printlogo


کد خبر: 239539تاریخ: 1400/8/5 00:00
بازگشایی بدون محدودیت خطرناک است
کاهش آمار مبتلایان به کرونا به زیر 10 هزار نفر

آمار مبتلایان به کرونا در کشور به زیر 10 هزار نفر در یک شبانه‌روز رسید. وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۰۹۶ نفر به کرونا مبتلا و ۱۵۶ نفر نیز که دچار بیماری «کووید-۱۹» شده بودند جان باختند. بر این اساس از ظهر روز دوشنبه تا ظهر روز سه‌شنبه (۴ آبان ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹۰۹۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۱۲۷۷ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت ۱۵۶ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌‌باختگان این بیماری به ۱۲۵ هزار و ۵۱۹ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون ۴۴۳ هزار و ۲۴۳ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۴۱۸۴ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. بنا به این گزارش، تاکنون ۵۱ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۲۹۱ نفر دوز اول، ۳۰ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۴۸۰ نفر دوز دوم و ۶۷ هزار و ۵۰۰ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۸۲ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۷۱ دوز رسیده است. در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۲۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۱۵ شهر در وضعیت زرد و ۸۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. 
 
* بازگشایی بدون محدودیت خطرناک است
با آنکه شیوع بیماری «کووید-۱۹» در کشور سیر نزولی را در پیش گرفته اما در صورت بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بروز موج ششم این بیماری در کشور دور از انتظار نیست. عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا با تاکید بر لزوم بررسی وضعیت شهرهای قرمز کرونایی در کشور گفت: هر چند در کل آمارهای کرونا در کشور رو به کاهش است اما هنوز احتمال بروز موج ششم وجود دارد. پیام طبرسی در حاشیه جلسه کمیته علمی «کووید-۱۹» با حضور در جمع خبرنگاران گفت: درباره وضعیت کرونا آمار کشوری گویاست و خوشبختانه فعلا آمار در اکثر مناطق رو به کاهش است، هر چند تعداد شهرهای قرمز در این هفته افزایش یافت که این موضوع می‌طلبد روی موارد شهرهای قرمز دقت بیشتری شود و علت و وضعیت آنها بررسی شود. وی با بیان اینکه البته در کل آمار کرونا و میزان مرگ‌و‌میر رو به کاهش است، گفت: هر چند این موضوع دلیل نمی‌شود که ما هشدارها را برداریم، زیرا هنوز متاسفانه احتمال بروز موج ششم وجود دارد. طبرسی گفت: در جلسه اخیر درباره روش‌های تست و اینکه از چه کسانی تست گرفته شود، بحث شد. همچنین درباره الزامات هوشمندسازی که یکی از آنها تست مناسب است بحث شد که بعد از نتیجه‌گیری اعلام می‌شود. وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره چرایی افزایش موارد بیماری در نیمه شرقی کشور گفت: طبق اطلاعات وزارت بهداشت، آمار به طور کلی رو به کاهش است اما در برخی شهرهای خاص شاهدیم یک مقدار تعداد در حال افزایش است. هنوز این موارد معنی‌دار نبوده اما باید بیشتر به هشدارها دقت کرد، زیرا اکنون تقریبا محدودیتی نداریم و همه کارها در حال انجام است. حال مدارس را هم می‌خواهند باز کنند که باید با دقت انجام شود، زیرا وقتی بیماری به صورت ناگهانی شروع به اوج گرفتن می‌کند، جلوگیری از آن بسیار سخت خواهد بود. بنابراین باید تا حد ممکن سعی کنیم دوباره موجی ایجاد نشود. طبرسی در پاسخ به سوال دیگری درباره خطر بازگشایی‌های همزمان گفت: ما الزامات علمی را مطرح می‌کنیم اما الزامات اجرایی در اختیار ما نیست. طبق الزامات علمی، تا زمانی که بالای ۸۰ درصد جمعیت واکسن تزریق نکرده و ۲ هفته از واکسیناسیون آن ۸۰ درصد نگذشته باشد، اتفاق خاصی نیفتاده و همه افراد مستعد هستند و چرخه بیماری می‌تواند وجود داشته باشد. حتی بعد از اینکه ۸۰ درصد را واکسینه می‌کنید، در نمونه‌هایی مانند انگلیس می‌بینید کماکان روزی ۴۰ هزار مبتلا و ۱۶۰ مرگ دارند، بنابراین همه این اقدامات به معنای منتفی شدن شیوع کرونا نیست، بنابراین در فضاهای بسته و در جامعه نیاز به الزامات بهداشتی داریم. وی تاکید کرد: مهم‌ترین اقدام این است که نظام تست‌گیری را قوی کرده و واکسیناسیون را افزایش دهیم. تا زمانی که واکسیناسیون به بالای ۸۰ درصد نرسیده، صحبت از بازگشایی بدون محدودیت می‌تواند بسیار خطرناک باشد. 
 
* واردات واکسن کرونا از سوی هلال‌احمر ۱۰۰ میلیون دوزی شد
سی‌ویکمین محموله واکسن کرونا تهیه شده از سوی جمعیت هلال‌احمر حاوی ۶ میلیون دوز واکسن، دیروز سه‌شنبه چهارم مهرماه در فرودگاه امام خمینی(ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد. کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر با ابراز خرسندی از ۱۰۰ میلیونی شدن واردات واکسن کرونای این جمعیت گفت: خوشبختانه با خوش‌قولی مسؤولان صلیب سرخ کشور چین و همکاری خوب بین‌دستگاهی در ایران با نظارت معاون اول رئیس‌جمهور، ۶ میلیون دوز واکسن سینوفارم دیگر هم وارد کشورمان شد و مجموع واردات واکسن هلال‌احمر را به بیش از ۱۰۰ میلیون دوز رساند. وی افزود: به طور کلی این جمعیت از اردیبهشت‌ماه تاکنون ۱۰۰ میلیون و ۳۹۰ هزار دوز واکسن به کشور وارد کرده است. 
 

Page Generated in 0/0068 sec