printlogo


کد خبر: 239370تاریخ: 1400/7/29 00:00
تحلیلگران برجسته عرب سخنان اخیر دبیرکل حزب‌الله لبنان را هشدار به خائنان داخلی و تهدید دشمن صهیونیستی دانستند
پیام صدهزار نفری

گروه بین‌الملل: سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان، دکتر امین حطیط با قیاس اطلاعات منتشره از طرف منابع رسمی رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان، دست به یک پیشگویی جالب‌ زده مبنی بر اینکه احتمال تکرار جنگ داخلی در این کشور با توجه به قدرت روزافزون مقاومت نزدیک به صفر است. کارشناس برجسته مسائل نظامی نوشت: «گروه تحقیق وینوگراد گفت کمتر از ۵۰۰۰ نیروی حزب‌الله در جنگ ۲۰۰۶ جلوی دستیابی ارتش اسرائیل به اهدافش را گرفتند. ارتش اسرائیل گفته بود ۴۲۰۰۰ سرباز با اسلحه‌های گوناگون در جنگ ۲۰۰۶ به کار گرفته بود. یعنی ۵۰۰۰ مقاوم ۴۲۰۰۰ نظامی اسرائیلی را شکست دادند. حالا چقدر نیرو برای شکست دادن ۱۰۰ هزار نیروی مقاوم لازم است؟» 
سیدحسن نصرالله در سخنرانی روز دوشنبه این هفته خود به مناسبت ایام سالروز ولادت حضرت محمد مصطفی(ص)، در پیامی که مخاطبان گوناگونی داشت، اعلام کرد مقاومت لبنان 100 هزار رزمنده پای کار دارد. بر این اساس حطیط نتیجه‌گیری می‌کند برای گروه اول مخاطبان که اکثریت مردم لبنان هستند، پیام رهبر حزب‌الله اطمینان است و برای گروه دوم که با حزب مزدور القوات‌اللبنانیه همداستان شده‌اند، بازداری از ماجراجویی‌های حساب نشده. از سویی نتیجه آن برای این کشور، جلوگیری از برداشت غلطی است که به جنگ داخلی منجر می‌شد. پیام آن برای خارج هم بازداری از حمله و تجاوز به مرزها، حفاظت از آرامش کشور و حمایت از میهن است. نصرالله در سخنرانی اخیر خود به حزب القوات‌اللبنانیه و سمیر جعجع، سیاستمدار وابسته به آمریکا و سعودی که متهم اصلی قتل‌عام معترضان در بیروت است، توصیه کرد از فکر جنگ و درگیری داخلی خارج شوند و گفت: «ساختار نظامی حزب‌الله شامل ۱۰۰ هزار نیرو است... ما برای نخستین‌‌بار شمار نیروهای رزمنده خود را اعلام کردیم؛ نه برای تهدید، بلکه برای جلوگیری از جنگ داخلی... حزب‌الله، عامل مثبتی برای مسیحیان است و عامل تهدید آنان نیست... و خطاب به رئیس القوات هم باید بگویم محاسباتت اشتباه است. همان‌گونه که در سایر جنگ‌هایت، اشتباه کردی و شکست خوردی». 
دبیرکل حزب‌الله در ادامه با اشاره به نقش مهم مقاومت لبنان در تحولات منطقه، به جعجع خاطرنشان کرد: «این رزمندگان را برای جنگ داخلی مجهز نکرده‌ایم... بلکه برای دفاع از کشور در برابر دشمنان است... تا از نفت و گاز ما دفاع کنند... تا از کرامت و حاکمیت کشورمان در برابر تروریسم دفاع کنند... ما ضعیف و ترسو نیستیم... محاسبات ما درست است. ما اصول، اخلاق و ارزش داریم... سر جای خود بنشینید و عاقل باشید... از جنگ‌های خودتان و جنگ‌های ما عبرت بگیرید... حکومت و کل مردم لبنان باید در برابر این قاتل خونریز و جنایتکار تجزیه‌طلب (جعجع) بایستند تا از جنگ داخلی جلوگیری کنند». 
عبدالباری عطوان، تحلیلگر برجسته جهان عرب نیز در سرمقاله روز سه‌شنبه روزنامه رای‌الیوم، سخنرانی اخیر نصرالله را نه مهم‌ترین، بلکه خطرناک‌ترین سخنرانی او برای دشمنان مقاومت برشمرد، چرا که هشدار‌آمیز و حاکی از آمادگی حزب‌الله برای مقابله با فتنه داخلی و همچنین حامل پیامی برای رژیم صهیونیستی بود. 
به نوشته عطوان، نصرالله در سخنان خود تلاش‌کرد خشم خود را مهار و کلماتی را که به کار می‌برد با دقت انتخاب کند. علاوه بر آن لبخند مشهور سیدحسن نصرالله در سخنرانی اخیرش دیده نمی‌شد؛ به این معنا که خطر بزرگی در راه است. او بیش از 20 بار به تلاش جعجع و حزبش برای ایجاد جنگ داخلی در لبنان اشاره و برای نخستین‌بار فاش کرد 100 هزار جنگجو تحت امرش هستند اما این تنها مربوط به آمادگی حزب‌الله جهت جلوگیری از جنگ داخلی نیست، بلکه یک پیام دوگانه برای رژیم اشغالگر صهیونیستی و در کنار آن حزب «نیروهای لبنانی» داشت. افشاگری دبیرکل حزب‌الله همچنین یک تهدید علنی برای ۲ طرف بود، بویژه آنجا که خطاب به دشمن صهیونیستی و حزب نیروهای لبنانی تاکید کرد:«محاسبه اشتباه نکنید، عاقلانه بنشینید، مؤدب باشید و از جنگ‌های خودتان و جنگ‌های ما عبرت بگیرید».
***
    آزمایش بزرگ موشکی مقاومت فلسطین در غزه     
گروه‌های مقاومت فلسطین در غزه دیروز برای سومین روز متوالی موشک‌هایی را به صورت آزمایشی به سمت دریای مدیترانه شلیک کردند. به نوشته روزنامه القدس العربی، مقاومت فلسطین در راستای آزمایش دقت و برد موشک‌های خود با هدف توسعه توان نظامی، صبح دیروز ۳ فروند موشک دیگر را به سمت دریا شلیک کرد. بر اساس این گزارش، این آزمایش موشکی از دوشنبه هفته جاری آغاز شده اما هنوز جزئیات آن و اینکه آیا این آزمایش‌ها مرتبط با موشک‌های جدید تولید شده بوده یا یک آزمایش عادی یا ارسال پیام جدید به رژیم اشغالگر است، مشخص نیست. از سوی دیگر «یحیی السنوار» رئیس جنبش حماس در غزه با «محمد العمادی» رئیس کمیته قطری برای بازسازی نوار غزه دیدار و درباره آخرین تماس‌های مربوط به تثبیت آتش‌بس، رفع محاصره غزه و پیامدهای خطرناک تداوم محاصره گفت‌وگو کرد. این در حالی است که رژیم صهیونیستی از ورود کمک‌های مالی اعطایی قطر به کارکنان غزه ممانعت می‌کند. 

 


Page Generated in 0/0203 sec