printlogo


کد خبر: 239596تاریخ: 1400/8/6 00:00
طی 24 ساعت ۱۹۷ نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند
هشدار درباره شیوع همزمان آنفلوآنزا و کرونا

با وجود اینکه بیماری «کووید-19» در کشور این روزها نسبت به ماه‌های قبل سیر نزولی را می‌پیماید اما کارشناسان بهداشت تاکید دارند چنانچه رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یابد، احتمال بروز پیک ششم کرونا دور از انتظار نیست، چرا که کرونا بیماری‌ای است که در فصول سرد سال شیوع بیشتری دارد و اگر مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها‌ی بهداشتی کم‌توجهی کنند، بازگشت به روزهای سخت کرونایی و افزایش میزان ابتلا و مرگ‌و‌میر محتمل است. از طرفی خیلی‌ها به باور اینکه 2 دوز واکسن را تزریق کرده‌اند و دیگر در مقابل این بیماری مقاوم شده‌اند، بعضا به دستورالعمل‌های بهداشتی کم‌توجه می‌شوند، در حالی که طبق گفته کارشناسان بهداشت هیچ واکسنی ایمنی 100 درصدی در مقابل این بیماری ندارد و خیلی از افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند نیز به کرونا مبتلا شده‌اند اما امتیاز تزریق‌کنندگان واکسن کرونا این است که مرگ مبتلایان به این بیماری را تا 80 درصد کاهش می‌دهد. در کنار وجود ویروس کرونا، میهمان ناخوانده‌ای به نام ویروس آنفلوآنزا نیز در فصول سرد سال می‌تواند زنگ خطر جدی باشد. متخصصان بیماری‌های عفونی، نسبت به شیوع بیماری آنفلوآنزا در پاییز و زمستان ۱۴۰۰ هشدار می‌دهند و بر این نکته تاکید دارند که بازگشایی‌ها نباید عجولانه باشد، زیرا شیوع آنفلوآنزا در پاندمی «کووید‌-۱۹» می‌تواند با شدت بیشتری از تلفات همراه شود. از همین رو، لازم است در تصمیم‌گیری برای بازگشایی‌ها قدری تأمل شود. در این باره قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که مواردی از سوش آنفلوآنزا را در تهران و کشور شناسایی کرده‌ایم، افزود: احتمال اینکه مواردی از آنفلوآنزا را در سطح کشور داشته باشیم، ممکن است روند رو به افزایش داشته باشد. بر همین اساس افتراق آنفلوآنزا از «کووید‌-۱۹» سخت است و صرفا با روش‌های آزمایشگاهی ممکن است امکان‌پذیر باشد. واقعا در موارد سرپایی افتراق بین آنفلوآنزا و «کووید‌-۱۹» بسیار سخت است. اکنون مواردی از آنفلوآنزا در کشور شناسایی شده که احتمالا افزایش پیدا خواهد کرد. 
 
* ۱۹۷ فوتی و ۱۰۶۴۴ مبتلای جدید
آمار جان‌باختگان بیماری «کووید-19» دیروز نسبت به روزهای ماقبل آن افزایشی شد. روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: طی شبانه‌روز گذشته ۱۰هزار و ۶۴۴ بیمار جدید «کووید-19» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۹۷ بیمار نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز سه‌شنبه تا ظهر روز چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۶۴۴ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۴۶۲ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت، ۱۹۷ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۵ هزار و ۷۱۶ نفر رسید. همچنین خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۳۲۹ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۴ هزار و ۱۲۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۳۵ میلیون و ۷۹ هزار و ۳۳۹ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۲۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۱۵ شهر در وضعیت زرد و ۸۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. 
 
* کارت واکسن برای حضور کارمندان در محل کار الزامی است
تزریق واکسن کرونا برای همه الزامی است و چنانچه فردی نسبت به این موضوع بی‌توجهی کند با محدودیت‌های اجتماعی مواجه خواهد شد. معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در ارتباط با شرایط حضور کارمندان در محل کار توضیحاتی ارائه داد. محسن فرهادی گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، هم‌اکنون واکسن از جمله شیوه‌نامه‌های بهداشتی محسوب می‌شود و داشتن کارت واکسن هم جزو اصول اساسی شده است. وی افزود: همه کارکنان دولت موظف هستند با تزریق واکسن و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله زدن ماسک، رعایت فاصله‌گذاری مناسب و بهداشت فردی و شست‌وشو و تهویه مناسب در محل کار حاضر باشند، از این رو با این شرایط طبیعتا بحث دورکاری نیز اهمیت خود را از دست می‌دهد. فرهادی ادامه داد: با این وجود تعدادی از کارکنان هستند که شرایط ویژه از جمله بیماری خاص یا فرزند کوچک دارند که دورکاری را برای آنها باید لحاظ کرد، مهم‌ترین شخص برای شناخت این افراد نیز مدیر مستقیم آن بخش است که مراتب را به نیروی انسانی خود اعلام کند تا این افراد از دورکاری استفاده کنند. معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تأکید کرد: کم‌کم به سمتی می‌رویم که حضور همه کارکنان دولت با تزریق واکسن در محل کار امکان‌پذیر است؛ وزارت بهداشت پیش‌تر از این نیز به نهادها و سازمان‌ها و حتی شرکت‌های خصوصی برای حضور کارکنان در محل کار تمهیداتی از جمله ماسک، تهویه مناسب و اصول بهداشتی را اعلام کرده بود. 
 
* تزریق یک میلیون و ۵۶ هزار دوز واکسن کرونا در یک شبانه‌روز
مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد سه‌شنبه 4 آبان یک میلیون و 56 هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. همچنین تاکنون ۵۱ میلیون و ۷۳۸ هزار و ۵۷۸ نفر دوز اول، ۳۱ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۷۷۵ نفر دوز دوم و ۷۲ هزار و ۵۶۳ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بر اساس این گزارش، مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۸۳ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۹۱۶ دوز رسیده است. 
 

Page Generated in 0/0513 sec