printlogo


کد خبر: 239571تاریخ: 1400/8/6 00:00
دور دنیا

بازی جعجع با امنیت ملی لبنان
در حالی که دادگاه نظامی لبنان برای بررسی خشونت‌ها در منطقه «الطیونه» بیروت و شنیدن دفاعیات «سمیر جعجع» رئیس حزب القوات اللبنانیه دیروز (چهارشنبه) در ساختمان اطلاعات نظامی لبنان تشکیل جلسه داد اما جعجع از حضور در این جلسه خودداری کرد. دستگاه اطلاعات نظامی لبنان روز دوشنبه با ارسال احضاریه کتبی برای «سمیر جعجع» رهبر حزب قوات اللبنانیه، وی را برای دفاع از خود درباره خشونت‌های هفته گذشته (الطیونه) فراخواند و وی باید دیروز (چهارشنبه) با حضور در این جلسه شهادت خود را درباره این خشونت‌ها ارائه می‌کرد. برخی رسانه‌ها گزارش دادند طرفداران حزب «القوات اللبنانیه» دیروز راه‌های منتهی به محل اقامت «سمیر جعجع» رهبر این حزب را بستند. به گزارش روسیه الیوم، در برخی مناطق لبنان نیز برگزاری تجمع‌هایی در همبستگی با «سمیر جعجع» گزارش شده است.
***
سیل ویرانگر در ایتالیا
باران‌های سیل‌آسا همراه با وزش شدید باد در جزیره سیسیل ایتالیا، خسارت‌های سنگینی به بار آورد. سیل در این جزیره مدیترانه‌ای در جنوب غرب سرزمین چکمه‌ای طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این هفته، علاوه بر برجا گذاشتن یک قربانی و مفقود شدن ۲ نفر، مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده و مدارس را نیز در سراسر این استان به تعطیلی کشانده است. همچنین خسارت‌های زیادی نیز به بخش کشاورزی سیسیل وارد شده است. طبق اعلام ستاد حوادث غیرمترقبه ایتالیا، علاوه بر استان سیسیل، ۳ استان جنوبی کالابریا، پولیا و بازیلیکاتا نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. 
***
تأکید انصارالله بر مبارزه تا آزادسازی هر وجب از خاک یمن
«محمد عبدالسلام» رئیس هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن و سخنگوی انصارالله در واکنش به پیروزی‌های اخیر در مأرب، در توئیتر نوشت: به مردان شریف مأرب درود می‌فرستیم و تأکید می‌کنیم یمن برای همه شهروندانش زیر سایه حاکمیت ملی گسترده خواهد شد (در اشاره به آزاد شدن بخش‌های اشغال‌شده). وی ادامه داد: مشکل کشور یمن با ائتلاف متجاوز، نیروهای اشغالگر و محاصره ظالمانه آن است نه هیچ چیز دیگر. باید با این امر تا آزادسازی هر وجب از خاک اشغال‌شده مقابله کرد. پس از اعلام اخیر سخنگوی نیروهای مسلح یمن درباره پیشروی نیروهای صنعا در استان‌های مأرب و شبوه، رسانه‌ها گزارش دادند ارتش یمن، ناحیه راهبردی «الجوبه» را به طور کامل تحت سیطره خود درآورده است. همچنین، منابع میدانی دیروز چهارشنبه گزارش دادند در ادامه شکست‌ نیروهای هادی و ائتلاف متجاوز در مأرب، این نیروها در حال عقب‌نشینی از منطقه جبل مراد در جنوب مأرب هستند. 
***
برنامه جهانی غذا:
 افغانستان در حال تبدیل شدن به بحران بزرگ بشری است
«دیوید بزلی»، رئیس برنامه جهانی غذا در نشستی در شهر ژنو سوییس هشدار داد نزدیک به نصف جمعیت افغانستان با بحران گرسنگی شدید روبه‌رو هستند. وی گفت مردم افغانستان نیاز به کمک‌های فوری دارند. این مقام ارشد که از کابل به طور آنلاین در نشست ژنو سخنرانی می‌کرد، گفت افغانستان در حال مبدل شدن به یک بحران بزرگ بشری است. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، خشکسالی، جنگ، شیوع ویروس کرونا و بحران اقتصادی نزدیک به نصف جمعیت افغانستان را با بحران گرسنگی رو‌به‌رو کرده است. به گفته سازمان ملل متحد، این تعداد در 10 سال گذشته بالاترین میزان است که آنها ثبت کرده‌اند. از سوی‌ دیگر آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز سه‌شنبه، چهارم آبان، در توئیتی نوشت فاجعه انسانی در افغانستان در حال وقوع است و کشورهای جهان باید اقدامی انجام دهند. 
***
رزمایش مشترک آمریکا و بحرین در خلیج‌فارس
نیروی دریایی آمریکا و بحرین رزمایش‌های مشترکی را در خلیج‌فارس با استفاده از کشتی‌های بدون سرنشین آغاز کردند. خبرگزاری فرانسه به نقل از تیم هوکینز، سخنگوی نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد: این رزمایش‌ها که با عنوان «افق‌های نو» با استفاده از کشتی‌های بدون سرنشین و با سرنشین برگزار شد، بخشی از تلاش‌های صورت گرفته برای کمک به تقویت آگاهی و شناخت در زمینه دریایی و بازدارندگی و شراکت است. این مساله بسیار مهمی برای حفظ ثبات و امنیت منطقه‌ است. این نخستین بار است که یگان دریایی آمریکا از کشتی‌های بدون سرنشین یا کشتی‌های سرنشین‌دار در رزمایش‌ها در آب‌های خاورمیانه استفاده می‌کند. 
***
واکنش وزیر لبنانی به جنجال‌آفرینی‌ها در دفاع از یمن: 
اشتباه نکرده‌ام
«جورج قرداحی» وزیر رسانه و اطلاع‌رسانی لبنان بعد از حواشی به وجود آمده درباره اظهارات وی درباره دفاع از مردم یمن و تاکید بر لزوم توقف جنگ در این کشور اظهار داشت: من درباره کسی اشتباه نکرده‌ام و هرگز عذرخواهی نمی‌کنم. من به کسی حمله نکردم و تنها با جنگ پوچ و بیهوده مخالفم. به گزارش المیادین، وزیر رسانه لبنان در ادامه تاکید کرد: چگونه به ما دیکته می‌کنند که چه کسی در دولت بماند یا نماند، مگر ما کشوری مستقل نیستیم؟ جورج قرداحی به دلیل سخنانی که در برنامه تلویزیونی معروف «برلمان شعب» (پارلمان مردم) درباره لزوم توقف جنگ یمن مطرح کرد بشدت مورد انتقاد و هجمه برخی رسانه‌ها و شخصیت‌های لبنانی و سعودی قرار گرفت. او درباره جنگ یمن گفته بود: مردم یمن به کسی تجاوز نکرده‌اند، آنها فقط در برابر تجاوزات خارجی از خود دفاع می‌کنند.

Page Generated in 0/0234 sec