printlogo


کد خبر: 239476تاریخ: 1400/8/4 00:00
دور دنیا

درخواست رئیس‌جمهور چین از جامعه جهانی برای مبارزه با تروریسم
«شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین دیروز دوشنبه خواستاری همکاری بیشتر جامعه جهانی در مشکلاتی مانند تروریسم، حملات سایبری و تغییرات اقلیمی شد. شی طی سخنرانی در مراسم پنجاهمین سالگرد بازگشت چین به سازمان ملل، وعده داد پکن به‌ رغم نگرانی‌های آمریکا و سایر کشورها درباره افزایش نفوذ جهانی خود، همیشه از صلح جهانی و قوانین بین‌المللی حمایت خواهد کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز، وی با بیان اینکه پکن همیشه «سازنده صلح جهانی و حافظ نظم بین‌المللی» خواهد بود، تاکید کرد: «چین قاطعانه با انواع سلطه‌طلبی و سیاست‌های قدرت‌گرایانه، یکجانبه‌گرایی و حمایت‌گرایی مخالف است». رئیس‌جمهور چین همچنین اظهار داشت پکن خواستار همکاری جهانی بیشتر در موضوعاتی مانند درگیری‌های منطقه‌ای، تروریسم، تغییرات آب و هوایی، امنیت سایبری و امنیت زیست‌محیطی است. بر اساس این گزارش، شی از همه کشورها خواست ارزش‌هایی مانند صلح، توسعه، عدالت، دموکراسی و آزادی را ترویج دهند و گفت اینها «ارزش‌های مشترک همه بشریت» هستند. پیش از این، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در ادامه لفاظی‌های ضد چینی مقام‌های واشنگتن، مدعی شده بود: «رفتار چین نظم جهانی را تهدید کرده و تهدیدی برای قوانین بین‌المللی به‌شمار می‌رود». «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز با بیان اینکه چین با تولید موشک‌هایی که قابلیت رسیدن به کشورهای عضو این سازمان را دارد، در حال نزدیک کردن خود به محدوده ناتو است، گفت بخش مهمی از برنامه‌های آینده این سازمان به چین اختصاص خواهد یافت. پیش از این، «فایننشال تایمز» بار دیگر به نقل از منابع اطلاعاتی گزارش داد‌ه بود چین تابستان امسال ۲ بار موشک مافوق صوت آزمایش کرده که دارای فناوری‌ای بودند که آمریکا در حال حاضر از آن برخوردار نیست. 
***
کودتا در سودان
رسانه‌ها از وقوع کودتای نظامی در سودان و بازداشت «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر دولت موقت سودان و شماری از مسؤولان اجرایی دولت موقت این کشور خبر دادند. بر اساس گزارش‌های اولیه، نخست‌وزیر دولت موقت سودان توسط نیروهای نظامی ناشناس تحت بازداشت خانگی قرار گرفت. این نیروها به خانه او در خارطوم وارد شده و مانع خروج وی شده‌اند. پس از انتشار گزارش‌های اولیه، برخی رسانه‌های سودان نیز گزارش دادند گروهی از ارتش این کشور عبدالله حمدوک را در منزلش بازداشت و او را به مکان نامعلومی منتقل کرده‌‌اند. دفتر نخست‌وزیری سودان پس از انتشار گزارش‌های ضد و نقیض درباره سرنوشت وی در بیانیه‌ای بازداشت «حمدوک» را تأیید کرده و گفته است وی به همراه همسرش به مکان نامعلومی منتقل شده است. دفتر حمدوک «عبدالفتاح البرهان» را مسؤول حفظ جان آن دو دانسته است. 
***
روز سیاه رانندگان انگلیس؛ بهای سوخت به بالاترین حد رسید
رانندگان انگلیسی پس از تحمل ۳ هفته بحران کمبود سوخت در این کشور، اکنون با بالاترین بهای بنزین در تاریخ کشور روبه‌رو هستند به ‌طوری که کارشناسان این وضعیت را «روز سیاه» نامگذاری کرده‌اند. هنوز یک هفته از اعلام دولت انگلیس درباره پایان بحران کمبود سوخت نمی‌گذرد که قیمت فروش آن سر به فلک کشیده است. میانگین قیمت بنزین در جایگاه‌های سوخت انگلیس به 94/142 پنس در هر لیتر رسیده و رکورد آوریل سال ۲۰۱۲ میلادی را با افزایش 46/0 پنس شکسته است. قیمت گازوئیل هم به طور میانگین به 5/146 پنس در هر لیتر رسیده که از رکود سال ۲۰۱۲ میلادی، فقط 43/1 پنس کمتر است. این در حالی است که قیمت گازوئیل در برخی مناطق به 9/149 پنس در هر لیتر هم رسیده است. «لوک بوسدت» عضو ارشد یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات خودرو (اِی‌اِی) می‌گوید: این مساله چه به تولیدکنندگان نفت مربوط باشد، چه به پیش‌بینی بازار یا افزایش مالیات سوخت یا تلاش خرده‌فروشان برای برقراری موازنه ذخیره سوخت، در هر صورت بیانگر این است که زمان تبدیل خودروهای با سوخت فسیلی به الکتریکی فرا رسیده است. به گفته وی، رانندگان قشر فقیر جامعه راهی برای فرار ندارند و برای اینکه با خودرو تردد کنند باید به سیاست‌های ریاضتی مانند کم کردن هزینه‌های گرمایشی و خورد و خوراک رو بیاورند. مقایسه آمارها نشان می‌دهد قیمت بنزین نسبت به اکتبر سال گذشته ۲۸ پنس در هر لیتر افزایش داشته است. این بدین معناست که پر کردن باک یک خودرو حدود ۱۶ پوند بیشتر هزینه دارد. این در حالی است که هر بشکه نفت خام برنت با افزایش ۵۶ سنتی ۸۶ دلار و ۹ سنت در بازارهای جهانی معامله می‌شود. 
***
آغاز عملیات امنیتی حشدالشعبی علیه داعش در غرب سنجار
نیروهای حشدالشعبی عراق عملیات امنیتی گسترده‌ای را با هدف تامین امنیت و بازرسی شهر سنجار و جلوگیری از نفوذ عناصر داعش آغاز کردند. به گزارش میدل ایست نیوز، حشدالشعبی دیروز از آغاز عملیات گسترده برای تامین امنیت و بازرسی شهر سنجار خبر داد. واحد رسانه‌ای حشدالشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای هنگ سوم فرماندهی ستاد عملیات نینوا در حشدالشعبی، عملیاتی را برای تامین امنیت و بازرسی و جلوگیری از نفوذ داعش به غرب شهر سنجار در موصل آغاز کردند. این عملیات امنیتی شامل بررسی حلقه بیرونی سنجار و تشدید اقدامات امنیتی برای حفظ جان و امنیت شهروندان در حوزه استحفاظی شهر سنجار می‌شود. حشدالشعبی توضیح داد این عملیات با هدف تامین امنیت مناطق مذکور که توسط عناصر باقیمانده گروه تروریستی داعش به عنوان پناهگاهی امن استفاده می‌شود، آغاز شده است. 

Page Generated in 0/0051 sec