printlogo


کد خبر: 239643تاریخ: 1400/8/8 00:00
بر اساس آمار وزارت بهداشت طی 24 ساعت ۱۲۳ نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند
عبور واکسیناسیون از مرز ۸۵ میلیون دوز

کارشناسان با اشاره به کم شدن میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا، بر این نکته تاکید دارند که در صورت عدم توجه به این دستورالعمل‌ها وقوع پیک ششم کرونا دور از تصور نیست و هر آن احتمال شعله‌ور شدن مجدد این بیماری در کشور وجود دارد. بر اساس آخرین آمار ارائه‌شده از سوی وزارت بهداشت، هم‌اکنون بیش از 85 میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده است. با این وجود، رئیس مرکز ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی معتقد است که اکنون در شرایط مناسبی برای بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها نیستیم و با توجه به شرایطی که داریم باید همچنان صبر کنیم و تمام تلاش خود را برای واکسیناسیون سریع‌تر جامعه انجام دهیم. 
علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی تاکید دارد به‌ جای برخی بازگشایی‌های زودهنگام باید واکسیناسیون کرونا را تسریع کرد. این ویروس‌شناس با اشاره به افزایش تجمع‌ها و تاثیر آن بر بروز پیک ششم کرونا، بیان می‌کند: «احتمالا تجربه خیلی بدی خواهیم داشت».
 
* تأثیر ۸۰ درصدی واکسیناسیون بر پیشگیری از شیوع کرونا
دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا از تاثیر ۸۰ درصدی واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد. جماعتی اظهار کرد: در خیلی از شهرستان‌ها گزارش‌هایی از عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را داریم. وی افزود: مهم‌ترین مساله در برابر ویروس کرونا، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است و مطالعات مختلف نشان داده است که رعایت آنها می‌تواند تا ۳۰ درصد باعث جلوگیری از شیوع ویروس کرونا شود. دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تصریح کرد: واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ۷۰ تا ۸۰ درصد باعث پیشگیری از شیوع کرونا می‌شود و واکسیناسیون علاوه بر پیشگیری می‌تواند باعث کاهش شدت بیماری، کاهش بستری مبتلایان به کرونا و کاهش مرگ‌و‌‌‌میر‌ به میزان بسیار زیاد شود؛ بنابراین واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهمیت زیادی دارد. جماعتی گفت: اگر به ایمنی جمعی نرسیم و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نکنیم باید این موضوع را به یاد داشته باشیم که ویروس کرونا می‌تواند همچنان خطرساز باشد. 
 
* عادی‌انگاری زمینه‌ساز خیز ششم کرونا
عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی بر اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید و خاطرنشان کرد بی‌توجهی به این موضوع زمینه خیز ششم بیماری کرونا در کشور را فراهم می‌کند. حمید سوری افزود: هر چند روند واکسیناسیون در کشور مناسب است و در چند ماه اخیر چندین میلیون دوز واکسن کرونا تولید یا وارد کشور شده و تعداد زیادی از مردم واکسن زده‌اند اما تعجیل در عادی‌انگاری بسیار خطرناک است. وی اظهار داشت: مردم و مسؤولان نباید فکر کنند که فقط با تزریق ۲ دوز واکسن کرونا، می‌توان به شرایط عادی زندگی بازگشت. این اپیدمیولوژیست ادامه داد: در شرایط کنونی علاوه بر تزریق واکسن کرونا باید توصیه‌های بهداشتی را بشدت رعایت کرد تا از بروز خیزهای بعدی کرونا جلوگیری شود و جان انسان‌ها را به خطر نیندازد. وی تاکید کرد:‌ مردم همچنان باید مواردی مانند استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون را به دقت رعایت کنند. عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی گفت: در این شرایط باید با احتیاط بسیار بیشتری بازگشایی‌ها صورت گیرد تا مردم دچار آسیب نشوند. وی افزود: هرچند هنوز وارد خیز ششم بیماری کرونا نشده‌ایم اما اگر اقدامات لازم و پیشگیرانه انجام نگیرد، این اتفاق دور از انتظار نخواهد بود. 
 
* عبور واکسن‌های تزریق‌شده در کشور از مرز ۸۵ میلیون دوز
بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، مجموع واکسن‌های تزریق‌‌شده در کشور از ۸۵ میلیون دوز فراتر رفت. بر اساس این گزارش، تاکنون ۵۲ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۴۴۰ نفر دوز اول، ۳۳ میلیون و ۸۸ هزار و ۹۴۰ نفر دوز دوم و ۸۱ هزار و ۵۳۷ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بنابراین مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۸۵ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۹۱۷ دوز رسیده است. این در حالی است که در 24 ساعت، ۷۶۱ هزار و ۵۳۷ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد. 
 
* جزئیات واردات ۱۴۰ میلیون دوز واکسن به کشور
بر اساس آمارهای گمرک ایران از نیمه بهمن سال گذشته تاکنون بیش از ۱۳۹ میلیون دوز واکسن وارد کشور و تحویل نمایندگان وزارت بهداشت شده است. 
از ۱۵ بهمن ۹۹ تا 7 آبان‌ماه سال جاری ۷۷ محموله واکسن «کووید-۱۹» از طریق فرودگاه امام‌خمینی وارد کشور شده و پس از انجام تشریفات گمرکی به طور حمل یکسره شبانه‌روزی و از پای پرواز به طور مستقیم تحویل نمایندگان وزارت بهداشت شد. 
بر اساس این گزارش، طی این مدت ۱۳۹ میلیون و ۴۸۰ هزار دوز واکسن از کشورهای چین، ژاپن، ایتالیا، روسیه، کره‌جنوبی،‌ اتریش و هند وارد ایران شده است.
 بررسی جزئیات محموله‌های وارداتی واکسن نشان می‌دهد که بیشترین محموله به واکسن سینوفارم از چین با ۴۵ محموله حاوی ۱۲۳ میلیون و ۷۳۸ هزار دوز اختصاص دارد. 
***
    ۱۲۳ نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به «کووید-19» جان‌باختند    
مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با اعلام آخرین آمارهای کرونا در کشور، از جان باختن ۱۲۳ بیمار در طول ۲۴ ساعت خبر داد. بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی از روز ظهر روز پنجشنبه تا ظهر روز جمعه هفتم آبان، ۹۸۹۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۱۲۸۵ نفر آنها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۵ میلیون و ۹۰۹ هزار و ۴۰۲ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت، ۱۲۳ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۵ هزار و ۹۹۸ نفر رسید. همچنین خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۷۳۷ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. از سویی ۴۰۱۴ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۳۵ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۵۷۱ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. بر اساس این گزارش، در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۲۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۱۵ شهر در وضعیت زرد و ۸۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. 
 


Page Generated in 0/0052 sec