printlogo


کد خبر: 239254تاریخ: 1400/7/26 00:00
اخبار

نامه ۲۷۸ نماینده درباره ارائه زودهنگام گزارش تفریغ بودجه99
تقدیر مجلس از دیوان  محاسبات
۲۷۸ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای از دیوان محاسبات کشور جهت ارائه گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور ۴ ماه پیش از موعد مقرر قانونی تقدیر کردند.  در بخشی از این نامه که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شد، آمده است:
«دیوان محاسبات کشور گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور را که حاوی عملکرد یک ساله دولت به انضمام نظرات کارشناسی و پیشنهادات دیوان است ۴ ماه زودتر از موعد مقرر قانونی به‌رغم محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا جهت بهره‌برداری نمایندگان محترم در زمان بررسی و تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور تسلیم مجلس شورای اسلامی کرد و مضافاً اینکه ارائه گزارش عملکرد اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در مقاطع ۲ ماهه نیز دستاوردی نوین توسط دیوان محاسبات کشور است که به لطف الهی و تلاش‌های مجاهدانه همکاران خدوم محقق شد. بدین وسیله مراتب تقدیر و تشکر خود را از اقدام هوشمندانه و تحولگرای رئیس‌کل محترم دیوان محاسبات و مسؤولان و همکاران تلاشگر و حافظان بیت‌المال در این سنگر مقدس اعلام می‌داریم».
‬***
ارز 4200 تومانی به سفره مردم نرسید
نماینده مجلس با بیان اینکه به جای پرداخت ارز ترجیحی باید با پرداخت مستقیم یارانه از اقشار کم‌درآمد حمایت کرد، گفت: باید قیمت ارز را تک‌نرخی و واقعی‌سازی کنیم و در ارتباط با این موضوع نحوه‌ اجرایی و تک‌نرخی کردن ارز نیز بسیار مهم است و باید به گونه‌ای باشد که این جراحت آسیب بیشتری به مردم وارد نکند. معین‌الدین سعیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف دولت از پیاده‌سازی  ارز ترجیحی چه بود، اظهار داشت: به نظر می‌رسد در ارتباط با موضوع ارز ترجیحی، سیاستی را که دولت‌های قبلی داشتند نیز دولت سیزدهم را هم مجبور به ادامه این ماجرا کرده است. وی تصریح کرد: آنها تصور می‌کردند با این سیاست بتوانند اقشار ضعیف جامعه را با ارز مرجع یا ارز ۴۲۰۰ تومانی حمایت کنند اما تجربه‌ در کشورمان و حتی کشورهای دیگر نشان داده است که این سبک حمایت‌ها به دلیل ایجاد سازوکارهای فسادزا هیچ خیری به مردم نخواهد رساند. سعیدی ادامه داد: یارانه پرداختی کشور برای سوخت و حتی درمان نیز بسیار بالاست و بین این یارانه‌ها با یارانه ارزی فعلی، تفاوت‌های فراوانی وجود دارد، به همین دلیل است که ما باید تلاش کنیم عدالت را در بین همه‌ مردم برقرار کنیم. عدالت به این معنی است که مردم با مدیریت درست، از سهمیه‌ بیت‌المال‌شان به طور مساوی بهره بگیرند. در حال حاضر اما متاسفانه ثروتمندان بیشتر از مردم عادی از یارانه‌ها استفاده می‌کنند که نمونه اصلی آن در مصرف بسیار متفاوت دهک‌های بالای درآمدی از این یارانه ارزی بوده است. وی تصریح کرد: به طور مثال در بحث یارانه انرژی نیز یک نفر ممکن است چند وسیله‌ نقلیه داشته باشد، از طرفی یک نفر ممکن است یک وسیله‌ نقلیه یا بعضا هیچ وسیله‌ نقلیه‌ای نداشته باشد و همه‌ اینها از یارانه‌ آشکار و پنهان سوخت بهره می‌برند اما آن کسی که وسیله نقلیه بیشتری دارد، از یارانه انرژی نیز استفاده بیشتری می‌کند. اگر ما نتوانیم این موضوع را به طور صحیح مدیریت و کنترل کنیم، به سمت بی‌عدالتی حرکت کرده‌ایم؛ اتفاقی که عینا در ارز 4200 تومانی افتاد، به نام مردم ارز 4200 تومانی را دادند ولی به سفره مردم نرسید. نماینده مردم چابهار افزود: به اعتقاد بنده دولت سیزدهم همین عقیده را دارد و به سمتی پیش می‌رود که بتواند شرایط استفاده بهینه از منابع بسیار زیاد ارز 4200 تومانی را برای همه مردم مهیا کند. اما موضوع مهم‌تر این است که نحوه‌ اقدام و مسیر انتخابی باید به گونه‌ای باشد که این جراحی موجب آسیب دیدن اقشار ضعیف جامعه نشود. نماینده مردم چابهار در پایان درباره راهکارهای جایگزین این سیاست گفت: ما باید قیمت ارز را تک‌نرخی و واقعی‌ کنیم و در ارتباط با این موضوع نحوه‌ اجرایی و تک‌نرخی کردن ارز نیز بسیار مهم است و باید به گونه‌ای باشد که این جراحت آسیب بیشتری به مردم وارد نکند. از طرفی با پرداخت مستقیم نیز از اقشار کم‌درآمد جامعه دفاع کرد. 

Page Generated in 0/0054 sec