printlogo


کد خبر: 239544تاریخ: 1400/8/5 00:00
اخبار

ضرورت هماهنگی دستگاه‌ها با ستاد تنظیم بازار
در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بر ضرورت هماهنگی همه دستگاه‌های مرتبط با تأمین کالا با ستاد تنظیم بازار تأکید شد. 
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با اشاره به فضاسازی رسانه‌ای و ایجاد جنگ روانی برای بی‌ثبات جلوه دادن بازار و افزایش کاذب قیمت‌ها با هدف ناامیدی مردم، ‌تاکید کرد: نهادها و دستگاه‌های مرتبط با عرضه، تولید و تامین کالاها نباید بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تغییر دهند. 
بر اساس تصمیم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، ستاد‌های تنظیم بازار در استان‌ها نیز باید به صورت منظم به ریاست استاندار تشکیل جلسه دهند و با نظارت بر روند تولید و عرضه کالا با ستاد مرکزی در تهران هماهنگ عمل کنند. در این جلسه همچنین سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان سخنگوی حوزه اقتصادی دولت تعیین شد. 
***
تجارت دریایی در ۷ ماه امسال  7/10 درصد رشد کرد
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی از رشد 7/10 درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور تا پایان مهر امسال در هم‌سنجی با پارسال خبر داد و گفت: میزان عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر ایران در این مدت ۸۲ میلیون و ۲۴۰ هزار تن بوده است. روانبخش بهزادیان با اشاره به اینکه میزان عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بخش کانتینری، فله خشک، فله مایع، جنرال کارگو (کالاهای عمومی و متفرقه) و مواد نفتی در بنادر کشور در ۷ ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۸۲ میلیون و ۲۴۰ هزار تن بوده است،‌ اظهار داشت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که معادل ۷۴ میلیون و ۳۱۰ هزار تن بود،‌ حاکی از رشد 7/10 درصدی است. مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی بیان ‌داشت: میزان عملیات تخلیه و بارگیری کالا تا پایان مهر امسال در بخش کانتینری ۱۱ میلیون و ۹۰ هزار تن و نیز ۹۴ صدم TEU، فله خشک ۲۶ میلیون و ۵۶۰ هزار تن، فله مایع ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار تن، جنرال کارگو (کالاهای عمومی و متفرقه) ۱۱ میلیون و ۴۶۰ هزار تن و مواد نفتی ۳۰ میلیون و ۵۷۰ هزار تن بوده است. بهزادیان در زمینه میزان عملیات تخلیه و بارگیری کالا در ۷ ماهه پارسال در بخش‌های مختلف اعم از کانتینری، فله خشک، فله مایع، جنرال کارگو و مواد نفتی خاطرنشان‌ کرد: میزان عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بخش کانتینری ۱۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تن، فله خشک ۲۳ میلیون و ۱۹۰ هزار تن، فله مایع ۲ میلیون و ۴۰ هزار تن، جنرال کارگو (کالاهای عمومی و متفرقه) ۱۰ میلیون و ۵۳۰ هزار تن و مواد نفتی ۲۶ میلیون و ۱۱۰ هزار تن بوده است. 
***
قیمت گاز اروپا دوباره صعودی شد
قیمت گاز طبیعی اروپا دوباره در بورس بین‌المللی لندن از ۱۱۰۰ دلار برای هر هزار مترمکعب فراتر رفت. به نقل از راشاتودی، داده‌های تجاری نشان می‌دهد قیمت گاز طبیعی اروپا دوباره در بورس بین‌المللی لندن از ۱۱۰۰ دلار برای هر هزار مترمکعب فراتر رفته است. قیمت پیش‌خرید هر هزار متر مکعب گاز طبیعی برای تحویل در ماه نوامبر در بورس تی‌تی‌اف هلند به ۱۱۰۹ دلار رسید. این معادل ۱۰۷ دلار برای هر مگاوات ساعت انرژی خانوار است. قیمت‌ها برای لحظاتی تا ۱۱۳۹ دلار برای هر ۱۰۰۰ مترمکعب هم بالا رفته بود. بحران در صنعت گاز اروپا اوایل پاییز امسال تشدید شد و قیمت‌های خرید نقدی گاز با نگرانی از ظرفیت ذخایر اندک این قاره تا ۲۰۰۰ دلار هم بالا رفت. اواسط اکتبر تأسیسات ذخیره گاز زیرزمینی اروپا تنها ۷۱ درصد پر بود. برخی کشورهای اروپایی روسیه را مقصر بحران کنونی می‌دانند و معتقدند این کشور صادرات گاز خود به اروپا را به میزان لازم افزایش نداده است. در همین زمان خط ‌لوله «نورداستریم ۲» که می‌تواند ظرفیت صادرات گاز روسیه به اروپا را به طور قابل ‌توجهی افزایش دهد، به علت مانورهای سیاسی، با وجود تکمیل شدن، هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است. 
***
افزایش 40 درصدی عرضه دام در کشتارگاه‌ها
مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در شهریور ۱۴۰۰ با ماه مشابه سال ۱۳۹۹ نشان‌دهنده افزایش ۴۰درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. به گزارش مرکز آمار،‌ نتایج طرح آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه شهریور سال جاری منتشر شد. بر اساس نتایج این طرح، وزن گوشت قرمز عرضه ‌شده انواع دام‌ ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در شهریور ۱۴۰۰ جمعا 55.875 تن گزارش شده که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است. بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با 29.005 تن، 9/۵۱ درصد وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با 22.053 تن، بز و بزغاله با 3.835 تن و سایر انواع دام با ۹۸۲ تن، به ‌ترتیب 5/39 درصد، 9/6 درصد و 7/1 درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه شده را به خود اختصاص داده‌اند. مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در شهریور ۱۴۰۰ با ماه مشابه سال ۱۳۹۹ نشان‌دهنده افزایش ۴۰ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار عرضه گوشت در شهریور ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ برای گوسفند و بره ۷۱ درصد، برای بز و بزغاله ۳۷ درصد، برای گاو و گوساله ۲۳ درصد، برای گاومیش و بچه‌گاومیش ۳۰درصد و برای شتر و بچه‌شتر ۳۹ درصد افزایش داشته است. همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در شهریور ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل (مرداد) در حدود 7/3 درصد افزایش داشته است. 

Page Generated in 0/0150 sec