printlogo


کد خبر: 239624تاریخ: 1400/8/8 00:00
دور دنیا

نخستین تصاویر ماهواره‌ای با وضوح بالا از نیروگاه اتمی رژیم صهیونیستی
‌ منابع عبری‌زبان دیروز برای نخستین‌بار تصاویری از «دیمونا» نیروگاه اتمی رژیم صهیونیستی در جنوب شرق اراضی اشغالی فلسطین و همچنین چند پایگاه نظامی این رژیم را منتشر کردند. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت»، دیروز با استفاده از سرویس جدید یک شرکت آمریکایی، از زوایای مختلف 7 تصویر با وضوح بالا از نیروگاه اتمی دیمونا و چند پایگاه نظامی و هوایی رژیم صهیونیستی را منتشر کرد. شرکت «مپ‌باکس» مستقر در واشنگتن و سان‌فرانسیسکو روز گذشته اعلام کرد از روز ۲۶ اکتبر، دسترسی مشترکان خدمات این شرکت به تصاویر واضح از تمام مناطق فلسطین اشغالی امکان‌پذیر خواهد بود. به رغم آنکه رژیم صهیونیستی سال‌ها سعی داشت با فشار بر شرکت‌های ارائه‌دهنده تصاویر ماهواره‌ای از انتشار عکس‌های بسیاری از مناطق فلسطین اشغالی ممانعت کند اما یک شرکت آمریکایی روز گذشته از ارائه تصاویر با جزئیات بالا از این پهنه جغرافیایی خبر داد. پیش از این، متمم قانونی موسوم به «کایل- بینگامان»، شرکت‌های آمریکایی را از ارائه تصاویر با وضوح بیشتر از ۲ متر در هر پیکسل از این منطقه منع کرده بود اما این قانون سال ۲۰۲۰ تغییر کرد و محدودیت جدید ۴۰ سانتی‌متر تعیین شد. «امنون هراری» رئیس برنامه فضای وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با یدیعوت آحارانوت در این باره گفت فکر نمی‌کند مشورت قبلی با اسرائیل درباره اجرایی شدن حکم فدرال آمریکا صورت گرفته باشد. این مساله منجر به شناسایی پایگاه‌ها و تأسیسات اتمی اسرائیل با دقت و وضوح بالا شده است. این روزنامه صهیونیستی در ادامه اضافه کرد که تل‌آویو بسیار نگران است گروه‌هایی همچون حزب‌الله و حماس از این تصاویر برای حمله به این مواضع استفاده کنند. در بیانیه این شرکت آمده بود: «ما اکنون جزئیات [نقشه‌ها و تصاویر] اسرائیل و فلسطین را ۵ برابر کردیم. این تصویربرداری جدید، تصاویری با بالاترین وضوح موجود برای برنامه‌ریزی پیاده‌روی، بررسی تحویل گرفتن کالاها یا پیمایش بین شهرها را به مشتریان ما ارائه می‌دهد». این شرکت آمریکایی روز گذشته همچنین ابراز داشت:‌ «وضوح بهبود‌یافته [تصاویر از فلسطین اشغالی]، جزئیات بیشتری را برای ساختمان‌ها، جاده‌ها و شرایط طبیعی ارائه می‌دهد. ماهیت جدید [نقشه‌ها] نمای کنونی جدیدتری را با استفاده از تصاویری که تابستان ۲۰۲۱ جمع‌آوری شده ارائه می‌دهد. ترکیب این تصاویر با زمین یک چشم‌انداز سه‌بعدی منحصر به فرد را با جزئیات عالی ارائه می‌دهد». مپ‌باکس، شرکت آمریکایی ارائه‌دهنده نقشه‌های آنلاین سفارشی برای وب‌سایت‌ها و برنامه‌های مختلف است که از سال ۲۰۱۰، در پاسخ به گزینه‌های محدود ارائه شده توسط شرکت‌های تصویربرداری ماهواره‌ای مانند «گوگل مپس»، به سرعت جایگاه نقشه‌های سفارشی را گسترش داد.
***
افشاگری رأی‌الیوم
بایکوت حقایق توسط قاضی پرونده انفجار بیروت
یک رسانه مستقل و فرامنطقه‌ای عربی اقدام به افشاگری مهمی درباره پرونده انفجار مهیب پارسال در بندر بیروت با بیش از ۲۰۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح کرد که پرده از فساد و تبانی دستگاه قضایی این کشور، بویژه قاضی پرونده برمی‌دارد. روزنامه برخط رأی‌الیوم پنجشنبه گزارشی منتشر کرد حاکی از آنکه مقامات قضایی لبنان اصرار دارند هیچ‌گونه جزئیاتی از تحقیقات انجام شده درباره عوامل انفجار چهارم آگوست 2020 بیروت منتشر نشود؛ جزئیاتی که قرار است به طور مفصل پاسخگوی سوال‌هایی باشد که افکار عمومی این کشور را درگیر خود کرده است؛ نظیر اینکه چه کسی کشتی حامل نیترات آمونیوم را به لبنان و برای کدام مشتری آورده است؟
برخی منابع در گفت‌و‌گو با رأی‌الیوم بدون پرداختن به جزئیات و به صورت کلی اطلاعاتی را درباره نتایج تحقیقاتی که توسط قاضی پرونده بایکوت شده، ارائه کرده‌اند. این روزنامه چاپ لندن آورده که سیدحسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان از زمان انفجار بندر بیروت تا به امروز در ۳ سخنرانی خود خواستار انتشار نتایج تحقیقات برای عموم مردم شد و خطاب به قاضی پرونده گفت: «اگر تمایل نداری تحقیقات را برای مردم منتشر کنی، حداقل خانواده‌های قربانیان را جمع کن و به آنها بگو که فرزندان‌شان چگونه شهید شده‌اند».  با این وجود رأی‌الیوم یادآور می‌شود کسی به خواسته‌های نصرالله توجهی نکرد و نتایج تحقیقات همچنان پنهان ماند و «طارق بیطار» قاضی پرونده انفجار بندر بیروت و «فادی صوان» قاضی پیش از او به اهمال در وظایف خود ادامه دادند.  یک منبع مورد رجوع تیم مطبوعاتی عبدالباری عطوان، در افشاگری‌های‌شان اشاره کرده‌اند پول کشتی حامل نیترات آمونیوم از یک بانک مستقر در یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس پرداخت شده که شعبه اصلی آن در سوییس قرار دارد.  این منابع که اشاره‌ای به نام آنها نشده، در ادامه اضافه کردند افرادی وابسته به جریان «المستقبل» حزب «سعد الحریری» محموله را وارد بندر بیروت کرده‌اند. با این حال گفتند این اقدام بدون اطلاع سعد الحریری صورت گرفته است. افشاگران همچنین گفته‌اند به احتمال زیاد محموله در بندر بیروت انبار شده سپس از آنجا برای گروه‌های مسلح معارضی که در مرزهای سوریه و لبنان مستقر بوده‌اند، فرستاده شده است. بر اساس این روایت، احتمال داده شده پس از عملیات نظامی ارتش لبنان، مقاومت و ارتش سوریه و بیرون رانده شدن گروه‌های مسلح یادشده از منطقه، روند انتقال نیترات متوقف شده باشد. پس از عملیات مذکور، مقادیری از مواد در انبار شماره ۱۲ بندر بیروت باقی می‌ماند و به علت جوشکاری و شلعه‌ور شدن آتش در نزدیکی انبار منفجر می‌شود.

Page Generated in 0/0051 sec