printlogo


کد خبر: 239248تاریخ: 1400/7/26 00:00
کرونا طی 24 ساعت جان 199 نفر دیگر را گرفت تا مجموع متوفیان این بیماری به ۱۲۴ هزار و ۷۵ نفر برسد
کرونا هنوز خطرناک است

آمار کرونا در کشور به صورت سینوسی در حال بالا و پایین رفتن است و آمار ابتلای روزانه نشان‌دهنده شکننده بودن شرایط کنترل این بیماری است. بر اساس نظر کارشناسان، آبان‌ماه موج ششم کرونا ار راه خواهد رسید و همچنان تنها راه مقابله با امواج مختلف بیماری رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش ضریب واکسیناسیون در کشور است. 
بر اساس آمار، بیش از 72 میلیون و 600 هزار دوز واکسن در کشور تزریق شده اما متخصصان وزارت بهداشت بر این نکته تاکید دارند که نمی‌توان با آرامش‌خاطر سراغ روزهای آینده رفت. در همین زمینه روز گذشته وزیر بهداشت اعلام کرد «هنوز بابت کرونا و پیک ششم خاطرمان آسوده نیست» و این یعنی اینکه در صورت عدم توجه به مسائل بهداشتی، یک بار دیگر کشور جولانگاه این ویروس منحوس خواهد شد. 
دکتر بهرام عین‌‌اللهی در جلسه شورای عالی نظام پرستاری درباره واکسیناسیون «کووید-19» عنوان کرد: از دی‌ماه 99 تا تیرماه سال جاری فقط 5 میلیون دوز واکسن تزریق شده بود و امروز به مرز 72 میلیون دوز رسیدیم، یعنی در عرض ۲ ماه و نیم حدود 67 میلیون دوز واکسن تزریق شده است و این توفیق به دلیل هماهنگی بین سازمان‌ها و بخش‌های مختلف کشور به دست آمد. وی با بیان اینکه در هر کاری که مردم را به صحنه بیاوریم، موفق خواهیم بود، یادآور شد: مثلا درباره واکسیناسیون تا ساعات پایانی شب، دانشجویان پای کار بودند و به مردم خدمت‌رسانی می‌کردند یا اینکه بسیاری از اماکن و حسینیه‌ها به مراکز تزریق واکسن تبدیل شده‌اند، شاید اگر خودمان می‌خواستیم واکسیناسیون را انجام دهیم بیش از یک سال به طول می‌انجامید اما اکنون سرعت واکسیناسیون در ایران از نظر نمایندگان سازمان جهانی بهداشت تحسین‌برانگیز است. ما به اندازه جمعیت امارات که حدود 8 میلیون نفر است، در یک هفته حدود 8 میلیون دوز واکسن تزریق کردیم. تا قبل از این، در فضاهای مجازی همه نسبت به نبودن واکسن معترض بودند، اکنون که مشکل واکسن رفع شده، می‌گویند چرا واکسن می‌زنید؟
وزیر بهداشت تاکید کرد: هنوز بابت کرونا و پیک ششم خاطرمان آسوده نیست و باید در حالت آماده‌باش بمانیم. امیدوارم با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه‌های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم. 
 
* آغاز تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای کارکنان نظام سلامت
تزریق دوز سوم واکسن برای کادر درمان که همچنان به عنوان سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا مشغول به فعالیت هستند در دستور کار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت. 
در همین راستا رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت از آغاز تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای کارکنان نظام سلامت خبر داد و گفت: طبق مصوبه کمیته فنی کشوری واکسیناسیون کووید، افراد بر اساس همان اولویتی که دوز اول واکسن را دریافت کردند، دوز سوم را هم دریافت می‌کنند. دکتر محسن زهرایی درباره تزریق دوز سوم (یادآور) واکسن کرونا گفت: طبق مصوبه کمیته فنی کشوری واکسیناسیون «کووید-۱۹»، مقرر شد بر همان اولویتی که همکاران (کادر درمان) ابتدا دوز اول واکسن را دریافت کردند، دوز یادآور را هم به همان شکل دریافت کنند و بر این منوال در بیمارستان‌هایی که بیماران «کووید-۱۹» را بستری می‌کنند و مراکز ۱۶ساعته که بیماران مشکوک مراجعه می‌کنند و آزمایشگاه‌ها، تزریق دوز سوم واکسن آغاز می‌شود و پس از آن همه کارکنان نظام سلامت را دربر می‌گیرد. وی درباره زمان آغاز واکسیناسیون دوز سوم، افزود: مکاتبات با دانشگاه‌های علوم‌پزشکی انجام شده است، واکسن در اختیار آنها قرار گرفته و عملا از روز شنبه ( ۲۴ مهرماه) تزریق دوز سوم آغاز شده است. زهرایی ادامه داد: درباره نوع واکسنی که قرار است تزریق شود باید گفت این موضوع وابسته به پلتفرم واکسنی است که در نوبت اول و دوم تزریق شده است. افرادی که در سری اول از واکسن‌های ویروس غیرفعال مانند سینوفارم استفاده کردند در نوبت سوم می‌توانند از پلتفرم غیرفعال آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند. آنهایی هم که در نوبت اول و دوم واکسن از پلتفرم آدنوویروسی مانند آسترازنکا یا اسپوتنیک‌وی تزریق کرده‌اند می‌توانند در دوز سوم از آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند. زهرایی تاکید کرد: بهتر است بین تزریق نوبت دوم تا دوز یادآور فاصله زمانی ۶ ماهه رعایت شود؛ مصوبه کمیته فنی هم بر این موضوع تاکید دارد و افرادی که ۶ ماه از دریافت نوبت دوز دوم‌شان گذشته است می‌توانند برای دریافت نوبت یادآور اقدام کنند. وی افزود: ما با کارکنان خط اول مراکز بهداشت و درمانی شروع می‌کنیم و سپس به سایر کارکنان نظام سلامت گسترش می‌یابد. علاوه بر آن افرادی که در فاز اول واکسینه شده‌اند و شامل جانبازان شیمیایی، جانبازان بالای ۵۰ درصد و افرادی که در مراکز نگهداری سالمندان و مراکز نگهداری معلولان ذهنی جسمی هستند، طبق پروتکل واکسیناسیون نوبت یادآور هم خواهند گرفت و پس از آن طبیعتا به گروه سنی سالمندان می‌رسیم و این روند بتدریج پیش خواهد رفت. 
 
* 6 میلیون دوز سینوفارم وارد کشور شد
بیست‌وهفتمین محموله واکسن کرونا تهیه شده از سوی جمعیت هلال‌احمر؛ حاوی ۶ میلیون دوز واکسن، روزگذشته بیست‌و‌‌پنجم مهرماه در فرودگاه امام خمینی(ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد. دکتر کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در این رابطه گفت: نظم به ‌وجود آمده برای تداوم واردات واکسن حاصل همکاری چندجانبه دستگاه‌های مسؤول در این حوزه در کنار نظارت و تدبیر مثمرثمر معاون اول رئیس‌جمهور است که موجب شد در یک هفته‌ گذشته جمعیت هلال‌احمر ۴ محموله به میزان ۲۴ میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور کند. وی افزود: جمعیت هلال‌احمر در مجموع از اردیبهشت ماه تاکنون، ۷۶ میلیون و ۳۹۰ هزار دوز واکسن کرونا از نوع سینوفارم به کشور وارد کرده است. همتی با بیان اینکه تاکنون ۷۵ درصد مردم کشور در برابر ویروس واکسینه شده‌اند، گفت: طبق گفته‌ وزیر بهداشت، خوشبختانه یک اجماع خوبی بین مسؤولان عالی کشور برای تهیه واکسن و گسترش واکسیناسیون به وجود آمده است که با ادامه‌ این روند می‌توانیم بزودی صددرصد جامعه را واکسینه کنیم. 
 
 
***
    شناسایی ۱۱۳۹۶ بیمار دیگر    
بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی 24 ساعت، ۱۱ هزار و ۳۹۶ بیمار جدید «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۹۹ تن نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. 
بر این اساس از ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۰ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۳۹۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و یکهزار و ۴۸۲ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۵ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۸۱۵ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت، ۱۹۹ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۴ هزار و ۷۵ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون و ۳۲۴ هزار و ۱۰۸ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴ هزار و ۷۶۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. از سویی تاکنون ۳۴ میلیون و ۸ هزار و ۶۳۶ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. همچنین در حال حاضر ۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. 

Page Generated in 0/0078 sec