printlogo


کد خبر: 239531تاریخ: 1400/8/5 00:00
رمز تحول استقلال در لیگ جدید جوان و جسور، پرتعداد در حمله و پرشور
آبی به رنگ آرامش

علی کلهری: از رقابت‌های هفته دوم لیگ برتر فوتبال تیم‌های استقلال و ذوب‌آهن به مصاف هم رفتند که این دیدار با نتیجه ۲ بر صفر به سود شاگردان فرهاد مجیدی به پایان رسید. آبی‌های تهران در این دیدار مثل بازی‌‌های گذشته با سیستم ۳ دفاعه وارد میدان شدند؛ 1- 2- 4- 3. فرهاد مجیدی به دلیل اردوی تیم‌ ملی امید ناگزیر تغییراتی را در ترکیب تیمش به وجود آورد و به دلیل اینکه سبحان خاقانی در ترکیب تیم‌ ملی امید حضور داشت، فرهاد مجیدی مجبور شد از یامگا به جای سبحان خاقانی‌ای استفاده کند که در بازی اول ثابت برای استقلال بازی کرده بود. 
در میانه میدان هم استقلال یک تغییر را تجربه کرد و در خط هافبک فرهاد مجیدی از زبیر نیک‌نفس استفاده نکرد و مهدی مهدی‌پور را به جای او وارد میدان کرد. یکی از مشکلات اصلی استقلال در دیدار قبلی، میانه میدان بود؛ جایی که بازیسازی استقلال به دلیل شیوه بازی زبیر نیک‌نفس شکل نمی‌گرفت و در بازی گذشته هم دیدیم وقتی در نیمه دوم مهدی مهدی‌‌پور به جای زبیر نیک‌نفس وارد زمین شد، تازه موتور میانه زمین استقلال روشن شد و ظاهرا فرهاد مجیدی توانست پستی مناسب برای مهدی مهدی‌پور پیدا کند. مهدی‌پور فصل گذشته هیچ گاه نتوانست در پست مناسبی قرار بگیرد و برای استقلال با تمام پتانسیل‌هایش بازی کند. حالا در غیاب ریگی، مهدی مهدی‌پور با تحرک کمتر و استفاده بیشتر از دقت پاس‌هایش بازی‌های بهتری را به نمایش می‌گذارد و به نوعی جای خود را در ترکیب استقلال پیدا کرده است. جلوتر از مهدی مهدی‌پور هم آرش رضاوندی حضور دارد که گاه برای بازیسازی از عقب جایش را با مهدی‌پور عوض می‌کرد اما در مجموع استقلالی‌ها در این دیدار هم نتوانستند خیلی خوب در میانه میدان، بازی را کنترل کنند. 
اصلی‌ترین نقطه ترکیب استقلال حضور کوین یامگا بود؛ یامگایی که به نوعی در تمام فرآیندهای هجومی تیم استقلال شرکت داشت و نیمه اول که به عنوان وینگر راست برای تیم بازی می‌کرد با انجام کارهای ترکیبی با وریا غفوری و بازیکنان هم‌دسته توپ را بخوبی وارد محوطه ذوب‌آهن می‌کرد و در یک صحنه هم با توپ‌گیری و چرخشی مناسب دروازه ذوب‌آهن را باز کرد. 
گلی که استقلال را خیلی زود جلو انداخت، چرا که اگر استقلالی‌ها نیمه اول به گل نمی‌رسیدند در نیمه دوم بعید بود ذوب‌آهن براحتی گلی را دریافت کند. باید به استقلال حق داد دنبال این باشد در شرایط عادی دفاع ذوب‌آهن را باز کند و اگر یک نیمه بدون گل پیش می‌رفت و ذوب‌آهن برای حفظ نتیجه «جمع‌تر» می‌شد، استقلال همان‌طور که فصل قبل با پیکان تارتار مساوی کرد، این فصل هم با ذوب‌آهن تارتار به مساوی رضایت می‌داد. همین گل تعیین‌کننده استراتژی استقلال برای ادامه بازی بود. در بازی‌های ابتدایی فصل یکی از اصلی‌ترین فاکتورها برای موفقیت، رسیدن گل در 30 دقیقه ابتدایی است، چرا که اگر تیم زود به گل نرسد، هم وارد یک بحران روانی می‌شود و هم به دلیل عدم هماهنگی 100 درصدی بعید است بازیکنان بتوانند ایده‌آل‌ترین فرم خود را برای بازی به نمایش بگذارند. استقلال در نیمه دوم کاملا به دنبال دفاع از گل ‌زده‌اش بود و همین قضیه هم به استراتژی اصلی آبی‌ها تبدیل شد. پس از اینکه تیم ذوب‌آهن در حال ایجاد موقعیت خطرناک از کانال‌های مرکزی بود، فرهاد مجیدی با اضافه کردن سعید مهری به ترکیب به جای ارسلان‌ مطهری یکی از مهاجمان تیم را کم کرد و یک هافبک به ترکیب تیم اضافه کرد و در این شرایط کوین یامگا به پست مهاجم نوک منتقل شد؛ جایی که جلوتر از تمام استقلالی‌ها به دنبال استفاده از ضد حملات بود که در دقایق پایانی بازی هم بخوبی روی همین قضیه گل دوم را به ثمر رساند. البته در این بین باید به یکی از اصلی‌ترین ترفندهای استقلال برای رسیدن به موقعیت گل اشاره کنیم و آن هم حضور پرتعداد بازیکنان در فرآیند حمله است. این قضیه حتی شامل حضور مدافعان میانی تیم هم در حملات می‌شود؛ قضیه‌ای که ما در زمان استراماچونی شاهد آن بودیم. در فوتبال روز دنیا نیز تیم‌هایی که با سیستم مشابه استقلال بازی می‌کنند، حساب ویژه‌ای روی برتری عددی در فاز نهایی حمله باز می‌کنند. 
یک مهاجم، ۲ وینگ‌بک، ۲ مهره پشت مهاجم و گاه حتی یک مدافع و هافبک دیگر هم به حملات اضافه می‌شوند و حریف را وارد دردسر بزرگی می‌کنند. این روزها رگه‌هایی از مدرن بازی کردن چه هنگام حمله و چه هنگام دفاع در ترکیب استقلال دیده می‌شود و این می‌تواند ارتباط مستقیمی با ترکیب کادر فنی استقلال داشته باشد. در این بین از عملکرد خوب خط دفاعی استقلال و ترکیب ۳ نفره دانشگر، یزدانی و مرادمند هم نباید گذشت که استحکام خوبی به دفاع استقلال بخشیده است. این هفته‌ها استقلال بخوبی شبیه تیم‌های قهرمان رفتار می‌کند؛ خوب دفاع می‌کند و با انگیزه و شور بالایی به دروازه حریفان حمله می‌برد. جوان‌تر شدن ترکیب استقلال به همراه اضافه شدن بازیکنی مثل یامگا هارمونی خوبی در ترکیب استقلال به وجود آورده است و آبی‌ها باید از این سیستم و ترکیب بخوبی محافظت کنند تا مثل فصول قبل درگیر سرماخوردگی و بیماری‌های مختلف نشوند. 
***
    استقلال و شکست یک طلسم دیگر     
پیروزی استقلال مقابل ذوب‌آهن در اصفهان، باعث شکسته شدن یک طلسم دیگر هم برای تیم فرهاد مجیدی شد. استقلال بعد از 6 بازی توانست ذوب‌آهن را در فولادشهر شکست دهد و بعد از 5 فصل، هر ۲ بازی ابتدایی‌اش در لیگ را با پیروزی پشت سر گذاشت. جز این ۲ طلسم مهم، استقلال با نتیجه‌ای که در فولادشهر کسب کرد، یک طلسم دیگر را هم شکست. طبق آمار متریکا، استقلال برای نخستین‌بار در 12 فصل اخیر، تا پایان هفته دوم گلی نخورده است. آخرین باری که استقلال در پایان هفته دوم، گل نخورده بود، به فصل نهم لیگ برتر بازمی‌گردد که استقلال در هفته اول با یک گل سپاهان را شکست داد و در هفته دوم هم مقابل فجرسپاسی در شیراز به تساوی بدون گل رسید. نکته جالب اینکه استقلال در آن فصل، تا پایان هفته چهارم هیچ گلی دریافت نکرد و جلوی فولاد در هفته سوم و ملوان در هفته چهارم هم موفق به کلین‌شیت شد و حالا باید دید تیم فرهاد مجیدی می‌تواند به رکورد تیم صمد مرفاوی برسد یا نه. 

Page Generated in 0/0160 sec