printlogo


کد خبر: 239551تاریخ: 1400/8/5 00:00
نشست مشترک کشورهای همسایه افغانستان به ‌همراه روسیه امروز با سخنرانی رئیس‌جمهور آغاز می‌شود
به دنبال ثبات کابل در تهران

گروه سیاسی: امروز دومین دور نشست کشورهای همسایه افغانستان به‌ همراه روسیه در تهران برگزار می‌شود. به همین منظور وزرای خارجه‌ پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان روز گذشته به ایران سفر کردند. همچنین قرار است وزرای خارجه روسیه و چین نیز به طور مجازی در این نشست به سخنرانی بپردازند. طبق اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، رئیس‌جمهور سخنران افتتاحیه این نشست خواهد بود. به گزارش «وطن‌امروز»، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در نشستی با خبرنگاران در تشریح نشست امروز کشورهای همسایه افغانستان به‌علاوه روسیه به میزبانی تهران گفت: فردا (امروز چهارشنبه) اجلاس در محل وزارت خارجه برگزار خواهد شد و جناب دکتر رئیسی، رئیس‌جمهور، جلسه را افتتاح خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: نشست تهران نشستی برای یک راه‌حل افغان خواهد بود و تشریک‌مساعی کشورهای همسایه افغانستان برای کمک به صلح و ثبات پایدار در افغانستان است. در اجلاس مجازی پیشین که به میزبانی پاکستان برگزار شد، توافق شد بر یک دولت فراگیر در افغانستان تأکید شود؛ دولتی که در چارچوب آن تنها می‌شود به یک افغانستان باثبات که بخشی از یک ترتیبات همکاری‌های منطقه‌ای فراگیر باشد، فکر کرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: به ‌نظر می‌رسد مردم افغانستان دولتی مدنظرشان است که بازتاب‌دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی فعلی افغانستان باشد. خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: آنچه امروز در افغانستان شاهدیم همراه با نگرانی‌ها و ملاحظاتی و در عین حال امیدهایی است. امیدواریم با کمک همه کشورهای مسؤول و بدون دخالت خارجی شاهد سازوکار فراگیر در داخل افغانستان باشیم. وی افزود: قطعا تشکیل چنین سازوکار سیاسی‌ای که اراده مردم افغانستان را محقق کند و بتواند یک دولت فراگیر را در افغانستان تشکیل دهد، نه‌تنها حمایت مردمی را دارد، بلکه حمایت جامعه بین‌المللی و کشورهای همسایه را به‌ همراه خواهد داشت. وی در پاسخ به سؤالی درباره هدف نشست تهران گفت: این نشست مجمعی خواهد بود برای مشارکت و همراهی و این پیام را منتقل می‌کند که به ‌جای رقابت، همه کشورهای همسایه افغانستان به‌ دنبال مساعی و همکاری برای آینده افغانستان هستند. دیپلمات ارشد کشورمان گفت: پیامی که فردا (امروز) اجلاس تهران خواهد داشت این است که مردم افغانستان، دولتی را به‌ عنوان دولت افغانستان خواهند پذیرفت که بازتاب‌دهنده اراده و ترکیب قومی و جمعیتی آنها باشد. تلاش خواهد شد مجمع تهران محل تلاقی آرای در حال همگرایی باشد. خطیب‌زاده همچنین گفت: دبیرکل سازمان ملل پیامی درباره این نشست خواهد داد و حمایت خود را از این ابتکار و تلاش کشورهای همسایه و همچنین ایران اعلام خواهد کرد. اینها همه نشان می‌دهد تهران محل دیپلماسی فعالی در منطقه خواهد بود که خود کشورهای منطقه برای حل مشکل امروز افغانستان کمک کنند. 
«بهادر امینیان» سفیر ایران در کابل نیز در گفت‌وگو با «آریانا نیوز» گفت: کشورهای منطقه در اجلاس تهران بر مسؤولیت حفظ امنیت، حفظ ثبات اقتصادی و ایجاد یک دولت همه‌شمول تأکید خواهند کرد. وی افزود کشورهای شرکت‌کننده در این نشست همچنین درباره ارسال کمک‌های انسانی برای مردم افغانستان و پروژه‌های درازمدت و توسعه‌ای نیز صحبت خواهند کرد. 
 
* حضور وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان دیروز به صورت جداگانه با وزیران‌ امور خارجه ترکمنستان، پاکستان و تاجیکستان که به منظور شرکت در نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان به تهران سفر کرده‌اند دیدار و رایزنی کرد. «شاه‌محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان، «رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان و «سراج‌الدین مهرالدین » وزیر خارجه تاجیکستان که به‌منظور شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه به تهران سفر کرده‌‌اند، دیروز مورد استقبال رسمی همتای ایرانی خود قرار گرفتند و در گفت‌وگوهای دوجانبه ضمن بحث و رایزنی درباره مسائل روز افغانستان به رایزنی درباره‌ روابط دوجانبه نیز پرداختند. گفتنی است مقرر شده ‌است «وانگ‌یی» وزیر خارجه چین نیز به صورت مجازی در نشست امروز به سخنرانی بپردازد. همچنین طبق اعلام سفارت روسیه در ایران، سفیر این کشور در نشست تهران درباره افغانستان شرکت می‌کند و وزیر خارجه روسیه نیز از طریق ویدئوکنفرانس سخنرانی خواهد کرد.

Page Generated in 0/0226 sec