printlogo


کد خبر: 239592تاریخ: 1400/8/6 00:00
انتشار مقاله پیش‌بالینی و دانش فنی واکسن «کوو ایران برکت» در یکی از معتبرترین مجلات علمی دنیا
«کووایران ‌برکت» جهانی شد
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: واکسن برکت امتحان خود را پس داده و جزو اثربخش‌ترین واکسن‌های دنیاست

مقاله پیش‌بالینی و دانش فنی واکسن «کوو ایران برکت» که کارشناسان بهداشت آن را یکی از کم‌عارضه‌ترین و اثربخش‌ترین واکسن‌های تولید‌شده در دنیا می‌دانند، دیروز در یکی از معتبرترین مجلات علمی بین‌المللی منتشر شد تا این نوع واکسن در بین واکسن‌های تولید‌شده در جهان بخوبی شناخته شود. 
به گزارش «وطن‌امروز»، تولید واکسن «کوو ایران برکت» و برخی دیگر از برندهای داخلی تولید واکسن کرونا موجب شد دانش پزشکی ایران در جهان شناخته شود و اکنون بخشی از واکسیناسیون کرونا برای ایجاد ایمنی در مقابل این بیماری با تولید داخلی انجام می‌شود.  
از طرفی تمام گزارش‌های رسمی منتشر شده و تحقیقات انجام شده توسط وزارت بهداشت و مجموعه‌های پژوهشی مختلف حاکی از آن است که واکسن برکت یکی از کم‌عارضه‌ترین و اثربخش‌ترین واکسن‌هایی است که تا امروز در ایران تزریق و موجب کاهش تلفات و بستری شدن بیماران کرونایی شده است. این در حالی است که واکسن «کوو ایران برکت»، نخستین واکسن ایرانی کروناست که موفق به اخذ مجوز شده و در حال توزیع در مراکز واکسیناسیون است. 
دراین باره فناور‌پروژه واکسن برکت گفت:‌ مقاله پیش‌بالینی و دانش فنی واکسن «کوو ایران برکت» در یکی از معتبرترین مجلات علمی بین‌المللی منتشر شد. 
اصغر عبدلی افزود: پس از ارائه مقاله علمی و مستندات تولید واکسن برکت و عبور از مراحل داوری و پاسخ به پرسش‌های تخصصی داوران، مقاله پیش‌بالینی واکسن «کوو ایران برکت» در مجله مدیکال وایرولوژی با ضریب تأثیر ۹۸۹/6 و در رده نشریات Q1 منتشر شد.  وی افزود: جا دارد از اعتماد و صبر جامعه علمی کشور و حمایت مردم عزیز ایران در این مسیر برای دستیابی به این نقطه و کسب افتخار و عزت برای کشور قدردانی کنیم.  عبدلی خاطرنشان کرد: دغدغه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و مدیران پروژه واکسن برکت از ابتدا این بود که مقالات مربوط به تلاش دانشمندان نخبه کشور برای تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا در معتبرترین مجلات بین‌المللی منتشر شود، البته مقالات متعددی از واکسن «کوو ایران برکت» برای مجلات معتبر ارسال شده و در مرحله داوری است. 
وی گفت: امید است سایر مقالات مربوط به این واکسن نیز بزودی چاپ و منتشر شوند. 
فناورپژوه واکسن «کوو ایران برکت» افزود: بار دیگر شعار «ما می‌توانیم» ایرانیان برای جهانیان ثابت شد. واکسن «کوو ایران برکت» نخستین واکسن ایرانی کروناست که موفق به اخذ مجوز شد و در حال توزیع در مراکز واکسیناسیون است.
طبق گزارش‌های موجود، تاکنون حدود 17 میلیون دوز از نخستین واکسن کرونای ایرانی تولید و بیش از نیمی از آن تحویل وزارت بهداشت برای مصرف شده است. از طرفی مدیر پروژه تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام اخیرا اعلام کرد: با ارسال تمام مدارک و مستندات علمی واکسن برکت به وزارت بهداشت، در انتظار صدور مجوز این وزارتخانه برای آغاز کارآزمایی بالینی نخستین واکسن ایرانی کرونا برای افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله هستیم. حسن جلیلی گفت: تولید واکسن برکت در فازهای یک و ۲ کارخانه شفافارمد به صورت ۲۴ ساعته در حال انجام است و علاوه بر تولید و تحویل حدود 17 میلیون دوز، حدود ۹ میلیون دوز واکسن نیز پس از طی مراحل کنترل کیفیت بزودی تحویل این وزارتخانه خواهد شد تا دست وزارت بهداشت برای توزیع این واکسن کاملا باز باشد. 
مدیرعامل شفافارمد در پاسخ به سوالی درباره پیگیری متعدد خانواده‌ها و اولیا برای تزریق واکسن برکت به دانش‌آموزان و فرزندان خود گفت: مطالعات بالینی انجام شده در ۳ مرحله قبلی برای افراد ۱۸ سال به بالا بود و لذا مجوز تزریق عمومی واکسن برکت برای رده سنی بالای ۱۸ سال صادر شد و طبق قوانین، باید برای رده سنی جدید نیز کارآزمایی جداگانه انجام شود. 
جلیلی ادامه داد: تمام مدارک و مستندات لازم برای وزارت بهداشت ارسال شده، ستاد اجرایی فرمان امام هم تمام زیرساخت‌ها و شرایط لازم برای مطالعات جدید را فراهم کرده و آماده‌ایم تا هر زمانی که وزارت بهداشت مجوز انجام کارآزمایی بالینی برای افراد زیر ۱۸ سال را صادر کرد، تزریق واکسن برکت به داوطلبان ۱۲ تا ۱۸ سال را در مراکز مطالعات بالینی ستاد اجرایی فرمان امام و تحت نظارت کارشناسان وزارت بهداشت آغاز کنیم. همچنین عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: تولید واکسن ایرانی «کوو ایران برکت» و اثربخشی فوق‌العاده آن در برابر بیماری «کووید-19» یکی از افتخارت ملی است، چرا که خیلی از کشورهای دنیا برای تولید این نوع واکسن آستین بالا زدند اما نتوانستند آن را بسازند. 
 همایون سامه‌یح‌بخت‌آبادی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه نخبگان علمی و دانشمندان ایرانی با تولید واکسن «کوو ایران برکت» و سایر واکسن‌های کرونا در داخل نشان دادند که ایران حتی در سخت‌ترین شرایط توان بالایی دارد، گفت: واکسن برکت به دلیل اثربخشی خوبش امتحان خود را پس داده است و جزو اثربخش‌ترین واکسن‌های دنیا در مقابله با بیماری «کووید-19» به شمار می‌رود. 
وی با بیان اینکه تولید این نوع واکسن در شرکت «شفا فارمد» ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در حال انجام است، گفت: در بازدیدی که اعضای کمیسیون بهداشت از این کارخانه به عمل آوردند، سایت تولید انبوه واکسن «کوو ایران برکت» آماده تولید بود اما هنوز برخی تجهیزات آن تکمیل نشده بود. قرار بود ماهانه 3 میلیون دوز واکسن تولید شود و اگر چه تولید به کندی انجام می‌شود اما در شرایط تحریم هر آنچه در این مجموعه تولید می‌شود از بالاترین استانداردهای دنیا و اثربخشی بالا برخوردار است. 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه گفت: اکنون که مقاله پیش‌بالینی و دانش فنی واکسن «کوو ایران برکت» در یکی از معتبرترین مجلات علمی بین‌المللی منتشر شده، جای افتخار برای دانشمندان ایرانی است، چرا که «کوو ایران برکت» جزو بهترین واکسن‌هایی است که در دنیا با اثربخشی بالا تولید شده و بدون عوارض است. 
وی افزود: بی‌تردید در آینده نزدیک تولید این نوع واکسن افزایش می‌یابد و با تولید واکسن ایرانی در کنار سایر واکسن‌های ساخت ایران می‌توان گفت در آینده کشور از واردات این نوع دارو بی‌نیاز خواهد شد. 
***
    ورود ۱۲میلیون دوز واکسن دیگر تا هفته آینده   
واردات 60 میلیون دوز واکسن کرونای وعده داده شده در یک بازه زمانی، هفته آینده با ورود 12 میلیون دوز محقق می‌شود. سخنگوی جمعیت هلال‌احمر از ورود ۲ محموله واکسن کرونا به ‌میزان ۱۲ میلیون دوز تا هفته آینده خبر داد. محمدحسن قوسیان‌مقدم در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به ادامه ورود واکسن‌ کرونا توسط جمعیت هلال‌احمر اظهار کرد: بنا بر وعده‌ای که داده بودیم در ماه اکتبر/ 10 مهر تا 10 آبان 60 میلیون دوز واکسن وارد کنیم، خوشبختانه این وعده محقق خواهد شد. وی تصریح کرد: پنجشنبه (امروز) و روز یکشنبه هفته آینده 12 میلیون واکسن دیگر وارد کشور خواهد شد و در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت. سخنگوی جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: با ورود 12 میلیون دوز واکسن اشاره‌ شده، وعده جمعیت هلال‌احمر مبنی بر ورود 60 میلیون واکسن در یک بازه زمانی یک‌ماهه محقق می‌‌شود. قوسیان‌مقدم تصریح کرد: با ورود 12 میلیون واکسن در روزهای آینده، جمع واکسن‌های وارداتی توسط جمعیت هلال‌احمر به 112 میلیون دوز خواهد رسید. وی در پاسخ به این پرسش که آیا پس از ورود ۲ محموله دیگر توسط جمعیت هلال‌احمر، محموله واکسن‌ جدیدی وارد خواهد شد یا خیر، گفت: این مساله بستگی به درخواست مسؤولان دارد و در صورتی که این درخواست اعلام شود، جمعیت هلال‌احمر آمادگی دارد محموله‌های جدید واکسن را وارد کشور کند.

Page Generated in 0/0076 sec