printlogo


کد خبر: 239216تاریخ: 1400/7/25 00:00
منابع غربی از نیاز عربستان به احیای روابط با ایران گزارش می‌دهند
ریاض راهی جز تنش‌زدایی ندارد

گروه سیاسی: به‌رغم اظهارات وزیر خارجه سعودی مبنی بر عدم پیشرفت ملموس مذاکرات ریاض با تهران، منابع غربی از نیاز مبرم عربستان به احیای روابط با ایران گزارش می‌دهند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، فیصل بن‌فرحان در کنفرانس خبری خود در واشنگتن با اشاره به اینکه ریاض تاکنون 4 نشست با تهران برگزار کرده، گفت: «گفت‌وگوها با تهران دوستانه بوده اما پیشرفت ملموسی نداشته است».
این در حالی است که دویچه وله گزارش داد: گفته شده است یک هیات سعودی برای بازدید از دفاتر دیپلماتیک سابق خود در ایران به این کشور سفر کرده اما این موضوع به ‌طور رسمی تایید نشده است. 
شبکه دولتی آلمان همچنین در گزارش خبری خود درباره رایزنی‌های اخیر میان ایران و عربستان برای از سرگیری روابط میان ۲ کشور با اشاره به اینکه سال 2016، این ۲ کشور تقریبا در تمام موارد بویژه جنگ یمن، سوریه و لبنان در ۲ جبهه مخالف قرار داشتند، نوشت: بنابراین می‌توان اظهارات محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی را به عنوان یک رویداد قابل توجه در نظر گرفت که ابراز امیدواری کرده بود مذاکرات با ایران به نتایج ملموسی برای ایجاد اعتماد و احیای روابط دوجانبه منجر شود. 
دویچه وله به نقل از صنم وکیل، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده چتم هاوس مستقر در لندن می‌نویسد: احیای روابط میان ایران و عربستان حامل این پیام برای کل منطقه است که ایران یک قدرت منطقه‌ای است و باید با آن کنار بیاییم. 
این کارشناس افزود: من بر این باورم عربستان سعودی در شرایط کرونا و جنگ کنونی در یمن، منافع امنیتی و اقتصادی خود را در اولویت قرار داده است. از منظر عربستان سعودی پایان دادن به جنگ یمن، پرداختن به چشم‌‌انداز ۲۰۳۰ و جذب سرمایه‌گذاری جدی در پادشاهی سعودی تنها از طریق تنش‌زدایی با ایران قابل تحقق خواهد بود. 
دویچه وله در ادامه با اشاره به اینکه «عربستان سعودی بتازگی به پایان دادن جنگ در یمن متمایل شده است و به‌علاوه در روند بازگرداندن بشار اسد به عنوان صاحب کرسی سوریه در اتحادیه عرب مشارکت دارد» نوشت: ریاض یک دلیل خوب دیگر برای تعدیل سیاست ژئوپلیتیک خود دارد؛ روی کار آمدن دولت جو بایدن (در آمریکا) باعث به وجود آمدن نگرانی‌های بیشتری نسبت به تصمیمات ایالات متحده برای پایان دادن به اقدامات خود در خاورمیانه شده است. 
صنم وکیل در این باره گفت: با خروج آمریکا از افغانستان آنها (سعودی‌ها) اطمینان یافته‌اند ایالات متحده لزوما برای محافظت از شرکای خود در منطقه تمایل ندارد، برای آن سرمایه‌گذاری نمی‌کند و مایل نیست تلاش زیادی در این زمینه انجام دهد. هر چند، پیش از این نیز در جریان حمله به تاسیسات بزرگ نفتی عربستان در سال 2019 که به توقف نیمی از تولیدات نفت ریاض منجر شد، واشنگتن چندان حمایتی از این کشور نکرد. 
در همین حال پایگاه اینترسپت آمریکا هم در تحلیلی که منتشر کرد خروج آمریکا از منطقه غرب آسیا را محرک مذاکرات مستقیم میان ایران و عربستان دانست. 
 این رسانه آمریکایی نوشت: بعد از آنکه گزارش‌هایی از نخستین دور گفت‌وگوهای ۲ طرف منتشر شد «محمد بن‌‌سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه‌ای با تلویزیون سعودی با لحنی کم‌سابقه از در آشتی‌جویی درآمد. وی در آن مصاحبه گفت: «ایران کشور همسایه ما است و تمام چیزی که ما خواستار آن هستیم داشتن رابطه‌ای خوب و ویژه با این کشور است. ما نمی‌خواهیم ایران در وضعیت دشواری قرار داشته باشد. بر عکس، می‌خواهیم آنها پیشرفت کنند و می‌خواهیم تلاش کنیم منطقه و دنیا به سمت رفاه حرکت کند». 
اینترسپت نوشته است: «احتمال گشایش در روابط ایران و عربستان نشان می‌دهد چک سفید آمریکا به برخی کشورها چقدر جلوی پیشرفت در روابط میان کشورها را می‌گیرد». 
در این گزارش آمده است: «به عبارت دیگر، خروج فزاینده آمریکا از خاورمیانه به عنوان هژمون نظامی، احتمال شکل‌گیری نظامی پایدار را ایجاد می‌کند که بر اساس آن کشورها خودشان به تنهایی مذاکره کنند».

Page Generated in 0/0058 sec