printlogo


کد خبر: 239508تاریخ: 1400/8/4 00:00
پیام سفر سرلشکر باقری به مسکو به روایت پژوهشگر آکادمی مدیریت دولتی روسیه
همکاری در عین رقابت

گروه سیاسی: «ایگور جانواروف» پژوهشگر آکادمی مدیریت دولتی تحت نظارت ریاست‌جمهوری روسیه گفت سردار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در جریان سفر 5 روزه به روسیه، موضوعات مورد همکاری تهران و مسکو را مشخص کرد. 
به گزارش «وطن امروز» جانواروف در مقاله‌ای که روز یکشنبه در پایگاه اینترنتی روسی «نیوز رو» منتشر شد، نوشت: محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در سفر خود به روسیه، درباره تحکیم همکاری‌های فنی - نظامی ایران و روسیه که با لغو محدودیت‌های بین‌المللی ارسال تسلیحات به ایران امکان‌پذیر شد، گفت‌وگو کرد. 
وی افزود: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، امکان همکاری‌های دفاعی با مسکو را گسترده خواند و در عین حال عرصه‌های مشخصی را که روابط ۲ کشور رقابتی است، نام برد. 
پژوهشگر آکادمی مدیریت دولتی تحت نظارت ریاست‌جمهوری روسیه به نقل از دیدگاه‌های کارشناسان نوشت: دیدار باقری از روسیه سرنوشت قراردادهای تسلیحاتی ۲ کشور را تعیین کرد اما در همین حال پیام سیاسی به انتقادکنندگان از تهران فرستاد. 
وی ادامه داد: اینکه در سفر باقری به روسیه موضوعات همکاری‌های فنی- نظامی مسکو و تهران مطرح می‌شود، در اوایل سفر رسمی وی معلوم شد و مقام ارشد نظامی ایرانی تصریح کرد کشورش در مرحله کنونی علاقه‌مند به اجرای قراردادهای امضا شده با روسیه در عرصه خرید جنگنده، هواپیماهای آموزشی و بالگردهای نظامی است. این قراردادها پس از لغو محدودیت‌های تسلیحاتی بین‌المللی درباره ایران، بین ۲ کشور امضا شد. پژوهشگر روس با اشاره به سخنان باقری در دیدار با وزیر دفاع روسیه مبنی بر ابعاد گسترده همکاری‌های نظامی ایران و روسیه نوشت: «سرگئی شویگو» نیز به نوبه خود بر آمادگی روسیه برای حمایت از روابط دفاعی رو به گسترش و چندوجهی ایران و روسیه تاکید کرد. 
 
* تقویت همکاری در عرصه بین‌المللی
جانواروف که کارشناس مسائل سیاسی از جمله مسائل منطقه خاورمیانه است، در ادامه مقاله نوشت: شویگو به همکاری‌های ایران و روسیه از جمله در عرصه مبارزه با تروریسم بین‌المللی و به آمادگی مسکو برای حفظ آهنگ کنونی روابط ۲ کشور اشاره کرد و افزود ایران و روسیه در مساله سوریه همکاری می‌کنند و امکان برای همکاری‌های بیشتر ۲ کشور در افغانستان به وجود آمده است. 
پژوهشگر روس خاطرنشان کرد: ایران و روسیه در عرصه افغانستان که بتازگی گروه طالبان در آن کشور بر سر کار آمده است، می‌توانند همکاری کنند. 
پژوهشگر آکادمی مدیریت دولتی تحت نظارت ریاست‌جمهوری روسیه نوشت: باقری در گفت‌‌و‌گو با شبکه روسیه ۲۴ به عرصه‌هایی از روابط ایران و روسیه که ماهیت رقابتی نیز دارد، اشاره کرد. 
جانواروف به نقل از سردار باقری اظهار کرد: ما (ایران و روسیه) در درازمدت شرکای راهبردی و دارای دیدگاه‌های مشترک در بسیاری مسائل هستیم و اگر رقابت وجود داشته باشد، در عرصه‌های نفت و گاز است که ۲ کشور غنی هستند. 
وی ادامه داد: کارشناسان، همکاری‌های ایران و روسیه را به طور کامل دارای گرایش در یک مسیر نمی‌دانند. 
پژوهشگر روس به نقل از یک گزارش تحقیقاتی شرکت آمریکایی رند RAND نوشت: مسکو و تهران هر چند در بسیاری مسائل با یکدیگر همکاری می‌کنند اما اختلاف نظرهایی هم دارند. در گزارش این اندیشکده آمریکایی، مشارکت تاکتیکی کشور اجباری خوانده شده است. 
در پایان مقاله خاطرنشان شده است دیدار هیات‌های ایرانی و روس از ۲ کشور در سال‌های اخیر به طور منظم انجام شد. ایران و روسیه در زمان حاضر در تعدادی از مسائل که تماس‌های دائمی نظامیان ۲ کشور را می‌طلبد، از سوریه تا اوضاع افغانستان با یکدیگر همکاری تنگاتنگ دارند. 
 علاوه بر آن، پس از لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران، مساله تحکیم همکاری‌های فنی- نظامی بین تهران و مسکو دوباره اهمیت فراوانی می‌یابد. 
 در این مقاله آمده است: سفر باقری به روسیه حامل یک پیام بود و آن اینکه مسکو از تهران حمایت سیاسی می‌کند.

Page Generated in 0/0051 sec