printlogo


کد خبر: 239679تاریخ: 1400/8/9 00:00
بررسی آخرین بدهی خارجی پرسپولیس به کالدرون
در پیچ نهایی

داریوش مجلل: با تامین مطالبات کالدرون، به نظر می‌رسد پرسپولیس فاصله چندانی تا پرونده سفید در کمیته انضباطی فیفا ندارد. قانون منع ورود خارجی‌ها حالا یک سال و نیم پس از تصویب، می‌تواند مورد قضاوت درست‌تری در تاریخ فوتبال ایران قرار بگیرد؛ قانونی که انحصار قرارداد را به بازیکنان ایرانی داد و همین موضوع افزایش سرسام‌آور دستمزد فوتبالیست‌ها را به دنبال داشت که یک هرج‌و‌مرج استثنایی را در فوتبال ایران رقم زد. اگر چه چنین مصوبه‌های دستوری، هرگز نتوانسته وضعیت را بهبود بخشد و این بار هم از نظر مالی سودی برای باشگاه‌ها نداشت و چه بسا آنها را متضرر کرد اما باعث شد پرونده تیم‌های ایرانی در کمیته انضباطی فیفا، سفید شده یا به آن نزدیک شود. پرسپولیس یکی از باشگاه‌هایی بود که با طلبکاران پرتعدادی روبه‌رو بود و تسویه‌حساب با آنها دور از ذهن به نظر می‌رسید. قرمزها که مطالبات برانکو را پرداخت نکرده بودند و سرمربی کروات به همین دلیل از این تیم جدا شد، پس از او با انتخاب گابریل کالدرون، زیر بار تعهدی میلیون دلاری رفتند. 
در همان حال، پرونده بودیمیر به مراحل خطرناک خود نزدیک و تصویر اقتصادی پرسپولیس هر روز تیره‌تر از قبل می‌شد. ماریو بودیمیر (۴۷۵ هزار یورو)، برانکو ایوانکوویچ (یک میلیون و ۵۰ هزار یورو)، سرتن چوک (۴۰ هزار یورو)، ایگور پانادیچ (۱۶۲ هزار یورو)، مارکو (۵۰ هزار یورو)، زلاتکو (۱۵۰ هزار یورو)، نیلسون (۱۰۰ هزار دلار)، کالدرون (۵۸۰ هزار دلار)، خواکین (۹۵ هزار دلار)، والنسیا (۴۰ هزار دلار)، گابریل (۲۰ هزار دلار) و اوساگونا (۱۰۰ هزار دلار) همگی از پرسپولیس طلب داشته و دارند که مجموع این ارقام به ۳ میلیون دلار می‌رسد و البته با اضافه شدن سود سالانه، جریمه و هزینه دادرسی از آن هم گذر می‌کند؛ یعنی معادل پاداش صعود به نیمه‌نهایی ۲۰۱۷ و فینال ۲۰۱۸ لیگ قهرمانان آسیا. 
با این حال پرسپولیس که این پاداش‌ها را اغلب به شکلی نامنسجم هزینه می‌کرد، با سایر درآمدها و البته استقراض که در یک سال اخیر شدت گرفته، موفق شد بخش اعظم این بدهی را تامین کند. حالا حدود یک میلیون دلار از این بدهی باقی مانده که حدود ۸۰۰ هزار دلار آن مربوط به گابریل کالدرون و دستیار او است. نکته مهم اینکه اگر انصاری‌فرد برای جدایی کالدرون با او توافق می‌کرد یا رسول‌پناه و سمیعی پس از صدور حکم در کمیته انضباطی فیفا اقدام به پرداخت می‌کردند، با رقم کمتری این پرونده حل‌و‌فصل می‌شد. به هر حال اما نکته مهم این است که مطالبات کالدرون تامین شده و پرونده اوساگونا هم چندان سنگین نیست که مشکلی را برای باشگاه پرسپولیس ایجاد کند؛ بنابراین حالا می‌توان گفت قرمزها از بحران خارجی عبور کرده‌اند و این یک موقعیت ویژه برای این باشگاه خواهد بود. اگر چه همان‌طور که گفته شد مساله استقراض سبب شده این باشگاه بحرانی تازه را در چشم‌انداز خود داشته باشد اما عبور از پرونده‌های خارجی، شرایطی را فراهم کرده که حفظ آن، پرسپولیس را از یک مشکل جدی به نام بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی در امان نگه خواهد داشت. فراموش نکنیم در ۳ مقطع، بسته شدن پنجره، باشگاه پرسپولیس را در آستانه اتفاقاتی هولناک قرار داد و چه بسا قهرمانی ۲۰۱۸ آسیا را از این تیم گرفت. سال ۲۰۲۰ هم این موضوع استرس زیادی را از جانب باشگاه النصر وارد کرد. تنها خارجی فهرست کنونی پرسپولیس بوژیدار رادوشویچ است که مانند دیگر بازیکنان از این باشگاه‌ طلب دارد؛ شاید برخورد درست با او و تعهد به وعده‌ها، یک شروع خوب برای سفید نگه داشتن پرونده خارجی‌ها باشد. 
 
* درخواست فوری پرسپولیس از بانک مرکزی
باشگاه پرسپولیس برای پرداخت ‌طلب گابریل کالدرون خواستار پیگیری بانک مرکزی شد. باشگاه پرسپولیس برای پرداخت ‌طلب ۵۸۰ هزار دلاری گابریل کالدرون از وکیل او خواست با ارائه شماره حساب معتبر که امکان انتقال ارز نیز وجود داشته باشد، باعث باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی این تیم تا قبل از پایان مهلت آن شود. وکیل کالدرون که با دستور سرمربی آرژانتینی پیشین پرسپولیس تمام امور مربوط به این شکایت را بر عهده دارد، شماره حساب این مربی در سوییس را معرفی می‌کند اما تحریم‌های ارزی مانع انتقال این پول به کشور سوییس می‌شود. 
از این رو باشگاه پرسپولیس خواست شماره حساب دیگری در اختیار آنها قرار داده شود تا بتواند مطالبات کالدرون را بدون دغدغه پرداخت کند. با این حال وکیل کالدرون بار دیگر اصرار به ارسال وجه به همان شماره حساب سوییس کرد تا پرسپولیسی‌ها مجبور به نامه‌نگاری با فیفا شوند. فیفا نیز تاکنون پاسخی به آن نداده است تا سرخپوشان برای اینکه زمان اندک مانده تا پایان نقل و انتقالات را از دست ندهند، خواستار رسیدگی فوری بانک مرکزی برای پرداخت این مبلغ شوند؛ درخواستی که بانک مرکزی نیز آن را پذیرفته است تا این پول در اختیار کالدرون در سوییس قرار بگیرد. این مبلغ قرار است تا دوشنبه هفته جاری در حساب او بنشیند. از سوی دیگر باشگاه پرسپولیس همچنان در حال مذاکره با خواکین، دستیار کالدرون است که هم‌اکنون مربی فولاد خوزستان است تا بتواند ‌طلب ۹۵ هزار دلاری او را با توافق جدید در ماه‌های آینده پرداخت کند، مشروط به اینکه خواکین با ارسال توافقنامه جدید به فیفا فرصت تازه‌ای را به این باشگاه بدهد. شایان ذکر است نقل و انتقالات تابستانی لیگ برتر فصل جاری یک هفته دیگر (۱۶ آبان)‌ به پایان می‌رسد و مدیران باشگاه پیگیر آن هستند قبل از این تاریخ مجوز خرید بازیکنان جدید را از فیفا دریافت کنند. 

Page Generated in 0/0093 sec