printlogo


کد خبر: 239284تاریخ: 1400/7/27 00:00
وزیراسبق‌خارجه و رئیس ستاد مشترک آمریکا در زمان لشکرکشی آمریکا به افغانستان و عراق بر اثر ابتلا به کرونا جانش را از دست داد
مرگ دروغگو
مرور مواضع مشهور کالین پاول درباره ایران

ژنرال کالین پاول، وزیر خارجه ۲ رگه دولت جورج بوش پسر در زمان لشکرکشی آمریکا به افغانستان و عراق مرد. جالب اینکه به گفته خانواده پاول ۸۴ ساله، این ژنرال 4 ستاره بازنشسته پنتاگون به رغم دریافت هر ۲ دوز واکسن کرونای فایزر، جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس «کووید-19» در مرکز درمانی پیشرفته والتر رید از دست داد. بدین ترتیب یک سیاستمدار سرشناس جمهوری‌خواه، در حالی بر اثر کرونا درمی‌گذرد که رهبر معنوی این حزب، دونالد ترامپ هنوز به طور رسمی تاثیر واکسیناسیون عمومی بر جلوگیری از همه‌گیری را نپذیرفته است. پاول نه‌تنها سال 2000 به عنوان نخستین وزیر خارجه سیاه‌پوست ایالات متحده منصوب شد، بلکه پیش از آن در سال 1993 جوان‌ترین فرد و همچنین نخستین آفریقایی‌تبار آمریکایی بود که به ریاست ستاد مشترک ارتش یعنی بالاترین مقام نظامی این کشور می‌رسید. او که نامش به عنوان یکی از فرماندهان اصلی پنتاگون در دوران بوش پدر در جریان حمله به پاناما و سپس عملیات توفان صحرا یا جنگ خلیج‌فارس علیه عراق در سال‌های ۱۹۹۰و ۱۹۹۱ بر سر زبان‌ها افتاده بود، حتی تلاش کرد در انتخابات سال 1992 آمریکا به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه، بخت خود را برای تبدیل شدن به جوان‌ترین و نخستین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آمریکا، 16 سال پیش از باراک اوباما بیازماید که البته در این کارزار موفق نبود. با این حال پاول از زمان حضور در ستاد مشترک تا دوران وزارت خارجه‌اش، وزنه‌ای مهم در سیاست خارجی چندین دولت جمهوری‌خواه و دموکرات ایالات متحده محسوب می‌شد. 
تاریخ اما او را بیش از هر چیز با دروغ و رسوایی برای توجیه جنایات دولت بوش پسر در خاورمیانه می‌شناسد. پاول پنجم فوریه ۲۰۰۳ به عنوان وزیر خارجه آمریکا در جلسه عمومی شورای امنیت سازمان ملل متحد سخنرانی کرد و به دفاع از حمله آمریکا و متحدانش به عراق پرداخت. در آن جلسه، او با نشان ‌دادن ویالی آزمایشگاهی از یک ماده سفیدرنگ و با استناد به منابع گمنام عراقی، مدعی شد: «هیچ شکی وجود ندارد که صدام دارای سلاح‌های بیولوژیک است و توانایی تولید سریع و انبوه آنها را دارد». 
سپس ادعا کرد: «هیچ شکی در ذهن من وجود ندارد که صدام برای دستیابی به اجزای کلیدی برای تولید سلاح‌های هسته‌ای نیز تلاش می‌کند». این دروغ پاول در حالی بود که او ۲ سال قبل از آن، در بیانیه مطبوعاتی خود در ۲۴ فوریه ۲۰۰۱ گفته بود تحریم‌ها علیه عراق مانع تولید سلاح‌های کشتار جمعی توسط صدام شده است. پاول ۱۳ سپتامبر ۲۰۰۴ به کمیته امور دولتی سنا احضار شد و در آنجا اذعان کرد منابعی که بسیاری از اطلاعات ارائه شده وی در سخنرانی سازمان ملل را در اختیار او قرار داده بودند، اشتباه بودند و بعید است ذخایر سلاح‌های کشتار جمعی در عراق پیدا شود. در نهایت او در چند مصاحبه غیررسمی، اعتراف کرد صرفا به خواست بوش و چنی، ادعاهای دروغ مزبور را مطرح کرده است. مرگ پاول، تقریبا 4 ماه پس از مرگ هم‌قطار نظامی سابق و همراهش در دولت‌های بوش پدر و پسر، یعنی دونالد رامسفلد رخ می‌دهد که تابستان پیش در 88 سالگی مرد. 

Page Generated in 0/0064 sec