printlogo


کد خبر: 239308تاریخ: 1400/7/27 00:00
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در ادامه سفر به مسکو بر گسترش همکاری‌های نظامی و دفاعی با روسیه تأکید کرد
مذاکره درباره جنگنده‌‌ها
سرلشکر باقری: با استفاده از تجربه سند ۲۵ ساله با چین، لازم است در روابط با روسیه نیز چنین سندی وجود داشته باشد

گروه سیاسی: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در دومین روز از سفر به مسکو، با اشاره به قراردادهای خرید هواپیماهای جنگنده، جت آموزشی و بالگردهای رزمی از روسیه، گفت: این قراردادها پس از لغو تحریم تسلیحاتی ایران منعقد شده و در این سفر درباره اجرایی ‌شدن آن مذاکره خواهیم کرد.
به گزارش «وطن‌امروز»، سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان روز گذشته در دومین روز سفر خود به کشور روسیه با «والری گراسیموف» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح روسیه دیدار کرد. گسترش روابط دوجانبه نظامی و دفاعی، توسعه همکاری در زمینه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، تداوم همکاری در مبارزه با تروریسم و تحولات افغانستان و سوریه، اصلی‌ترین دستور کار مذاکرات روسای ستاد کل نیرو‌های مسلح ۲ کشور بود. گراسیموف در آغاز این دیدار گفت: در دیدار امروز درباره طیف وسیعی از موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای و مسائل بین‌المللی گفت‌وگو می‌کنیم. وی پیشنهاد کرد موضوع همکاری ۲ کشور در زمینه تسلیحات نظامی و ظرفیت‌های ایران و روسیه در این زمینه در اولویت نخست گفت‌و‌گو قرار گیرد. سردار باقری نیز با تشکر از دعوت وزیر دفاع و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه گفت: لازم می‌دانم از روسیه و شخص ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور برای حمایت از پیوستن ایران به پیمان شانگهای قدردانی کنم. وی با اشاره به رشد قابل توجه روابط نظامی و دفاعی ایران و روسیه در سال‌های اخیر گفت: امیدواریم مسیر رو به گسترش همکاری‌ها همچنان تداوم یابد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به عزم تهران و مسکو در زمینه مبارزه با تروریسم اشاره و تاکید کرد: ۲ کشور در ۱۰ سال گذشته موضوع مبارزه با تروریسم بین‌المللی، بویژه در سوریه و عراق را با جدیت دنبال کرده‌اند. سردار باقری ضمن اشاره به همکاری ۲ کشور در سطوح فرماندهی و سیاسی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با روسیه جایگاه ویژه‌ای قائل هستند. وی همچنین به حضور ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رژه دریایی سن‌پترزبورگ روسیه اشاره کرد و گفت: حضور نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خلیج فنلاند و اقیانوس اطلس تجربه ارزشمندی بود که می‌تواند در همکاری‌های مشترک دریایی ۲ کشور نقش‌آفرین باشد. سردار باقری گفت: ما ۲ کمیسیون مشترک نظامی داریم که در همان چارچوب همکاری‌ها ادامه دارد. 
سردار باقری پس از این نشست در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت این کمیسیون 3 ماه دیگر در تهران برگزار خواهد شد.
 
* پیگیری قراردادهای خرید جنگنده و بالگرد از روسیه
رئیس ستادکل نیروهای مسلح در نشست با کارشناسان و مدیران نهادهای ایرانی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، اهداف این سفر، وضعیت همکاری‌ها و مناسبات مشترک دفاعی و نظامی 2 کشور و آخرین وضعیت تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم را ترسیم و تبیین کرد. 
وی با تاکید بر اینکه «برای داشتن روابطی مستحکم با کشورها بویژه روسیه و دیگر کشورهای همسایه به نقشه راه نیاز داریم»، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های مختلف همکاری با روسیه در ابعاد نظامی- دفاعی، مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین در این حوزه‌ها افزایش خواهد یافت. سردار باقری با بیان اینکه «برای گسترش روابط با همسایگان به نقشه‌راه نیاز داریم» یادآور شد: با توجه به نگاه‌های مشترک ایران و روسیه در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و ظرفیت‌های زیاد همکاری فی‌مابین، مناسبات 2 کشور از جمله در حوزه نظامی- دفاعی گسترش می‌یابد. 
رئیس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به قراردادهای خرید هواپیماهای جنگنده، جت آموزشی و بالگردهای رزمی از روسیه، گفت: این قراردادها پس از لغو تحریم تسلیحاتی ایران منعقد شده و در این سفر درباره اجرایی ‌شدن آن مذاکره خواهیم کرد. سردار باقری در بخشی دیگر از سخنانش گفت: در مقطع کنونی، به دلیل شرایط بین‌المللی و بویژه نگاه ویژه رئیس‌جمهوری روسیه به تحکیم مناسبات با جمهوری اسلامی ایران، فرصت مغتنمی به ‌وجود آمده تا این روابط بیش از پیش گسترش یابد. وی تاکید کرد: شاید لازم باشد با استفاده از تجربه سند ۲۵ ساله با چین، در روابط با روسیه نیز چنین سندی بین 2 کشور وجود داشته باشد. رئیس ستادکل نیروهای مسلح به موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف اشاره و تصریح کرد: همان‌گونه که نیروهای مسلح در شرایط تحریم توانستند به موفقیت برسند و انواع تسلیحات و تجهیزات نظامی و دفاعی مورد نیاز خود را بسازند، دیگر بخش‌های کشور نیز باید با همین رویکرد به پیش بروند و فرض را بر این قرار دهند که تحریم‌ها هیچگاه برطرف نخواهد شد. 
سردار باقری به توسعه و گسترش چشمگیر روابط ایران و روسیه در زمینه‌های نظامی و دفاعی طی 5 سال اخیر اشاره کرد و افزود: هر چقدر روابط و مناسبات با کشورهای دوست افزایش یابد، به همان میزان ذهنیت‌های منفی نیز از میان خواهد رفت. 
وی در ادامه به سفر اخیر خود به پاکستان اشاره کرد و گفت: در همین سفر بسیاری از ذهنیت‌های منفی برطرف شد. رئیس ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: در سفر به روسیه نیز درباره موضوعات دوجانبه دفاعی- نظامی و تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو خواهیم کرد. سردار باقری موضوع افغانستان را یکی دیگر از دستور کارهای مهم در مذاکرات خود با مقامات روس عنوان کرد و گفت: در کنار موضوع افغانستان، تداوم همکاری ۲ کشور در سوریه تا دستیابی به امنیت کامل مورد بحث قرار می‌گیرد. رئیس ستادکل نیروهای مسلح با تمجید از رشادت دلیرمردان و سرداران ایرانی بویژه سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی افزود: این مجاهدت‌ها موجب شد طرح و نقشه آمریکا و برخی رژیم‌های منطقه‌ای خنثی شود. 
 
* همکاری‌های دفاعی و افغانستان؛ ۲ محور اصلی سفر
سردار باقری یکشنبه‌شب در بدو ورود به مسکو در تشریح اهداف این سفر، گفت: در مقطع فعلی سفر اینجانب به دعوت وزیر دفاع روسیه انجام شده که علاوه بر مسائل دوجانبه نظامی، موضوع افغانستان از جمله موضوعاتی است که در این سفر به طور خاص مورد مشورت دو طرف قرار خواهد گرفت. وی درباره همکاری‌های دفاعی ۲ کشور پس از لغو تحریم‌های تسلیحاتی خاطرنشان کرد: ما در همکاری‌های نظامی دوجانبه در حوزه‌های آموزش، مسابقات نظامی، تبادل تجربیات و همچنین ادامه همکاری‌ها در مسیر امنیت کامل کشور سوریه و همچنین در صنایع دفاعی با یکدیگر همکاری‌هایی داشته و داریم. سرلشکر باقری با بیان اینکه «ما قراردادهای خرید تسلیحاتی بعد از خاتمه تحریم تسلیحاتی را با روسیه داریم که در این سفر در همه این موارد با طرف روس صحبت خواهیم کرد»، اظهار کرد: این سفر در مقطع آغاز دولت سیزدهم انجام می‌شود و دولت آقای رئیسی هم نگاه خاصی به حوزه شرق و کشورهای آسیایی دارد و همچنین عضویت جمهوری اسلامی ایران در پیمان شانگهای نیز اتفاق مهمی است و قطعا همکاری‌های فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران و روسیه از این جهت نیز توسعه بیشتری خواهد یافت.

Page Generated in 0/0069 sec