printlogo


کد خبر: 239304تاریخ: 1400/7/27 00:00
مسیر عبور از بحران قیمت لوازم خانگی
رشد تولید مانع افزایش قیمت کالاها می‌شود

بازار لوازم خانگی این روزها در حالی شاهد افزایش قیمت تولیدات برخی کارخانه‌هاست که وزیر صنعت وعده برخورد با گرانی‌های بی‌ضابطه در صنعت لوازم خانگی را داده است. اخیرا شاهد افزایش قیمت محصولات تعدادی از تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی بودیم که می‌توان به تغییر قیمت شرکت‌های سورن، هافنِر، بی‌اساچ، شرکت چینی بُن سای، ایران شرق، پلاتینه، لیمون چینی آراد، ایکس ویژن، تی‌سی‌ال، هیمالیا، پارس، آبسال، پاکشوما، امرسان، کلور و مادیران به طور رسمی و در لیست ارسالی به بازار اشاره کرد. این اتفاق انتقاداتی را از سوی مشتریان بازار لوازم خانگی به همراه داشت و در نتیجه سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به این اتفاق از اصلاح افزایش قیمت خارج از ضابطه لوازم خانگی خبر داد. هر چند برخی فعالان بازار لوازم خانگی رشد قیمت این محصولات را نتیجه ممنوعیت واردات محصولات کره‌ای عنوان می‌کنند اما محمدحسین اسلامیان، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی معتقد است افزایش قیمت لوازم خانگی ایرانی ارتباطی به ممنوعیت واردات لوازم خانگی ندارد، زیرا در این طرح، واردات مواد اولیه ممنوع نیست. بنابراین لوازم خانگی به دلیل افزایش هزینه‌های سربار، اندکی گران شده است. به گفته وی، مواد اولیه در ۳ ماه اخیر گران شده و کارخانه‌ها مجبور بودند افزایش قیمت را برای کالاهای خود اعمال کنند. وی ادامه داد: با توجه به افزایش ۳۹ درصدی نرخ دستمزد و نوسان قیمت دلار و مواد اولیه، افزایش 7 درصدی قیمت لوازم خانگی طبیعی است. اسلامیان تصریح کرد: قطعات برخی کالاهای لوازم خانگی از کشورهایی مانند چین وارد می‌شود و برای ادامه تولید باید کما‌فی‌السابق برد الکترونیکی، کمپرسور، کیت و پنل وارد شود، چرا که کشور در تولید این کالاها مزیت ندارد. در این وضعیت برخی فعالان صنعت لوازم خانگی، کاهش تیراژ تولید برخی محصولات را عاملی برای رشد قیمت این محصولات عنوان می‌‌کنند. بخاری از جمله محصولاتی است که با تغییر رویکرد مردم و سازندگان مسکن به سمت استفاده از پکیج در سیستم گرمایش منازل، با کاهش مشتری روبه‌رو شده و در نتیجه تولید آن نیز نسبت به قبل کمتر شده است. در این مورد محمدحسین اسلامیان، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، افت نیاز بازار را دلیلی برای کاهش تعداد شرکت‌های تولیدکننده بخاری می‌داند. وی معتقد است۸۰ درصد مواد اولیه بخاری از آهن است. همچنین تولید بخاری هم به دلیل مجهز شدن ساختمان‌ها به وسایل گرمایشی و سرمایشی به روز کاهش پیدا کرده است اما افزایش قیمت آهن، بخاری را گران کرده است. وی با بیان اینکه سبک تولید تغییر کرده است، گفت: در اکثر ساختمان‌ها پکیج و شومینه وجود دارد و در تهران دیگر متقاضی برای خرید بخاری وجود ندارد. به گفته اسلامیان، در دهه‌های گذشته ۵۰ شرکت تولیدکننده بخاری در کشور فعال بودند اما حالا به دلیل عدم تقاضا برای این کالا، تنها 5 شرکت بخاری تولید می‌کنند. یکی از راه‌های کاهش قیمت لوازم خانگی داخلی، افزایش تیراژ تولیدات است که در این زمینه اگر بخشی از تولیدات به صادرات اختصاص یابد، تاثیر بیشتری در کاهش قیمت تمام شده کالا خواهد داشت. برای این کار باید اعتمادسازی ویژه‌ای برای مشتریان بازار لوازم خانگی نسبت به تولیدات ایرانی شکل گیرد. 
 

Page Generated in 0/0064 sec