printlogo


کد خبر: 239649تاریخ: 1400/8/8 00:00
اخبار

الزام بانک‌ها به ارائه قرارداد به مشتری
وزیر اقتصاد در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی دستور داد بانک‌ها مکلف شوند حداکثر ظرف یک هفته پس از درخواست مشتری، یک نسخه از قرارداد و اطلاعات کامل تسهیلات را به مشتری تحویل دهند. سیداحسان خاندوزی در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی دستور داد بانک‌ها مکلف شوند حداکثر ظرف یک هفته پس از درخواست مشتری، یک نسخه از قرارداد و اطلاعات کامل تسهیلات را به مشتری تحویل دهند. وی در این نامه تصریح کرده است: مستنکفان از اعطای قرارداد بانکی به مشتریان به مراجع رسیدگی به تخلفات معرفی شوند. براساس این دستور، در صورت عدم اعطای نسخه قرارداد توسط شعبه، بازرسی بانک راسا مکلف به اعطای قرارداد به مشتریان است. خاندوزی همچنین به رئیس کل بانک مرکزی دستور داده کمیته مشترک بانکی برای اجرای سریع الکترونیکی کردن قراردادهای بانکی تشکیل شود. 
***
رشد ۴۳ درصدی تجارت خارجی ایران
رئیس کل گمرک ایران گفت: در 7 ماه نخست سال ‌جاری بالغ بر ۹۸ میلیون تن کالا به ارزش ۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بین ایران و کشورهای جهان مبادله شده است. مهدی میراشرفی اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد در نخستین ماه از نیمه دوم سال ۱۴۰۰، رشد تجارت خارجی همچنان ادامه دارد و در 7 ماه سال جاری بالغ بر ۹۸ میلیون تن کالا به ارزش ۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بین ایران و کشورهای جهان مبادله شده است. معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: مقایسه آمار تجارت خارجی کشور در این مدت با مدت مشابه سال ۹۹ حاکی از رشد 5/16 درصدی در وزن و ۴۳ درصدی در ارزش مجموع کالاهای مبادله شده بین کشورمان با سایر شرکای تجاری است. وی افزود: از کل ۹۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالاهای صادراتی و وارداتی در مدت مذکور، ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۲۷ میلیارد و یکصد میلیون دلار به صادرات اختصاص داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل از حیث وزن ۱۵ درصد و از لحاظ ارزش ۴۷ درصد رشد نشان می‌دهد. 
***
۲۸۱ هزار آمریکایی این هفته بیکار شدند
وزارت کار آمریکا گزارش هفتگی جدید خود را منتشر کرد که نشان ‌داد این هفته ۲۸۱ هزار آمریکایی تحت پوشش بیمه، برای نخستین‌بار کار خود را از دست داده‌اند. 
به نقل از مارکت‌واچ، وزارت کار آمریکا گزارش هفتگی جدید خود را منتشر کرد که نشان می‌داد این هفته ۲۸۱ هزار آمریکایی تحت پوشش بیمه، برای نخستین‌بار کار خود را از دست داده‌اند. این پایین‌ترین رکورد بیکاری هفتگی آمریکا از تاریخ آغاز پاندمی کرونا در این کشور است. با بازگشت اقتصاد، شرکت‌ها و کارخانجات آمریکایی از اخراج نیروهای خود کاسته‌اند و حالا در حال استخدام نیروهای بیشتری هستند. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی وال‌استریت ژورنال پیش‌بینی کرده بودند تعداد بیکاران جدید آمریکا این هفته به ۲۸۹ هزار نفر خواهد رسید. داده‌های هفته قبل هم اصلاح و مشخص شد در آن هفته ۲۹۱ هزار نفر کار خود را از دست داده بودند. بازار کار آمریکا در ۱۸ ماه اخیر ریکاوری سریعی را تجربه کرده است و نرخ بیکاری این کشور از 8/14 درصد در آوریل ۲۰۲۰ به 8/4 درصد در جدیدترین گزارش ماهانه (سپتامبر ۲۰۲۱) کاهش یافته است. این در حالی است که قبلا پس از بحران اقتصادی بزرگ سال ۲۰۰۸ بیش از ۵ سال طول کشیده بود که بیکاری هفتگی آمریکا در اکتبر ۲۰۱۴ به ۲۸۱ هزار نفر کاهش یابد. 
***
رشد 78 درصدی مالیات ارزش افزوده
جزئیات عملکرد مالیات 6 ماهه کالا و خدمات نشان می‌دهد در این مدت 78 درصد مالیات ارزش افزوده وصول شده و سیگاری‌ها برای مصرف سیگار 1909 میلیارد تومان مالیات پرداختند. 
 نیمه نخست سال 1400 از محل فروش کالا و خدمات بالغ بر 51 هزار و 590 میلیارد تومان مالیات وصول شد که 70 درصد رشد نسبت به دوره مدت سال قبل دارد و نیز 84 درصد مصوب 6 ماهه را تامین کرده است. بالاترین سهم درآمدی در این بخش مربوط به مالیات ارزش افزوده با رقم 40 هزار و 600 میلیارد تومان بوده که 78 درصد نسبت به مدت مشابه سال 99 افزایش یافته و 92 درصد مصوب را پوشش داده است. سیگاری‌ها هزار و 909 میلیارد تومان برای مصرف سیگار مالیات دادند که رشد 94 درصدی دارد. علاوه بر آن، 632 میلیارد تومان مالیات بر فروش دریافت شد که 59 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.
***
برق مشترکان پرمصرف با قیمت ۸۲۰ تومان محاسبه شده است
مدیرکل امور مشترکان شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: مشترکانی که بالاتر از الگوی تعیین شده برای برق مصرف داشتند، برق آنها با قیمت ۸۲۰ تومان محاسبه شده است. عبدالامیر یاقوتی دیروز در نخستین کارگاه تخصصی ویژه اصحاب رسانه در حاشیه بیست‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق افزود:‌ مشترکانی که بیش از ۲ برابر الگو مصرف داشته‌اند، امسال در ۳ ماه تیر و مرداد و شهریور، مابه‌التفاوت بیش از ۲ برابر الگوی مصرف آنها با نرخ ۸۲۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه می‌شود. وی ادامه داد: اگر مشترکانی تا سقف الگو مصرف کردند، تعرفه برق آنها ۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اما مشترکانی که بیش از ۲ برابر الگو مصرف کردند، تعرفه برق آنها در مجموع ۲۳ درصد افزایش داشته است. مدیرکل مدیریت امور مشترکان توانیر گفت: کشور از نظر تعرفه‌ای به ۵ بخش تقسیم شده که ۴ بخش آن گرمسیری و یک منطقه عادی است و طیف وسیعی از مشترکان ما در مناطق عادی مستقر هستند. یاقوتی خاطرنشان کرد: مشترکان هم به ۲ دسته شامل مشترکان با مصرف تا سقف الگو و مشترکانی که بیش از الگو مصرف می‌کنند، تقسیم می‌شوند.

Page Generated in 0/0049 sec