printlogo


کد خبر: 239553تاریخ: 1400/8/5 00:00
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود اعلام کرد ایران گازدهی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد بیشتر را به یک سانتریفیوژ پیشرفته خود انجام داده است
بازدارندگی و برازندگی

گروه سیاسی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه تازه خود از پیشرفت غنی‌سازی ایران در سایت هسته‌ای نطنز خبر داد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، آژانس روز دوشنبه اعلام کرد ایران گازدهی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد بیشتر را به یک سانتریفیوژ پیشرفته خود انجام داده است. این گازدهی غیر از اورانیومی است که تا ۶۰ درصد در این سایت غنی‌سازی می‌شد. بنا بر گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ خود آورده است ایران هفته پیش به آژانس اتمی اطلاع داده به طور موقت، گازدهی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را به یک «تک‌ماشین و آبشارهای میانی، بدون هیچ گونه جمع‌آوری محصولات» آغاز کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه بیانیه خود نوشت پیش‌تر راستی‌آزمایی کرده ایران گازدهی به یک سانتریفیوژ  IR6 را آغاز کرده اما محصولی جمع‌آوری نکرده است. 
در شرایطی که دولت آمریکا در دوره ریاست جو بایدن با استفاده از اهرم تحریم‌های دوران ترامپ و حفظ فشار بر ایران، اراده مثبتی از خود در جبران نقض فاحش برجام نشان نداده است، شتاب بخشیدن به توسعه و گسترده‌تر کردن ابعاد برنامه هسته‌ای از سوی کشورمان به عنوان ایجاد یک «بازدارندگی هسته‌ای» از ابزارهای کارساز تهران برای ترغیب طرف بدعهد برجام برای «بازگشت موثر» به توافق هسته‌ای است. 
توان هسته‌ای ایران و فعل و انفعالات پیرامونی اثرگذار بر آن به نظر می‌رسد بار دیگر پرونده هسته‌ای ایران را به قول وندی شرمن - مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی در برجام و معاون فعلی وزارت خارجه ایالات متحده - برای کاخ سفید تبدیل به یک «مکعب روبیک» کرده است. آغاز غنی‌سازی 60 درصدی و تثبیت پیشروی برنامه هسته‌ای از سوی ایران باعث شده زمان علیه واشنگتن حرکت کند و دورنمای احیای برنامه جامع اقدام مشترک برای واشنگتن را که هدف از آن به قول آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی قرار دادن برنامه هسته‌ای ایران در باکس (جعبه) است، تیره‌تر کند. این همان مساله‌ای است که «راب مالی» نماینده آمریکا در امور ایران و بلینکن از آن به عنوان هشداری مبنی بر اینکه با روند فعلی ممکن است بازگشت به برجام مزایای سال 2015 را هم نداشته باشد، یاد کرده‌اند. 
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس‌جمهور چندی قبل اعلام کرد میزان ذخایر 20 درصدی اورانیوم کشورمان از 120 کیلوگرم عبور کرده است. این جدا از ذخایر 60 درصدی است که آن هم از 20 کیلوگرم فراتر رفته است. با این وجود، به نظر می‌رسد دولت بایدن چندان مایل به پذیرش وضعیت جدید نیست. از همین رو رابرت مالی پس از پایان سفر به اروپا و منطقه غرب آسیا در جمع خبرنگاران ضمن اعلام اینکه آمریکا و شرکایش خود را برای زندگی بدون توافق هسته‌ای آماده می‌کنند، با تکرار هدف اصلی واشنگتن برای استفاده از برجام به عنوان سکویی برای رسیدگی به چالش‌های دیگر، گفت: «از دیدگاه دولت، برجام پایان تعامل دیپلماتیک نبوده، این آغاز مسیری برای تعامل دیپلماتیک جامع‌تر است، برجام باید سکویی برای کمک به بازگشایی برای مذاکرات بیشتر و دیپلماسی بیشتر برای حل اختلافات با ایران باشد».
مالی گفت: تمام متحدان و شرکای آمریکا «نگرانی عمیق و فزاینده‌ای درباره سرعت و جهت پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران» دارند. نماینده آمریکا در امور ایران اضافه کرد: «پنجره دیپلماسی هرگز بسته نخواهد شد و ما همچنان به پیگیری دیپلماسی حتی در صورتی که پیگیری دیگر گام‌ها ضروری شود، ادامه خواهیم داد». مقام آمریکایی البته اضافه کرد این موضوع بدان معنا نیست که پنجره احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای همیشه باز خواهد بود. نماینده آمریکا در امور ایران همچنین گفت نمی‌تواند گمانه‌زنی کند چه موقعی، زمان آن فرا می‌رسد که مزایای احیای برجام قابل بازیابی نخواهد بود. 
رابرت مالی در ادامه گفت‌وگویش با خبرنگاران اضافه کرد: «آمریکا و شرکایش در اروپا و خاورمیانه خود را برای زندگی کردن بدون توافق هسته‌ای با ایران آماده می‌کنند». نماینده آمریکا در امور ایران مدعی شد واشنگتن خواستار رسیدن به توافق از طریق دیپلماسی است اما آمریکا احتمال تطبیق خود را با جهانی که ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند نباشد، مدنظر قرار می‌دهد. پیش از این هم «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که هفته گذشته برای مشورت با طرف آمریکایی درباره کاهش سطح بازرسی‌های آژانس به واشنگتن سفر کرده بود، در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» گفت: برنامه نظارت آژانس اتمی در ایران بعد از آنکه تهران درخواست تعمیر دوربین‌ها در یکی از تاسیسات کلیدی را رد کرد، دیگر کامل نیست و این احتمال را ایجاد می‌کند که جهان هرگز قادر به بازسازی تصویری از آنچه ایرانی‌ها انجام داده‌اند، نباشد. 
***
    وزیر خارجه انگلیس: درباره ایران همه گزینه‌ها روی میز است   
«لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس در اظهاراتی در مجلس عوام این کشور مدعی شد: «اگر ایران به طور معناداری در مذاکرات (وین) شرکت نکند، در رویکرد خود تجدیدنظر خواهیم کرد؛ همه گزینه‌ها روی میز است». به گزارش «یاهو نیوز»، او پس از این ادعا، در پاسخ به نمایندگان مجلس عوام انگلیس، چشم‌انداز تحریم‌های بیشتر علیه ایران را مطرح کرد. «جیمز کلورلی» معاون وزیر خارجه انگلیس هم گفت برنامه هسته‌ای ایران تاکنون «هیچ‌وقت پیشرفته‌تر» از این نبوده و امروز نگران‌کننده‌تر از همیشه است. تراس در ادامه ادعاهای ضد ایرانی خود، به مجلس عوام گفت: ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای افزایش [فعالیت‌های] هسته‌ای خود ندارد. همان‌طور که برای همتای ایرانی خود روشن کردم، ایران باید فورا به میز مذاکره بازگردد. وزیر خارجه انگلیس که اخیرا به منطقه سفر کرد در مصاحبه با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» گفته بود «انگلیس در قبال برنامه هسته‌ای ایران نگران است» و این برنامه توسعه بی‌سابقه‌ای داشته است. 

Page Generated in 0/0050 sec