printlogo


کد خبر: 239606تاریخ: 1400/8/6 00:00
تعابیر قابل تأمل مقامات دولت بایدن درباره دورنمای بازگشت به توافق هسته‌ای
تلاش برای احیای جسم مرده!
امیر عبداللهیان: نمی‌خواهیم از نقطه بن‌بست وین وارد مذاکرات شویم

گروه سیاسی: دولت بایدن در حال فاصله گرفتن از برجام است و مقامات آمریکایی با اظهاراتی که می‌کنند در حال ارسال سیگنال‌هایی هستند که رمزگشایی از آن بیشتر بر این گزاره صحه می‌گذارد!
به گزارش «وطن‌امروز»، کاخ سفید که این روزها تلاش می‌کند عدم آمادگی برای بازگشت به تعهدات خود را پشت مقصر جلوه دادن تهران در تاخیر مذاکراتی پنهان کند، از ادبیاتی استفاده می‌کند که انگار دورنمایی برای احیای توافق هسته‌ای وجود ندارد. در این میان، دولت بایدن اگرچه با اوضاع شکننده‌ای در داخل و خارج از آمریکا مواجه است و مهار چین را به عنوان یک ماموریت دشوار و طاقت‌فرسا در دستور کار خود قرار داده است اما ایران هم با تکمیل چرخه بازدارندگی هسته‌ای خود، با ناکارآمد کردن اهرم فشار آمریکا بر مصائب واشنگتن افزوده است. در این راستا رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دوشنبه هفته جاری درباره برجام گفت: نمی‌توان جسد مرده را زنده کرد. البته مالی تأکید کرد آمریکا هنوز به آن نقطه نرسیده است و ما به دیپلماسی ادامه خواهیم داد، حتی اگر گام‌های دیگری را دنبال کنیم، اگر با جهانی روبه‌رو شویم که در آن نیاز به انجام آن داشته باشیم. از همین رو، مردان سیاست خارجی بایدن طی مدت اخیر از ضرورت داشتن پلن B و آمادگی برای زندگی بدون توافق هسته‌ای صحبت کرده‌اند. با این وجود به نظر نمی‌رسد راهی جز دیپلماسی برای‌شان باقی مانده باشد. 
در همین زمینه مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به اینکه قبل از خروج آمریکا از برجام این توافق مانعی برای توسعه برنامه هسته‌ای ایران بوده است، از سرگیری مذاکرات وین به‌ منظور احیای برجام را اولویت نخست دولت متبوعش خواند. به گزارش فارین پالیسی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد بازگشت به مذاکرات احیای برجام اولویت نخست دولت بایدن است. سالیوان در این باره به خبرنگاران گفت: «ما از اقداماتی که ایران پس از خروج ایالات‌متحده از برجام انجام داده نگرانیم. تحت برجام، برنامه هسته‌ای ایران با یک مانع مواجه بود، بنابراین نخستین و بالاترین اولویت ما بازگشت به میز مذاکرات است».مشاور امنیت ملی آمریکا با تکرار اظهارات دیگر مقامات دولت متبوعش مبنی بر محدود بودن فرصت احیای برجام، اعلام کرد: «این پنجره نامحدود نیست. ما نیازمند بازگشت به دیپلماسی و پیشرفت در مذاکرات هستیم. همچنان معتقدم فرصت برای حل‌وفصل دیپلماتیک این موضوع وجود دارد». پیش از این هم «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه پس از پایان سفر به اروپا و منطقه غرب آسیا طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران، گفت: تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ایران در یک مرحله حساس و حیاتی قرار دارد و دلایل تهران برای خودداری از مذاکره تضعیف شده است. وی مدعی شد: واشنگتن به طور فزاینده‌ای نگران تأخیر تهران برای بازگشت به مذاکره است ولی سایر ابزارها نیز برای جلوگیری از تولید تسلیحات هسته‌ای توسط ایران وجود دارد و اگر لازم باشد از این ابزارها استفاده خواهیم کرد. رابرت مالی اظهار داشت: ما در یک مرحله حساس و حیاتی قرار داریم تا ببینیم آیا می‌توانیم برجام را احیا کنیم یا نه. وی افزود: اگرچه پنجره، هم برای آمریکا و هم برای ایران برای بازگشت به پایبندی به مفاد برجام در نهایت بسته خواهد شد ولی ایالات‌متحده همچنان مایل به مشارکت در دیپلماسی با ایران است. مالی در عین حال گفت پنجره بازگشت به برجام برای همیشه باز نخواهد بود، زیرا در نهایت پیشرفت‌های هسته‌ای ایران از آن پیشی خواهد گرفت. وی افزود: واشنگتن به دنبال هماهنگی‌های دیپلماتیک با تهران خواهد بود. 
***
    امیر عبداللهیان: نمی‌خواهیم از نقطه بن‌بست وین وارد مذاکرات شویم   
وزیر امور خارجه روز گذشته در نشست خبری پس از دومین نشست همسایگان افغانستان در ایران در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: مذاکرات هسته‌ای را از ۲ هفته پیش در تهران کلید زدیم و گفت‌وگو بین معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مورا شروع شد و امروز باقری در بروکسل است. حسین امیرعبداللهیان گفت: برای تکمیل آن گفت‌وگوها، با انریکه مورا درباره این گفت‌وگو می‌کنیم که زمانی وارد مذاکره جدید با 1+4 خواهیم شد که اولا همه به تعهدات‌شان در برجام برگردند و ثانیا برگشتن آنها به برجام آورده مهمی برای ما نخواهد داشت، بلکه مهم این است که نشان دهند چگونه تحریم‌های ذیل برجام درباره ایران به صورت کامل برداشته خواهد شد. وزیر امور خارجه ادامه داد: نمی‌خواهیم از نقطه بن‌بست مذاکرات وین وارد مذاکرات شویم، ولی فرمتی که در مذاکرات وین شکل گرفته را قبول داریم و بزودی پس از ارزیابی از گفت‌وگوهای امروز (دیروز) باقری با مورا درباره اینکه در چه تاریخی وارد گفت‌وگو با ۱+۴ شویم، تصمیم می‌گیریم ولی دیر نخواهد بود و این اتفاق خواهد افتاد و بزودی با ۱+۴ این گفت‌وگوها را از سر می‌گیریم. امیرعبداللهیان درباره آژانس هم بیان کرد: ما قصد نداریم رفت و آمدهای آقای گروسی به ایران را هیجانی کنیم. ما توافق کلی بین آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران را داریم که شکل می‌گیرد و برای سفر آقای اسلامی و بالعکس توافق می‌شود. ذکر تاریخ و زمان مهم نیست.

Page Generated in 0/0274 sec