printlogo


کد خبر: 239593تاریخ: 1400/8/6 00:00
اخبار

ورود سامانه بارشی به کشور از جمعه
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا دیروز ضمن اشاره به بارش باران در ۱۴ استان کشور طی ۴۸ ساعت آینده، از ورود سامانه بارشی به کشور از جمعه ۷ آبان و تداوم بارندگی‌ها در برخی مناطق تا اواسط هفته آینده خبر داد. صادق ضیاییان گفت: از بعدازظهر فردا (امروز) دامنه‌های زاگرس واقع در استان‌های لرستان، کرمانشاه، همدان، کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و همچنین در ارتفاعات البرز واقع در استان‌های قزوین، البرز و تهران ابرناکی، وزش باد و بارش پراکنده رخ می‌دهد. وی همچنین با اشاره به ورود سامانه بارشی به غرب کشور از جمعه ۷ آبان گفت: در مناطقی از نوار غربی کشور و دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های قزوین، البرز و تهران افزایش ابر، وزش باد و رگبار پراکنده رخ می‌دهد، همچنین شنبه ۸ آبان با تداوم فعالیت سامانه در این مناطق در غرب مازندران، گیلان و اردبیل نیز رگبار باران مورد انتظار است. ضیاییان افزود: در مناطق سردسیر و مرتفع شمال غرب و ارتفاعات البرز نیز بارش برف و در نقاطی از غرب و جنوب غرب کشور وقوع رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید انتظار می‌رود که شدت بارش‌ها در شمال کرمانشاه، همدان، کردستان، زنجان، شمال قزوین و اردبیل خواهد بود. 
***
افزایش ۲۵ درصدی صدقات
معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد گفت: با راه‌اندازی صندوق‌های جدید صدقات، منابع صندوق‌های صدقات ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. علیرضا عسگریان در گفت‌وگو با مهر گفت: کمیته امداد در سال‌های گذشته صندوق‌های صدقات الکترونیکی را راه‌اندازی کرده اما در کنار صندوق‌های صدقات الکترونیکی، صندوق‌های صدقات سنتی نیز همچنان فعال هستند. وی گفت: مجموعه امداد طرح راه‌اندازی ۶۰ میلیون صندوق صدقات به روش کد QR را در دستور کار قرار داده است. البته پرداخت پول برای صدقات از طریق #۸۸۷۷* آسان‌تر خواهد بود و با توجه به شرایط کرونایی، استقبال مردم نیز نسبت به پرداخت صدقات از طریق روش‌های نوین بیشتر شده است. وی تصریح کرد: قطعا سال آینده بیش از ۷۰ درصد منابع صندوق‌های صدقات از طریق روش کد QR خواهد بود اما در کنار این روش، صندوق‌های صدقات سنتی به تعداد محدود در سطح معابر حفظ خواهد شد. وی با اشاره به راه‌اندازی روش‌های جدید صندوق‌های صدقات گفت: با این روش‌ها منابع صندوق‌های صدقات 25 درصد افزایش خواهد یافت. 
***
۱۲۳۰۰ مرگ به دلیل مسمومیت طی ۱۸ ماه گذشته
رئیس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع‌رسانی فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو با بیان اینکه داروهای آرام‌بخش، مسکن‌های مخدر و غیرمخدر در رتبه اول تا سوم مسمومیت‌های دارویی قرار دارند، گفت: بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی، بیش از ۸۴۰۰ نفر سال گذشته و نزدیک به ۳۹۰۰ نفر نیمه نخست امسال، جان خود را بر اثر انواع مسمومیت از دست دادند. دکتر یسنا بهمنش در گفت‌وگو با ایسنا، ‌همزمان با هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها، با اشاره به بیشترین نوع مسمومیت‌ها در کشور گفت: اغلب مسمومیت‌های مراجعه شده به بیمارستان‌های کشور از نوع دارویی است. میزان شیوع مسمومیت دارویی در شهرها و بیمارستان‌های مختلف متفاوت است اما به صورت میانگین، ۴۰ درصد مسمومیت‌های مراجعه شده به بیمارستان‌ها ناشی از دارو است. بهمنش ادامه داد: بسیاری از مسمومیت‌های دارویی توسط متخصصان و با مراجعه فرد مسموم به بیمارستان درمان می‌شود. به این ترتیب به نقل از سازمان پزشکی قانونی کشور، مرگ ناشی از مسمومیت دارویی در سال‌های اخیر به میزان 7 تا 8 درصد از کل مرگ‌و‌میر ناشی از مسمومیت را به خود اختصاص داده است. 
***
کاهش بیش از 5/1 متری تراز دریای خزر طی ۲۶ سال اخیر
مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به کاهش بارندگی در حوضه دریای خزر، از کاهش 5/1 متری تراز آب این دریاچه طی ۲۶ سال اخیر خبر داد. بهزاد لایقی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کاهش 5 سانتی‌متری تراز آب دریای خزر نسبت به سال گذشته اظهار کرد: داده‌های ایستگاه‌های پایش دریای خزر از سال ۱۳۷۴ تاکنون روند کاهشی در تراز آب دریای خزر را نشان می‌دهد. وی ادامه داد: از سال ۷۴ تاکنون به‌طور متوسط سالانه حدود 6 سانتیمتر از تراز آب دریای خزر کاهش پیدا کرده یعنی طی ۲۶ سال اخیر تراز آب دریای خزر 5/1 متر کاهش داشته که رقم قابل توجهی است. لایقی مهم‌ترین عامل کاهش تراز آب این دریاچه را کاهش بارندگی در حوضه آبریز دریای خزر و کم شدن دِبی رودخانه‌های این حوضه بویژه رودخانه ولگا - که بیش از ۸۵ درصد آب دریای خزر را تامین می‌کند- عنوان کرد و گفت: شدت تابش خورشید بر دریای خزر و تبخیر آب در نتیجه کاهش ابرناکی و بارندگی افزایش می‌یابد و موجب کاهش هر ساله تراز این دریاچه می‌شود. 
***
تصادف زنجیره‌ای در اتوبان کرج- قزوین
سخنگوی سازمان اورژانس کشور از تصادف زنجیره‌ای در اتوبان کرج- قزوین خبر داد. مجتبی خالدی با بیان اینکه در این تصادف ۳۰ دستگاه خودرو با یکدیگر برخورد داشتند، گفت: 23 مصدوم با ۵ دستگاه آمبولانس و یک ‌دستگاه اتوبوس آمبولانس به مراکز درمانی انتقال یافتند. همچنین بالگرد اورژانس مصدومان بدحال را از بیمارستان امام جعفرصادق هشتگرد به بیمارستان شهید مدنی کرج انتقال داد. از این تعداد یک نفر در بیمارستان جان باخت و حال یک بیمار نیز وخیم گزارش شده است. 

Page Generated in 0/0115 sec