کد خبر: 239252تاریخ: 1400/7/26 00:00
تأثیر توافقنامه سازمان توسعه تجارت و شرکت کشتیرانی
حذف باکو از مبادلات دریایی ایران با روسیه و قزاقستان
با راهاندازی ۶ خط منظم دریایی از بنادر شمالی ایران به بنادر روسیه و قزاقستان، نقش جمهوری آذربایجان به عنوان کشور سوم در ترانزیت و صادرات کالا به روسیه کمرنگ میشود ولی در این حوزه باید به مواردی نظیر تردد کشتیها با ظرفیت کامل، ایجاد زنجیره تامین یکپارچه و حذف تردد یک سر خالی توجه داشت. در چند روز گذشته توافقنامهای میان سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت کشتیرانی دریای خزر شکل گرفت که بر اساس آن مقرر شد 6 خط منظم حمل دریایی از بنادر شمالی ایران به بنادر روسیه و قزاقستان توسط کشتیرانی دریای خزر راهاندازی شود. طبق این توافقنامه قرار است در فاز نخست، 6 خط منظم از مبادی بنادر شمالی ایران به مقصد بنادر «آستراخان» و «ماخاچقلعه» روسیه و همچنین بندر اکتائو»ی قزاقستان از اول آبان اجرایی شده و شرکت کشتیرانی دریای خزر به نمایندگی از کشتیرانی ایران نسبت به حمل کالاهای صادراتی به صورت ماهانه اقدام کند. عملیاتی شدن این پروژه خبر خوبی برای فعالان اقتصادی حوزه اوراسیا بویژه صادرکنندگان به کشور روسیه خواهد بود، زیرا به دلایل مختلف حمل کالا به همسایههای شمالی را تسهیل خواهد کرد، شاید یکی از مهمترین دلایل آن حذف جمهوری آذربایجان به عنوان کشور ثالث در ترانزیت و صادرات کالا به روسیه باشد. سال گذشته با افزایش ۲ برابری صادرات ایران به روسیه، جمهوری آذربایجان با ایجاد موانع مختلف موجب معطلی کامیونها در مرز شده بود و این اتفاقات به افزایش چشمگیر کرایه و زمان حمل کالا از ایران به روسیه انجامید.مهمتر از همه آنکه؛ این سنگاندازیها منجر به افت کیفیت و فاسد شدن محصولات صادراتی ایران به روسیه شد اما با راهاندازی خطوط کشتیرانی از بنادر شمالی ایران به سمت روسیه، حمل کالا به صورت مستقیم انجام خواهد شد و نه تنها دیگر پای کشور ثالثی در میان نخواهد بود، بلکه تجار و صادرکنندگان میتوانند از مزایای حملونقل دریایی نیز بهرهمند شوند.