printlogo


کد خبر: 239215تاریخ: 1400/7/25 00:00
اخبار

سخنگوی شورای نگهبان:
مجلس یازدهم مصوبه‌ای درباره محرمانه بودن اموال مسؤولان نداشته است
سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته در نشستی خبری، آخرین مصوبات و نظرات شورای نگهبان را اعلام کرد. هادی طحان‌نظیف درباره بحث‌های مطرح‌شده درباره محرمانه بودن اموال مسؤولان که اخیرا در فضای مجازی به بهانه اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام شکل گرفته است، گفت: درباره رسیدگی به اموال مسؤولان باید بگویم متن جدیدی در مجلس یازدهم به تصویب نرسیده و این موضوع مربوط به مصوبه مجالس پیشین است و مصوبه فعلی مربوط به مجمع تشخیص مصلحت نظام است. 
وی همچنین ادامه داد:‌ اگر مصوبه‌ای خلاف شرع و قانون اساسی نباشد شورای نگهبان آن را تأیید می‌کند ولی قانون فعلی مربوط به مصوبه مجلس است و مربوط به سال‌های قبل است و اگر مصوبه‌ای در مجلس به تصویب برسد در شورای نگهبان آن را بررسی خواهیم کرد. طحان‌نظیف گفت: شورای نگهبان جزو نخستین دستگاه‌ها و نهادهایی بوده است که اعضای آن اموال و دارایی خود را در سامانه مربوط ثبت کرده‌اند. 
***
وزیر خارجه چین:
موضع مشروع ایران در حراست از منافع هسته‌ای خود را درک می‌کنیم
وزیر خارجه چین در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود تصریح کرد پکن موضع مشروع ایران در حراست از منافع ملی خود در مساله هسته‌ای را درک می‌کند. وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای روایت این کشور از گفت‌وگوها میان «وانگ یی»، وزیر خارجه چین و «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه را ارائه کرد. طبق گزارش خبرگزاری «شینهوا»، وانگ یی در این تماس تلفنی گفته اهمیتی ندارد وضعیت منطقه و جهان چه تغییراتی بکند، پکن تمام تلاش خودش را برای توسعه بیشتر شراکت جامع راهبردی میان ایران و چین به کار خواهد بست. 
وزیر خارجه چین همچنین تأکید کرد پکن مایل است با ایران در جهت مخالفت با اقدامات زورگویانه یکجانبه و دفاع از انصاف و عدالت بین‌المللی همکاری کند. وانگ همچنین تصریح کرد چین مواضع مشروع ایران در حراست از منافع ملی خود در مساله هسته‌ای را درک می‌کند و از آغاز مجدد مذاکرات جهت احیای برجام حمایت می‌کند. مطابق این بیانیه، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن مرور آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تاکید ویژه بر ضرورت عملیاتی کردن برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله، از همراهی ارزشمند چین در تامین واکسن مورد نیاز کشورمان تقدیر و درباره آخرین وضعیت برجام با همتای چینی تبادل‌نظر کرد. 
***
دفع حمله دزدان دریایی در خلیج عدن
فرمانده نیروی دریایی ارتش از دفع حمله دزدان دریایی به نفتکش ایرانی در خلیج عدن خبر داد. 
امیر سرتیپ شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ناوگروه ۷۸ که ناوشکن جمهوری اسلامی ایران البرز است، امروز (دیروز شنبه) در محدوده خلیج عدن - محور مواصلاتی و منطقه عبور کشتیرانی و تردد نفتکش‌ها و شناور‌های تجاری- مشغول اسکورت ۲ فروند نفتکش بود که با ۵ فروند قایق مربوط به دزدان دریایی که ما آنها را در قالب تروریست دریایی می‌دانیم، با یک آرایشی که بتوانند نزدیک شوند و صدمه‌ای بزنند، مواجه شد. 
فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: نیرو‌های ما با اقدام بموقع و حضور در صحنه با بهره‌گیری از تیم‌های تکاور موفق شدند با انجام عملیات و تیراندازی ایذایی، قایق‌ها را به منطقه دورتری هدایت کنند. 
امیر سرتیپ ایرانی گفت: با توجه به اقدامی که در منطقه خلیج عدن اتفاق افتاد، همه شناور‌هایی که در آن منطقه در حال عبور هستند، چه شناور‌های خودی و چه شناور‌های کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در امنیت کامل در حال تردد هستند و مورد دیگری تا این لحظه گزارش نشده است. قطع به یقین حضور ما اینگونه است که هر گونه تهدیدی بخواهد محور مواصلاتی را مورد تنش قرار بدهد، مورد برخورد جدی قرار خواهد گرفت. 
فرمانده نیروی دریایی ارتش در تشریح مأموریت ناوگروه ۷۸، گفت: مأموریت اصلی این ناوگروه، اسکورت نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری ایرانی است که از منطقه خطر عبور می‌کنند؛ چه آنهایی که از مبدأ ایران حرکت می‌کنند و چه آنهایی که از مبدأ کشور‌های دیگر به سمت بنادر خودی حرکت می‌کنند. 
امیر سرتیپ ایرانی بیان کرد: بعد از این ناوگروه هم ناوگروه ۷۹ آماده است که به منطقه اعزام شود که مأموریت اصلی آن نیز اسکورت و تأمین امنیت خطوط کشتیرانی در خلیج عدن و شمال اقیانوس هند است. 
وی درباره دستگیری دزدان دریایی گفت: ما در گذشته آنها را دستگیر می‌کردیم اما به دلیل اینکه قوانین بین‌المللی درباره نحوه برخورد با دزدان دریایی وجود ندارد، ما با استقاده از قوانین داخلی به دلیل سختی نگهداری و بازگرداندن این تروریست‌ها به کشورشان، سعی می‌کنیم دستگیری انجام نشود اما اگر تهدید جدی وجود داشته باشد و به هشدار ما توجه نکنند، مجبور به دستگیری خواهیم بود. 
***
تأیید حکم یک سال زندان نازنین زاغری در دادگاه تجدیدنظر
نازنین زاغری از سوی دادگاه بدوی (شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب) به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۸۸ و مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی فارسی به یک سال حبس تعزیری و یک سال منع خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد. وی قبلا در پرونده دیگری به اتهام جرائم امنیتی به ۵ سال حبس محکوم شده بود که با پایان مدت حبسش در اسفند ۹۹ آزاد شد. در ماه‌های پایانی مدت حبس پرونده اول، اعلام شد برای او پرونده جدیدی در ارتباط با فتنه ۸۸ تشکیل شده است.

Page Generated in 0/0104 sec