئیسی علاوه بر سفرهای استانی باید فکری به حال مساله مالیات در کشور کند و کسری بودجه را به صفر برساند. این اقدام خود متضمن ارزش پول ملی و تضمین‌کننده قدرت خرید ملت است. 
اگر همت آقای رئیسی به این مساله متمرکز شود رضایت بسیاری از مردم بویژه محرومان و مستضعفان را به دنبال خواهد داشت.

Page Generated in 0/0056 sec