printlogo


کد خبر: 239564تاریخ: 1400/8/6 00:00
احمد واعظی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:
برای ضمانت اجرایی مصوبات شورا راهکاری اندیشیده شود

اولین جلسه شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت سیزدهم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سرپرست وزارت آموزش‌و‌پرورش و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. با دستور این جلسه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اکثریت آرا به ریاست شورای هنر انتخاب شد. به گزارش «وطن‌امروز»، در این جلسه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رهبر فرزانه انقلاب اخیرا فرمودند متفکران اسلامی در جمهوری اسلامی ایران، به تبیین و بیان دین اسلام بپردازند. به هر حال یک وظیفه سنگینی بر دوش ما در حوزه فرهنگ است و باید بتوانیم در مسیر تبیین جامعیت اسلام قرار بگیریم، بویژه جهان غرب در سکولاریزه کردن دین و اسلام آنقدر به پیش رفته‌اند که دین را از مسیر زندگی خارج کرده‌اند. در ابتدا سخن از جدایی دین از سیاست بود اما بعدها دین را از نهاد علم دور کردند‌. سیدسعیدرضا عاملی گفت: نکته دوم مقام معظم رهبری وحدت جهان اسلام و ارزش این وحدت برای هم‌افزایی جهان اسلام در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی بود. وی با الهام ملی از فرمایش رهبرانقلاب درباره وحدت در جامعه اسلامی ایران گفت: حکیم فرزانه انقلاب فرمودند وحدت یک هم‌افزایی بین جهان اسلام است. در حقیقت در سطح ملی هم به این هم‌افزایی نیازمندیم. هم‌افزایی مستلزم نگاهی بلند و همفکری در کارها با نیتی خالص برای خداوند متعال است. نکته‌ای که در سخنان رهبری حائز اهمیت بود. ایشان بحث تمدن نوین اسلامی را نه در مقیاس ملی بلکه در مقیاس جهانی مطرح می‌کنند. رهبر حکیم انقلاب اسلامی معتقدند بدون وحدت در جهان اسلام، تمدن نوین اسلامی مستقر نمی‌شود، بنابراین به هم‌‌افزایی والایی نیازمندیم تا استقرار تمدن نوین اسلامی حاصل شود. 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، هنر را دارای اثرگذاری بالا در جامعه دانست و افزود: برخی «هنر» را حوزه تفنن فرض می‌کنند اما واقعیت این است که «هنر» حوزه تعهد به روش زندگی مطلوب است. هنر مسؤول و متعهد با هنر غیرمسؤول و غیرمتعهد ۲ عرصه متفاوتند. اگر از بنده با توجه به فعالیت در حوزه غرب‌شناسی سوال کنند که وضعیت امروز فرهنگ عمومی غرب چرا به اینجا کشیده شده است! پاسخ آن هنر است. در هنر غرب، یک نوع یلخی‌گری شکل گرفته که بازتاب آن بر هویت‌های رها شده، نامعین و چند رگه دیده شده است. 
عاملی بیان کرد: با نگاهی به پردیس هنر دانشگاه تهران درمی‌یابید بسیاری از صاحبان هنر در حوزه هنرهای موسیقی، تجسمی و نمایشی و... هنر بازاری را قبول ندارند. در واقع اعتقاد دارند هنر بازاری با هنر آکادمیک فاصله بسیاری دارد، البته در این زمینه ملاحظات و نکاتی نهفته است. به نظرم دانشگاه به فاخر بودن هنر کمک دهنده است و آموزش‌و‌پرورش می‌تواند ما را در این مسیر یاری دهد و سازمان تبلیغات اسلامی با ظرفیت‌های عمیق در پیوند با دین در حوزه هنر هم در این مسیر تعالی‌بخش است. سعیدرضا عاملی با ابراز امیدواری، دوره جدید را موسمی فاخر برای شورای هنر دانست و گفت: استدعا دارم اعضای محترم این جلسات را شخصا بدون واگذاری به معاونان‌شان شرکت کنند. تلاش داریم با مساله‌یابی از وضعیت جامعه، به صورت منسجم مباحث دستور کار شورا را چون سند موسیقی، سند ملی مد و لباس و هنرهای تجسمی پیش ببریم. 
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره گفت: ضمن عضویت در شورای حوزوی و شورای هنر باید عرض کنم در رابطه با کلان شورای عالی انقلاب فرهنگی و طبعا شوراهای اقماری آن تا زمانی که مساله ضمانت اجرایی مصوبات را حل نکنیم، تقریبا انگیزه‌ها برای مشارکت جدی در جلسات کاهش می‌یابد و باید اساسا برای ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی راهکاری اندیشیده شود.

Page Generated in 0/0064 sec