printlogo


کد خبر: 239309تاریخ: 1400/7/27 00:00
مرور مواضع مشهور کالین پاول، وزیر پیشین خارجه آمریکا درباره ایران
ایران هسته‌ای را بپذیرید

گروه سیاسی: ژنرال کالین پاول، وزیر پیشین خارجه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش در ۸۴ سالگی در پی ابتلا به بیماری «کووید-۱۹» مرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، پاول در دوران تصدی خود در وزارت خارجه و بعدها هم در نقش یک کارشناس اظهارات مشهوری درباره کشورمان داشت که حالا دیگر در تاریخ ثبت خواهد شد. شاید مشهورترین موضع کالین پاول را باید درباره برنامه هسته‌ای ایران دانست؛ جایی که وزیر سابق خارجه آمریکا با بی‌اثر دانستن گزینه‌های تحریم و جنگ، به کشورش توصیه کرد باید برنامه هسته‌ای ایران را بپذیرد. 
کالین پاول شهریور 89 در مصاحبه با شبکه خبری آمریکایی «ان‌بی‌سی» گفت آمریکا باید برنامه هسته‌ای ایران را بپذیرد و در همان حال نیز باید تلاش کند ایران را از ساخت یا استفاده از بمب اتم بازدارد. پاول در ادامه این مصاحبه که با برنامه Mett The Press شبکه «ان‌بی‌سی» انجام می‌شد، ادامه داد: تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، هرگز این کشور را مجبور به ترک آن چیزی که از آن به عنوان برنامه هسته‌ای مشروع یاد می‌کند، نخواهد کرد. وی ادامه داد: نه آمریکا و نه اسرائیل احتمالا در آینده‌ نزدیک به ایران حمله نظامی نمی‌کنند. 
پاول همچنین سال 87 در کنار 4 وزیر پیشین خارجه آمریکا شامل هنری کیسینجر، مادلین آلبرایت، وارن کریستوفر و جیمز بیکر اعلام کرد دولت آینده آمریکا (دولت اوباما) باید با ایران که جورج بوش آن را در «محور شرارت» قرار داده است، مذاکره کند. 
از مواضع دیگر پاول درباره ایران موافقت او برجام بود. وزیر اسبق خارجه آمریکا توافق گروه 1+‌ 5 با ایران راتوافقی بسیار خوب توصیف کرد.
کالین پاول مرداد 95 در گفت‌وگو با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» درباره توافقنامه هسته‌ای گفت: به نظر من این توافقنامه‌ خوبی است. من این توافقنامه را خیلی دقیق مطالعه کرده‌ام. همچنین نظرات مخالفان با این توافقنامه را نیز دقیق بررسی کرده‌ام. پس از مقایسه نظرات موافقان و مخالفان و متن توافقنامه با یکدیگر، به این نتیجه رسیدم توافقنامه‌ خوبی است. 
پاول گفت: ایرانی‌ها در 10 سال گذشته از 136 سانتریفیوژ به 19 هزار سانتریفیوژ رسیده‌اند. این توافقنامه تعداد سانتریفیوژهای ایران را به حدود 5 هزار سانتریفیوژ کاهش داد. به علاوه همه این فعالیت‌ها و تأسیسات هسته‌ای ایران زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و این نتیجه‌ای خوب برای ما است. مساله دیگر اینکه ایران حدود 12 هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده داشت. این توافقنامه باعث شد ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران به 300 کیلوگرم کاهش یابد. این میزان کاهش بسیار چشمگیر است و برای من عجیب بود که ایران حاضر شد این کار را انجام دهد اما در هر حال این کار را انجام داد. درباره مساله پلوتونیوم نیز باید بگویم بر اساس این توافقنامه قلب رآکتور آب سنگین اراک که می‌توانست پلوتونیوم تولید کند، از سیمان پر شد. بنابراین اینها تغییراتی قابل توجه است و در واقع ما حرکت بدون محدودیت ایران را در بزرگراه هسته‌ای محدود کردیم. 
کالین پاول همچنین درباره حمله سعودی به یمن در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز گفته بود: «ما حمایت نظامی و لجستیکی بزرگی از عربستانی‌ها کردیم اما اشتباه کردیم روی ارتش عربستان حساب کردیم، برای اینکه این ارتش ضعیف است و وزیر دفاعش هیچ فکری درباره واژه جنگ ندارد. برای همین ما به دوستان سعودی‌مان توصیه کردیم به درگیری‌ها پایان دهند. برای اینکه دست‌شان برای ایران رو شده است. جنگ با ایران یعنی عربستان ظرف چند ساعت به قبل از عصر صنعتی بازگردد. من اعتراف می‌کنم در آن ساعت‌ها ما نمی‌توانیم جلوی ایران را بگیریم که از ویرانی تاسیسات زیربنایی عربستان جلوگیری کند، در آن صورت عربستانی‌ها هیچ خط تماسی نخواهند داشت که بتوانند با ما حرف بزنند!»
وزیر اسبق خارجه آمریکا همچنین در برنامه کارشناسی شبکه CNN که طی آن ۳ کارشناس سعودی ادعا کردند در ۴ تا ۶ ساعت می‌توانند آسمان و حریم هوایی ایران را تصرف کنند و در اختیار بگیرند، با واکنش به این اظهارات پس از خنده‌ای تمسخر‌آمیز خطاب به کارشناسان عربستانی گفت: نه! نه! من چنین فکر نمی‌کنم. صحبت‌های شما بیشتر جوک است و خنده دارد؛ اگر ایران مستقیم با شما وارد جنگ شود، شما حتی فرصت نمی‌کنید تلفن را بردارید تا از ما تقاضای کمک کنید. بهتر است کمی واقع‌بین باشید و ایران را با یمن و هیچ کشور دیگری مقایسه نکنید؛ حتی ما هم تاکنون چنین ادعایی نکرده‌ایم.

Page Generated in 0/0071 sec