printlogo


کد خبر: 239266تاریخ: 1400/7/26 00:00
رئیس سازمان هنری- رسانه‌ای اوج عملکرد 10 ساله این سازمان را تشریح کرد
محافظت فرهنگی از شخصیت نظام

گروه فرهنگ و هنر: نشست خبری رئیس سازمان هنری- رسانه‌ای اوج با ارائه گزارشی از عملکرد 10 ساله این سازمان برگزار شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، احسان محمدحسنی در این نشست خبری درباره فصل پنجم «پایتخت» گفت: به ما گفتند «تبلیغ گردشگری ترکیه را می‌کنید» اما نشان دادیم فرودگاه و کوچه‌های کثیف آنجا ناامن است، یعنی پشت ظاهر بزک‌کرده آنجا خطراتی وجود دارد. از سوی دیگر یادم نمی‌رود سازندگان به دیدار حاج‌قاسم رفتند اما توصیه حاج‌قاسم این بود که «هیچ‌کدام از این خانواده نباید شهید شوند، مگر ما مردیم؟ آنها باید سالم به ایران برسند». ما در نظر داشتیم بابا پنجعلی شهید شود.
وی در خصوص عملکرد 10 ساله سازمان اوج گفت: دست تمام کسانی را که در این 10 سال به اوج اعتماد کردند، می‌بوسم و از همه فرماندهان و همچنین رهبر معظم انقلاب تشکر می‌کنم که با رهنمودهای‌شان ما را دلگرم کردند. اوج، ستاد کم‌عده و چابکی دارد؛ برخلاف بلایی که بر جان بسیاری از دستگاه‌های دولتی افتاده که به دلیل عده و تعداد بالای نیروها و پرداخت حقوق‌های ده‌ها و صدها میلیاردی، توان مالی کار فرهنگی ندارند. 
وی گفت: سازمان اوج در این 10 سال با کمترین نیرو و چابک کار را جلو برد اما ما اجازه چاق شدن و فربه شدن سازمان را به هیچ وجه نداده‌ایم، برای اوج به هیچ وجه تجهیزات خریداری نکرده‌ایم و هر آنچه درآمد داشته‌ایم را در تولید سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. به عنوان مثال، سال گذشته 18 میلیارد کمک دریافت کرده و بیش از 90 میلیارد درآمد داشته‌ایم که بخشی از فروش آثار بوده و بخشی از آن مشارکت‌ها بوده است. مثلا «به وقت شام» در کره 100 هزار دلار و تایوان 70 هزار دلار درآمد داشته که تجربه موفقی برای ما بوده است. 
احسان محمدحسنی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: بخشی از فعالیت اوج دیده‌بانی است. زمانی که ما «بادیگارد» را ساختیم و در آن گفتیم بترسید از روزی که این کشتی سوراخ شود، هنوز نه دی 96 رخ داده بود و نه آبان 98. ما در این فیلم تذکر دادیم شخصیت نظام را از افراد تکفیک کنید. اوج دیده‌بان است و مطالبه‌گراست، همچنین زمانی که بحث مطالبات مردم و اعتراضات مطرح شد، اوج فیلم سینمایی خروج را به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا را ساخت. 
وی افزود: زمانی که کشور درگیر موضوع مهم تهدید داعش بود و تا 40 کیلومتری ایران آمده بود، با سفارش شهید بزرگوار حاج‌قاسم سلیمانی «به وقت شام» و سریال «پایتخت 5» را ساختیم. در این حوزه نزدیک به 200 اثر مستند در سوریه و عراق ساخته شد. ما سعی کرده‌ایم ببیینم دستگاه‌های دیگر چه خطاهای داشته‌اند، از آن دوری کنیم و یکی از آن خطاها ورود به مسائل اقتصادی است که جزو خطوط قرمز ما بوده است و تا زمانی هم که این تیم مسؤولیت سازمان را برعهده دارد، وارد این حوزه‌ها نخواهیم شد. 
محمدحسنی گفت: اوج هیچ‌وقت در ستادهای انتخاباتی حضور نداشت. معنی آن این نیست که در انتخابات کاری نکردیم، بلکه برای بالا بردن مشارکت فعالیت فراوانی کردیم اما مراقبت کردیم تا به هیچ‌وجه وارد ستاد انتخابات کسی نشویم. برخی تصور می‌کنند اوج چون متعلق به حاکمیت است پس با دغدغه‌های مردم فاصله دارد، در حالی ‌که تلاش کردیم برای مردم کار کنیم و تعداد مخاطبان این را نشان می‌دهد. 
رئیس سازمان اوج ادامه داد: نزدیک به 5 هزار هنرمند و 130 مؤسسه با حمایت اوج به صورت تخصصی راه‌اندازی و وارد فعالیت شدند و 23 هزار محصول سازمان اوج را آنها تولید کرده‌اند و همه این تولیدات برای مردم بودند. در سینما «به وقت شام» جزو پرفروش‌ها و در تلویزیون سریال «پایتخت» پرمخاطب‌ترین فصل پایتخت بود و همچنین در وی‌او‌دی با «آقازاده» پرمخاطب‌ترین بودیم. پس مردم دغدغه‌های‌شان را در کار ما دیدند. در نمایش میدانی نیز نزدیک به 20 استان نمایش‌های وسیع و اثربخش اجرا کردیم و در بخش مستند آثار اوج جزو پرمخاطب‌ترین آثار مؤسسه اوج بوده است. 
وی در ادامه درباره آثار مخصوص بانوان گفت: باید از زنان و دختران سرزمینم عذرخواهی کنم که شاید طی این 10 سال به خانم‌ها کم‌توجهی شده است. البته مجموعه مستند «پا به ماه» که اخیرا پخش آن شروع شده، در همین راستاست اما همه کارهایی که شده کافی نیست و اگر ایده‌آل ‌بخواهیم نگاه کنیم چیزی شبیه اوج باید برای خانم‌ها راه بیفتد و بابت این کم‌کاری باید عذرخواهی کنم. حلالیت بعدی من از خانواده شهداست؛ ما بیش از 23 هزار اثر تولید کردیم که حتما میوه کرم خورده در آن حجم از آثار هست و برای تک‌تک آثاری که شاید قلب خانواده شهدا را به درد آورده، عذرخواهی می‌کنم. در حوزه دفاع‌مقدس و جنگ تحمیلی هم همچنان کاری را که از ما توقع داشته‌اند، انجام ندادیم و حق مطلب را ادا نکردیم.
وی خاطرنشان کرد: اینکه روحانی خوب یا بد به عنوان یک شاخص در همه آثارمان داشته باشیم، عمدی نبود اما به هر حال ما تلاش‌مان را کردیم که نسبت به همه اقشار مردم دغدغه‌مند باشیم. لباس روحانیت دارای احترام است اما مصونیت از نقد نمی‌آورد. دعا کنید «لباس شخصی» و «مصلحت» هم از توقیف در بیایند و روی پرده دیده شوند، البته یک سوءتفاهمی برای قوه‌ قضائیه رخ داده است که در حال گفت‌وگو هستیم و حتما حل می‌شود. درباره هر ۲ فیلم همین قوه ‌قضائیه مشکل دارد. 
محمدحسنی در بخش دیگری از سخنانش گفت: درباره مستند «آقا مرتضی» هم تجربه نشان داده ما هر اثری تولید می‌کنیم، جنجال درست می‌کنند؛ سرود برای نوجوانان تولید می‌کنیم، می‌گویند برای لاکچری‌ها بوده؛ در عین حال کاری که ما در «دروازه غار» برای نوجوانان ساختیم را نمی‌بینند. 
وی تصریح کرد: در دیوارنگاره و هر کاری هم که کنیم باز هم عده‌ای انتقاد می‌کنند. به عدم حضور زنان اعتراض کردند، در حالی ‌که بالای ۲۰ طرح دیوارنگاره درباره زنان بود. 
وی درباره حواشی مربوط به مستند «آقا مرتضی» گفت: در مستند «آقا مرتضی» درباره زندگی شهید آوینی از منظری دیگر خیلی منصفانه نگاه شده است، دلخوری من از آنجا بود که یک دستگاه رسمی ادعایی را مطرح می‌کند که صحیح نیست. من با حفظ سمت هم مسؤول اوج بودم و هم مسؤول بنیاد روایت و قرار بود همه داشته‌‌های‌مان را یکی کنیم تا جلوی موازی‌کاری گرفته شود. قرار بود هم‌افزایی شکل بگیرد و من از ۲ فرمانده، فرمانده وقت سپاه و فرمانده وقت بسیج برای این اتفاق حکم داشتم. عقل سالم حکم می‌کند شما میراث تصویری جنگ خودتان را در یک نقطه قرار ندهید و در چند جا داشته باشید. تا در صورت اتفاقات غیرمترقبه، حفظ شود. چرا باید گنجینه آرشیوی دفاع‌مقدس فقط در بنیاد روایت با شکلی بدوی نگهداری شود؟ ضمن اینکه اگر آن آرشیو بنیاد روایت هم نبود، باز هم مستند آقامرتضی با همان کیفیت ساخته می‌شد. 

Page Generated in 0/0212 sec