printlogo


کد خبر: 239275تاریخ: 1400/7/27 00:00
روایت فریاد 17 اکتبر تا آتش در بیروت

مستند «سحر» روایت فریاد 17 اکتبر تا آتش در بیروت» به کارگردانی «حسین پاک» در حوزه هنری اکران عمومی شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، در مراسم رونمایی این مستند، حسین پاک کارگردان مستند سحر، در ابتدای صحبت‌های خود گفت: این مستند را تقدیم روح شهدای بیروت می‌کنیم. 
وی با اشاره به نحوه شکل‌گیری این مستند نیز بیان داشت: چند هفته بعد از اعتراض مردم لبنان برخی‌ها حرف‌هایی زدند و بعد از بررسی متوجه شدیم خانم غدار در فضای توئیتر بسیار موثر بودند و هشتگ‌هایی که می‌زدند تاثیرگذار بوده است. 
پاک درباره خط اصلی این مستند گفت: در پی تلاش برای زدن محور مقاومت یعنی ایران و بعد از اینکه خط اعتراضات توسط حزب‌الله مشخص شد، ما نیاز به انداختن چراغ داشتیم تا برای مخاطب داخلی و غیرایرانی آن را روایت کنیم. 
همچنین در ادامه سحر حسین غدار خبرنگار لبنانی گفت: در چنین روزهایی انتفاضه در بیروت شروع شد و این جنبش از دل رنجش ملت لبنان به وجود آمد و مشکلات اقتصادی و‌ معیشتی بسیاری داشت و طی ماه‌های مختلف دولت فشارهایی را بر ملت لبنان وارد کرد. پس از بحران نان و ‌بنزین، مشکلی برای لبنان پیش آمد که آتش‌سوزی در جنگل بود و دولت لبنان قادر به کنترل آن نبود. 
وی ادامه داد: آتش بحران‌ها زمانی شعله‌ور شد که وزیر مربوط، مالیاتی را بر برنامه واتساپ قرار داد و زمانی که مردم به خیابان‌ها آمدند، می‌خواستند مخالفت‌شان را در برابر حکومت‌های فاسد اعلام کنند اما به محض اینکه پای سفارت و ‌دستگاه‌های امنیتی به میدان‌های تظاهرات باز شد، شاهد شعارهایی بودیم مبنی بر اینکه مقاومت باید از بین برود. 
وی افزود: از سویی برای ما سخت بود که در میدان‌ها بمانیم و ‌مخالفت خودمان را اعلام کنیم. منظورم سلاح مقاومت و‌ حزب‌الله است. برای اینکه بخواهیم از نقش بانوان لبنانی صحبت کنیم باید درباره نقش‌آفرینی آنها بگوییم. زن شرقی این ویژگی را دارد که بتواند بنیان خانواده‌اش را بسازد و به زندگی زناشویی‌اش برسد و‌ همین زن شرقی و لبنانی همزمان محدودیت‌هایی هم دارد که زن‌های غربی با آنها مواجه نیستند. 
خبرنگار لبنانی افزود: ما به عنوان فرزندان مقاومت باید بدانیم چگونه در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشیم. کشور لبنان در برابر دوراهی‌ای قرار دارد که یا باید تسلیم سیاست‌های آمریکا و صندوق بین‌المللی پول شود یا به سمت سیاست‌های تعیین‌کننده دولت لبنان برود.
وی ادامه داد: برای این کار باید روابط با سوریه گشایش پیدا کند. مورد بعدی رو آوردن به یک ‌مدل اقتصادی به عنوان کشوری شرقی است.  طبیعی است ما ببینیم لبنان با کشورهایی مثل سوریه و عراق ارتباط داشته باشد. 
غدار در ادامه بیان کرد: به محض اینکه این صحبت‌ها پیش می‌آید که روابط لبنان با این کشورها بهبود خواهد یافت، افرادی مخالفت‌شان را اعلام می‌کنند.  پس از انفجار ۴ آگوست در بندر بیروت و پس از اینکه سیدحسن نصرالله تصمیم گرفت سوخت را از ایران وارد کند، ما شاهد بودیم که این اقدام در رسانه‌های لبنانی و شبکه‌های آنها محکوم شد و‌ کسانی که با این هشتگ‌ها در توئیتر آشنا شدند می‌دانند چه اتفاقی افتاد.  اما ما هیچ‌روزی را شاهد نبودیم که ایران مخالفتی با لبنان داشته باشد، بعد از این جریان، تظاهراتی شکل گرفت و عده‌ای می‌گفتند اشغالگری بر لبنان را بردارید که تعدادشان هم ۱۶ نفر بود.

Page Generated in 0/0054 sec