printlogo


کد خبر: 239604تاریخ: 1400/8/6 00:00
اخبار

دیدار رئیس‌جمهور با وزرای خارجه همسایگان افغانستان
رئیس‌جمهور سه‌شنبه‌شب با وزرای خارجه 4 کشور همسایه افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام رئیسی در دیدار «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان گفت: ما هیچ محدودیتی برای افزایش روابط اقتصادی و امنیتی با پاکستان نداریم و تبادل هیأت‌های اقتصادی و سیاسی بین ۲ کشور به توسعه همکاری‌ها کمک می‌کند. رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع افغانستان، مشکلات مردم این کشور را از نگرانی‌های جدی ایران دانست و گفت: ما به امنیت و آرامش مردم افغانستان و صلح و دوستی در این کشور می‌اندیشیم و پاکستان در این زمینه می‌تواند همکاری‌های خوبی انجام دهد. رئیسی با اشاره به اجلاس وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان به میزبانی ایران گفت: امیدواریم این اجلاس بتواند دست آمریکایی‌ها را از منطقه قطع و راه‌حلی هم برای حل مشکلات افغانستان پیدا کند. حجت‌الاسلام رئیسی همچنین در دیدار «عبدالعزیز کاملف» وزیر خارجه ازبکستان با اشاره به دغدغه مشترک ۲ کشور درباره اوضاع منطقه بویژه افغانستان و با اشاره به حضور حدود ۴ میلیون افغانستانی در ایران و ادامه کمک‌های انسان‌دوستانه کشورمان به این مردم رنج‌دیده، گفت: امیدوارم در نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان، راه‌حل و دیدگاه مشترکی برای حل دغدغه و نگرانی‌های افغانستان حاصل شود. رئیسی در دیدار «رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان هم با قدردانی از همکاری و حمایت ترکمنستان برای عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای، گفت: مناسبات ایران و ترکمنستان فراتر از روابط سیاسی و اقتصادی، از علاقه قلبی و اعتقادی بین ۲ ملت نشأت می‌گیرد و باید روز‌به‌روز سطح این روابط افزایش یابد. رئیس‌جمهور درباره موضوع افغانستان هم گفت: باید در مسیر ایجاد صلح و امنیت و شکل‌گیری دولتی فراگیر در افغانستان که همه اقوام و جریان‌های سیاسی این کشور را نمایندگی کند، تلاش کنیم. حجت‌الاسلام رئیسی همچنین در دیدار «سراج‌الدین مهرالدین» وزیر خارجه تاجیکستان با اشاره به به اهمیت همکاری کشورهای همسایه برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان گفت: باید دولت فراگیری در افغانستان وجود داشته باشد که بتواند امنیت افغانستان را تضمین کند و به جنگ و خونریزی و برادرکشی خاتمه دهد. 
***
حمایت روسیه از سند تعهدات ایران در قبال عضویت در شانگهای
نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به اینکه ازبکستان پیش‌نویس یادداشت تفاهمی درباره تعهدات ایران در قبال عضویت در سازمان همکاری شانگهای را ارائه داده، گفت: مسکو از این سند حمایت کرده و بعد از انجام این تعهدات عضویت ایران نهایی خواهد شد. به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، «بختیار حکیموف» نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای و سفیر تام‌الاختیار وزارت خارجه این کشور اعلام کرد: «طرف ازبکستانی که سال جاری ریاست سازمان همکاری شانگهای را بر عهده دارد، پیش‌نویس یادداشت تفاهمی درباره تعهدات ایران در قبال عضویت در این سازمان را بین کشورهای عضو منتشر کرده است. البته این سند ابتدا باید در داخل سازمان همکاری شانگهای مورد توافق قرار گرفته و سپس با مقامات تهران به بحث و بررسی گذاشته شود و تنها پس از این مراحل برای بررسی نهایی و تصویب به شورای رهبران کشورهای عضو این سازمان ارائه خواهد شد». این مقام روس ادامه داد: «ما از هم‌‌اکنون از قابل قبول بودن این پیش‌نویس که از طرف مقامات تاشکند برای ایران، به عنوان جدیدترین کشور عضو بالقوه سازمان همکاری شانگهای پیشنهاد شده، حمایت می‌کنیم. این سند امروز مورد بررسی دقیق قرار گرفته و ما از مواضع سایر کشورهای عضو در این باره مطلع خواهیم شد». نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه پیش‌بینی کرد این یادداشت تفاهم به احتمال زیاد و آنطور که برنامه‌ریزی شده، در نشست رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در ماه سپتامبر سال 2022 (اواخر تابستان سال آینده) به تصویب خواهد رسید. حکیموف گفت: «تصویب این سند به منزله آن است که ایران تعهدات خاصی را به عنوان عضو تمام و کمال سازمان همکاری شانگهای بر عهده خواهد گرفت که باید در زمان مشخصی به آنها عمل کند تا تشریفات خاص مربوط به پیوستن این کشور به خانواده شانگهای آغاز شود. پس از اجرای این تعهدات از سوی مقامات تهران، رهبران کشورهای عضو سازمان تصمیم نهایی درباره عضویت جمهوری اسلامی ایران را اتخاذ خواهند کرد».
***
علی باقری:
مذاکرات وین تا پیش از پایان نوامبر شروع می‌شود
 معاون سیاسی وزیر امور خارجه با هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در بروکسل دیدار و گفت‌وگو کرد. علی باقری روز گذشته با انریکه مورا در مقر اتحادیه اروپایی دیدار کرد. 
باقری و مورا پشت درهای بسته در ساختمان اتحادیه اروپایی در بروکسل گفت‌وگو کردند. معاون وزیر امور خارجه پیش از آن با مدیرکل وزارت خارجه بلژیک دیدار کرد و درباره موضوعات دوجانبه به بحث و تبادل نظر پرداخت. علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور انجام گفت‌وگو با «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام سه‌شنبه وارد بروکسل شد. 
باقری بعد از ملاقات با انریکه مورا در بروکسل در حساب توئیتری خود نوشت: گفت‌وگویی جدی و سازنده با انریکه مورا درباره عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم. توافق کردیم‌ پیش‌ از پایان ماه نوامبر مذاکرات را شروع کنیم؛ تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد. 

Page Generated in 0/0073 sec