printlogo


کد خبر: 239521تاریخ: 1400/8/5 00:00
دور دنیا

سازمان ملل بازگشایی گذرگاه‌های غزه را خواستار شد
سازمان ملل متحد از رژیم صهیونیستی خواست به مسؤولیت خود به عنوان رژیم اشغالگر عمل کرده و تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بازگشایی کند. «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد با ارائه گزارش سالانه به اعضای مجمع عمومی این سازمان، به اقدامات رژیم صهیونیستی علیه حقوق بشر ملت فلسطین در اراضی اشغالی از جمله قدس شرقی پرداخت. در این گزارش که مربوط به اول ژوئن ۲۰۲۰ تا ۳۱ مه ‌۲۰۲۱ است به موانع متعدد بر سر راه حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین در نتیجه سیاست‌ها و رفتارهای اسرائیل اشاره شده است. گوترش در گزارش خود از رژیم صهیونیستی خواسته است تدابیر لازم برای تضمین احترام کامل به حقوق بشر غیرنظامیان فلسطینی را اتخاذ کند. طبق گزارش وبگاه «الخلیج الجدید»، دبیرکل سازمان ملل همچنین از رژیم صهیونیستی خواست به همه اقدامات علیه غیرنظامیان که گاهی به حد شکنجه و مجازات سنگین و غیرانسانی می‌رسد، فوری پایان دهد. گوترش از تل‌آویو خواست سریعا اقدامات مربوط به تعطیلی همه گذرگاه‌های منتهی به نوار غزه را لغو و برخورداری فلسطینیان از حق آزادی تردد در اراضی اشغالی فلسطین را تضمین کند. وی پایبندی اسرائیل به مسؤولیت خود به عنوان رژیم اشغالگر و تضمین دستیابی فلسطینیان به خدمات بهداشتی مناسب، رعایت حقوق کودکان فلسطینی و حقوق روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر را ضروری خواند. 
***
شلیک موشکی روسیه در دریای سیاه
ناوگان دریای سیاه نیروی دریایی روسیه جهت حفاظت از تاسیسات زیرساختی اقتصادی این کشور، رزمایشی را در این دریا انجام داد. به گزارش «تاس»، دفتر مطبوعاتی ناوگان دریای سیاه نیروی دریایی روسیه دیروز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد خدمه ناو جنگی ضدزیردریایی «سوزدلتس» (Suzdalets) و هواناو (هاورکرافت) موشک‌انداز «ساموم» (Samum) در طول رزمایش در دریای سیاه برای حفاظت از تاسیسات زیرساختی اقتصادی، شلیک آتشبار و موشک انجام دادند. در ادامه این بیانیه آمده است خدمه ناو جنگی و هاورکرافت مذکور شلیک‌های آتشبار و موشکی خود را ضد اهداف دریایی و هوایی انجام دادند و حذف مین‌های دریایی شناور روی آب را با استفاده از آتشبار خودکار شلیک سریع تمرین کردند. دفتر مذکور همچنین اعلام کرد این رزمایش شامل گروهی از کشتی‌های جنگی ناوگان دریای سیاه است و  نظامیان روس در حال تمرین دفاع از تاسیسات زیرساخت اقتصادی دریایی در دریای سیاه هستند.  
***
موشک‌های زمین به هوای مقاومت در انتظار جنگنده‌های صهیونیستی
منابع نظامی‌ و امنیتی اسرائیلی اعتراف کردند با افزایش توانمندی پدافندی محور مقاومت از طریق موشک‌های زمین به هوا، آسمان کشورهای سوریه، لبنان و عراق برای جنگنده‌های اسرائیلی ناامن شده است. روزنامه هاآرتص در شماره دیروز (سه‌شنبه) خود در گزارشی در این رابطه نوشت: با توجه به پیشرفت‌های ایران در توسعه سامانه‌های پدافند هوایی، مناطقی که در گذشته شاهد اقدامات تهاجمی منسوب به اسرائیل بوده از این پس برای جنگنده‌های اسرائیل خطرناک خواهد بود. کارشناسان نظامی ‌با استناد به گمانه‌زنی‌های اطلاعاتی که گزارش‌های آن طی چند ماه گذشته در اختیار مسؤولان عالی‌رتبه سیاسی اسرائیل قرار گرفته، اظهار داشته‌اند ایران موشک‌های زمین به هوایی در اختیار دارد که در صورت استقرار در کشورهای سوریه، لبنان، عراق و دیگر مناطق می‌تواند حملات اسرائیل در این مناطق را دچار مشکل کند و حتی منجر به سرنگونی جنگنده‌های اسرائیلی شود. کارشناسان با استناد به اقدام نظامیان سوریه در شلیک موشک‌های زمین به هوا به سوی جنگنده‌های اسرائیلی که از طریق یک سامانه ایرانی انجام شد، تاکید کردند: سامانه‌های پدافندی ایران سیستم پدافند سوریه را به شکل قابل توجهی تقویت کرده و قابلیت آن را در مقابل حملات هوایی بالا برده است. ارزیابی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان اسرائیلی نشان‌ می‌دهد به‌‌کارگیری سامانه‌های ایرانی به نظامیان سوری این امکان را داد تا سرعت واکنش خود را به حملات بشدت افزایش دهند و به همین اندازه نگرانی در نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل نسبت به به‌کارگیری این سامانه در دیگر مناطق همچون لبنان و یمن افزایش یافته است. 
***
میشل عون: جنگ داخلی رخ نمی‌دهد
«میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان سخنانی را درباره حادثه اخیر در منطقه «الطیونه» واقع در بیروت مطرح کرد. وی گفت: پیامدهای حادثه الطیونه پایان یافته است. رئیس‌جمهور لبنان در ادامه اظهارات خود در این زمینه یادآور شد: لبنان به جنگ داخلی باز نمی‌گردد. در رابطه با پرونده انفجار مهیب بندر بیروت نیز ما معتقدیم قوه ‌قضائیه باید مستقل عمل کند. گفتنی است پنجشنبه هفته گذشته شبه‌نظامیان وابسته به القوات اللبنانیه به ریاست سمیر جعجع با یورش به هواداران حزب‌الله و جنبش أمل در بیروت شماری از آنها را به شهادت رساندند. صبح دیروز خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع از احضار «سمیر جعجع» رئیس حزب «نیروهای لبنانی» (القوات اللبنانیه) به دادگاه نظامی در پی حوادث اخیر در منطقه الطیونه بیروت خبر داد. منابع مذکور گفتند قاضی «فادی عقیقی» در پی اعترافات افراد بازداشت شده در این پرونده، خواستار شنیدن توضیحات سمیر جعجع در این باره شده است. از سوی دیگر، حزب نیروهای لبنانی دریافت هر گونه ابلاغیه پیرامون احضار جعجع برای شنیدن اظهارات وی درباره حوادث بیروت را رد کرد. این در حالی است که پیش از این یک وکیل لبنانی هم علیه «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی و «طارق بیطار» قاضی پرونده انفجار بندر بیروت اقامه دعوی کرده بود. چندی پیش «شیخ احمد قبلان» مفتی لبنان هم به حادثه اخیر در منطقه «الطیونه» واقع در بیروت واکنش نشان داد. وی در این باره گفت: این حادثه ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی دارد. 

Page Generated in 0/0056 sec