printlogo


کد خبر: 239208تاریخ: 1400/7/25 00:00
تحرکات لجستیکی نظامی در ۲ سوی مرزهای ترکیه و سوریه
اردوغان در سراب سوریه چه می‌بیند؟

علی آران: مرزهای شمالی سوریه در روزهای اخیر صحنه تحرکات لجستیکی ترکیه از یک سو و ارتش سوریه و متحدانش از دیگر سو بوده است. به گزارش رویترز، ارتش و سازمان اطلاعات ترکیه برای انجام عملیات نظامی جدید در داخل خاک سوریه، آماده می‌شوند و در همین راستا رسانه‌های خبری ترکیه چندین روز است از اعزام گردان‌های زرهی ارتش به مرزهای کیلیس و ریحانلی در شمال شهرهای سوری تحت اشغال عفرین و ادلب خبر می‌دهند. در حال حاضر ترکیه از نیروهای مسلح تکفیری تحت امرش در نوار مرزی شمالی سوریه، بویژه در شهر ادلب حمایت می‌کند که در حقیقت همان تروریست‌های جبهه النصره (القاعده) هستند. 
در مقابل ارتش سوریه و فرماندهی نیروهای روسیه در شام نیز ضمن افزایش سورتی‌های پرواز بر فراز استان تحت اشغال ادلب و شمال استان حلب در حال انتقال بی‌سابقه تجهیزات سنگین نظامی و نیروهای خود به همراه دیگر وفاداران به دولت قانونی بشار اسد به مرزها و خطوط مقدم هستند. 
این تحرکات لجستیکی پس از آن شدت گرفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در دیدار ۳ هفته پیش خود با همتای ترکیه‌ای‌اش، رجب طیب اردوغان در ساحل دریای سیاه، محترمانه از او خواست نیروها و مزدورانش را از ادلب بیرون بکشد. اردوغان اما ظاهرا زیر بار زبان خوش متحدان دمشق نرفته و چنین وانمود می‌کند که می‌خواهد فتیله آتش جنگ در شمال سوریه را برای خوش‌خدمتی به اربابان غربی‌اش در ناتو بالا بکشد. 
گفته می‌شود برخی گروهک‌های القاعده مورد حمایت ترکیه در ادلب و مناطق اطراف بشدت با نیروهای ترکیه دچار اختلاف شده‌اند چرا که معتقدند آنکارا مختصات سران آنها را به آمریکایی‌ها داده تا در حمایت از نیروهای کرد مورد هدف قرارشان دهد. 
اردوغان در نشست مطبوعاتی اخیر با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در آخرین روزهای زمامداری‌اش اعلام کرده با همتای آلمانی خود و شریک ترکیه در اتحاد نظامی ناتو درباره تحولات سوریه گفت‌‌و‌گو کرده است. او همچنین چنین لاف‌ زده که اگر در نشست آتی گروه ۲۰ نتواند در دیدار با رهبران آمریکا و روسیه، برای ادامه اشغال نوار مرزی شمال سوریه به نتیجه برسد و به قول او «اگر دیپلماسی نتیجه ندهد»، عملیات را آغاز می‌کند. 
رایزنی اردوغان و مرکل درباره سوریه در شرایطی انجام شد که جمعه شب انفجار بمب کنار جاده‌ای در مسیر حرکت یک کاروان نظامی ترکیه در بخش‌های اشغالی ادلب سوریه باعث شد دست‌کم ۲ نظامی ترکیه‌ای کشته و 5 نظامی دیگر مجروح شوند. 
به عبارت دیگر با وجود سر و صدای رسانه‌ای اردوغان درباره لشکرکشی به آن سوی مرزهای سوریه، به نظر نمی‌رسد او واقعا با انتقال تجهیزات سنگین نظامی خود به تیررس هوایی و زمینی نیروهای روسیه، سوریه و مقاومت که دست کاملا برتر را در شمال سوریه دارند، دست به خودکشی بزند. در حقیقت همان‌طور که اردوغان خود نیز به آن اشاره کرده، هدف او از این نمایش نظامی در مرزها، فشار بر روسیه و آمریکاست تا بتواند نیروهای متجاوزش را در شمال سوریه حفظ کند. از طرف دیگر بسیاری از آگاهان مسائل داخلی معتقدند سلطان پرزیدنت کاخ سفید آنکارا با کوبیدن بر طبل جنگ، سعی دارد حواس افکار عمومی را از بحران‌های سیاسی و اقتصادی جامعه ترکیه پرت کند؛ جایی که نارضایتی عمومی از حضور پرتلفات و پرهزینه سربازان ترک در خاک سوریه با سقوط ارزش لیر و مشکلات روزافزون اقتصادی تشدید شده است و اردوغان هر چه بیشتر، اقبال عمومی ۲ دهه گذشته را از کف می‌دهد.

Page Generated in 0/0068 sec