printlogo


کد خبر: 239599تاریخ: 1400/8/6 00:00
اخبار

مشکل ورود کشتی‌های ایرانی به بنادر چین و هند برطرف شد
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر مشکلی برای ورود کشتی‌های ایرانی به بنادر چین و هند وجود ندارد. محمد راستاد درباره حمل کالا از خزر و برقراری تردد میان بنادر شمالی ایران با بنادر روسیه و قزاقستان اظهار کرد: وزارت صمت اخیرا با خرید کشتی «رو-رو» موافقت کرده است. وی افزود: ما هم در سازمان بنادر و دریانوردی به شرکت‌های کشتیرانی اعلام کرده‌ایم آمادگی داریم از محل وجوه اداره شده این سازمان، تسهیلات و منابع مالی برای خرید شناورهای رو-رو (کامیون‌بر) پرداخت کنیم. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: امیدواریم با ورود این نوع شناورها، مسیر دریایی بازرگانی ما با کشورهای آسیای میانه برقرار و فعال شود، البته در حال حاضر ترددهای دریایی به بنادر آسیای میانه و حاشیه خزر با استفاده از شناورهای کارگو، فله‌بر و کانتینری برقرار است. وی خاطرنشان کرد: اینکه کشتی رو-روی کامیونی هم داشته باشیم تا بتوانیم مد حمل‌و‌نقل جاده‌ای را از طریق دریا به کشورهای آسیای میانه متصل کنیم، گزینه مناسبی است که می‌تواند ظرفیت تجاری با کشورهای منطقه را افزایش دهد. معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی درباره ابقای توافقنامه چابهار در شرایط جدید دولت کابل هم یادآور شد: موافقتنامه سه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران، هند و افغانستان موسوم به توافقنامه چابهار، تفاهمنامه‌ای است که هنوز رسمیت دارد. در این توافقنامه آمده که امکان اضافه شدن و الحاق کشورهای دیگر به آن فراهم است. وی در گفت‌‌وگو با مهر خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داده ترکمنستان هم به این تفاهمنامه افزوده شود؛ الحاق ترکمنستان به تفاهمنامه چابهار یک فرصت برای توسعه ترانزیت میان کشورهای منطقه است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره مشکل پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در بنادر هند نیز گفت: با پیگیری‌هایی که سازمان بنادر و دریانوردی انجام داده، در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد. من از شرکت‌های کشتیرانی هم پیگیری کردم، آنها هم تأیید کردند امکان پهلوگیری در بنادر هند فراهم و ترددها برقرار است. معاون وزیر راه‌ درباره مشکل تردد کشتی‌های ایرانی به بنادر چین اظهار کرد: در حال حاضر ترددها به بنادر چین برقرار است؛ عمده تبادلات تجاری دریایی کشورمان با چین است. وی خاطرنشان کرد: کشتیرانی یک مقوله بین‌المللی است و اینگونه نیست که الزاما ناوگان ملکی کشوری بخواهد از کشور دیگری بار حمل کند، بلکه جابه‌جایی کالا می‌تواند هم از طریق ناوگان بین‌المللی و هم ملکی انجام شود. 
***
مدیر عامل جدید شستا منصوب شد
علی رستمی به عنوان مدیرعامل  جدید شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی انتخاب شد. گفته می‌شود پس از تشکیل جلسه هیات‌مدیره شستا و معارفه رستمی به عنوان عضو جدید موظف، مراسم معارفه او به عنوان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیز با حضور مدیران سازمان تامین اجتماعی و وزارتخانه برگزار خواهد شد. رستمی دارای مدرک تحصیلی دکترای مدیریت بازرگانی گرایش مالی و دانش‌آموخته دانشگاه شهید بهشتی است و مدیریت در شرکت‌های املاح معدنی ایران و خاک چینی را در کارنامه دارد. 
***
زمستان سرد می‌تواند نفت را ۱۰۰ دلاری کند
یک تحلیلگر انرژی هشدار داد قیمت نفت خام در صورت سردتر بودن زمستان ممکن است به ۱۰۰ دلار در هر بشکه هم صعود کرده و قیمت گاز هم از سطح فعلی ۲ برابر افزایش پیدا کند. مدیر تحقیقات نفت و گاز شرکت «بی‌ام او کپیتال مارکتس» به بلومبرگ گفته است: ما در وضعیت بسیار حساس شرایط جوی هستیم و اگر هوا بشدت سرد شود، ممکن است ۲ برابر شدن قیمت گاز از سطح فعلی را مشاهده کنیم و همچنین قیمت نفت از مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه عبور کند. بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی گلدمن ساکس اوایل ماه جاری پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت تا پایان سال را به ۹۰ دلار در هر بشکه افزایش داد و اکنون می‌گوید نفت ممکن است به بالاتر از ۹۰ دلار صعود کند. گلدمن به سوئیچ نیروگاه‌ها از گاز به نفت که ممکن است یک میلیون بشکه در روز به تقاضای جهانی برای نفت بیفزاید، به عنوان عامل اصلی بازبینی در دورنمای قیمت نفت اشاره کرد. در یادداشت گلدمن ساکس آمده است: با در نظر گرفتن اینکه اوپک پلاس همچنان به روند افزایش ماهانه تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز ادامه می‌دهد، باید قیمت‌ها به ۱۱۰ دلار در هر بشکه صعود کند تا از میزان تقاضا به حد کافی کاسته شده و کمبود عرضه در بازار که برای ۳ ماه اول سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی می‌شود، متوازن شود. بهای معاملات نفت روز سه‌شنبه تحت تاثیر کمبود جهانی عرضه و تقاضای قوی در آمریکا، به بالاترین حد از سال ۲۰۱۴ صعود کرده بود اما پس از اینکه آمارها نشان داد ذخایر نفت خام و ذخایر سوخت آمریکا بیش از انتظار و به طرز غیرمنتظره‌ای افزایش یافته است، قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه کاهش یافت. بر این اساس هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 12/1 دلار کاهش 45/85 دلار فروخته شد. موسسه آمریکن پترولیوم روز سه‌شنبه اعلام کرد ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 22 اکتبر 3/2 میلیون بشکه افزایش یافت. این رقم از 9/1 میلیون بشکه پیش‌بینی شده، بیشتر بود. ذخایر بنزین نیز 500 هزار بشکه و ذخایر سایر سوخت‌ها یک میلیون بشکه افزایش یافته است، در حالی که پیش‌تر انتظار می‌رفت کاهش داشته باشد. 

Page Generated in 0/0183 sec