سازمان لیگ فوتبال ایران که حاضر نیست تبلیغات محیطی را به باشگاهها واگذار کند، تاکنون شفافسازی مالی درباره درآمدهایش از این محل نداشته تا ابهامات در این باره افزایش پیدا کند. سازمان لیگ فوتبال ایران که از برگزاری منظم و حرفهای مسابقات هم عاجز است و بعد از 21 دوره هنوز نتوانسته به ثبات لازم در برنامهریزی برسد، چند سال است تبلیغات محیطی را در اختیار خود گرفته تا از این طریق بتواند برای فوتبال درآمدزایی کند اما هر چه میگذرد، بر ابهامات این اقدام سازمان اضافه میشود. چند ماه مانده به شروع بیستویکمین دوره رقابتهای لیگ برتر اطلاعیهای از سوی سازمان لیگ منتشر شد که طی آن از شرکتها و نهادهای متقاضی خواسته شده بود برای در اختیار گرفتن تبلیغات محیطی فوتبال اقدام کنند اما پس از سپری شدن زمانی که برای تحویل پاکتها در نظر گرفته شده بود، هیچ شرکتی حاضر نشد در این مزایده شرکت کند، چرا که سازمان لیگ رقم بالایی را به عنوان کف قرارداد اعلام کرده بود. هر چند این رقم هم از سوی سازمان لیگ به طور رسمی شفافسازی نشد و مثل سایر موارد در تاریکخانه این سازمان باقی ماند اما بعضی رسانهها کسب اطلاع کردند که این رقم حدود 170 میلیارد تومان بوده است که با وجود پا پیش گذاشتن 2 شرکت برای گرفتن پاکت ثبتنام، در نهایت به خاطر همین رقم بالا این ۲ شرکت هم حاضر نشدند در مزایده شرکت کنند. در این مورد گفته میشود این رقم هم ترفندی از سوی مسؤولان سازمان لیگ بوده تا شرکتها و متقاضیان را از حضور در مزایده فراری دهند و در نهایت کار باز هم در دست برخی افراد خاص باشد تا هر طور خواستند قرارداد ببندند و در پشت صحنه با شرکتها و برندهای مختلف مراودات خاص خود را داشته باشند. زمانی که عقد قراردادها و گرفتن اسپانسرها در اختیار یک شخص خاص باشد و او مسؤول این کار باشد، طبیعی است که امکان هر گونه لابی و زد و بندی وجود دارد و رقمهایی که در قرارداد وارد میشود با رقمهایی که رد و بدل میشود متفاوت خواهد بود. شاید به همین خاطر است که برخی افراد تمایل نداشتند شرکتی در مزایده شرکت کند تا کار همچنان در اختیار خودشان باشد. این اتفاق در شرایطی دوباره تکرار شده است که سازمان لیگ نسبت به دورههای گذشته هیچ شفافسازیای نکرد که چقدر از محل تبلیغات محیطی درآمد داشته و چقدر آن سهم باشگاهها شده و چقدر به سایر بخشها رسیده است. طبیعی است وقتی شفافسازی لازم در این باره انجام نشود و نهادهای نظارتی هم به این ماجرا ورود نکنند، برخی اشخاص خاص که در این ماجرا دخیل هستند، به خود اجازه میدهند هر طور میخواهند قرارداد ببندند و با شرکتها و برندها توافقات دیگری هم داشته باشند! سازمان بازرسی که در سالهای اخیر ورود خوبی به مسائل مالی فدراسیونهای ورزشی داشته و بر قراردادهای مالی آنها نظارت داشته است، چرا به قراردادهای منعقد شده در سازمان لیگ ورود نمیکند و پشت پرده این توافقها را بررسی نمیکند تا مشخص شود چه کسانی از این وضع نفع میبرند و ثمره توافق پشت پرده چه مسائلی است؟!