printlogo


کد خبر: 239692تاریخ: 1400/8/9 00:00
اخبار

سهم سرانه سلامت کشور پایین است
رئیس سازمان بازرسی کل کشور پایین بودن سهم سرانه سلامت از درآمد ناخالص ملی را یکی از آسیب‌های کلان حوزه بهداشت و درمان دانست و گفت: ۸ درصد درآمد ناخالص ملی به بهداشت و درمان و سلامت اختصاص می‌یابد، در حالی‌ که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته بین ۱۰ تا ۱۲ درصد درآمد ناخالص ملی به بحث سلامت اختصاص دارد. حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حسن درویشیان در دیدار با وزیر بهداشت گفت: نیروی انسانی بویژه مدیران دستگاه‌های اجرایی سرمایه‌های نظام هستند و باید از آنها صیانت کرد. یکی از راه‌های صیانت از این سرمایه عظیم و ملی، آگاهی‌بخشی، هشدار و تعامل و ارتباط به‌ منظور پیشگیری از تصمیم نابجا یا کمک کردن به مجموعه دستگاه اجرایی در جهت «حسن جریان امور»، «حسن مدیریت» و «انجام مأموریت‌های قانونی» است. رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: بسیاری از اشکالاتی که در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد ناشی از عدم اطلاع از قوانین و مقررات است یا اینکه امکانات، اعتبارات و نیروی انسانی متناسب با مسؤولیت‌ها و مأموریت‌های آنان تعریف نشده است. درویشیان پایین بودن سهم سرانه سلامت از درآمد ناخالص ملی را یکی از آسیب‌های کلان حوزه بهداشت و درمان دانست و گفت: ۸ درصد از درآمد ناخالص ملی به بهداشت و درمان و سلامت اختصاص می‌یابد، در حالی ‌که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته بین ۱۰ تا ۱۲ درصد درآمد ناخالص ملی به بحث سلامت اختصاص دارد. این در حالی است که همان مبلغی هم که در مجلس تصویب می‌شود کامل تخصیص‌‌ نیافته یا پرداخت نمی‌شود. 
***
بانک خون تهران در وضعیت قرمز
مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: ما در حال پشت سر گذاشتن روزهای حساسی هستیم و سازمان انتقال خون نیازمند حضور مردم برای اهداست. مهدی‌زاده بیان کرد: ذخیره خونی در استان تهران در حدود 4 تا 5 روز است. ما در حال پشت سر گذاشتن روزهای حساسی هستیم و سازمان انتقال خون نیازمند حضور مردم برای اهداست؛ موضوع ذخیره خون در استان تهران قدری با سایر استان‌ها متفاوت است. در استان تهران به عنوان پایتخت و مرکز سیاسی کشور با ۱۶۷ مرکز درمانی و ۲۸ هزار تخت بیمارستانی، عمل‌های جراحی تخصصی و فوق‌تخصصی زیادی انجام می‌شود و علاوه بر بیماران ساکن در استان تهران، بیماران بسیاری از سایر استان‌ها به مراکز درمانی آن معرفی می‌شوند. در کنار این، آمار بیماران تالاسمی، هموفیلی، حوادث و سوانحی که در این استان اتفاق می‌افتد خیلی زیاد است. همه اینها باعث شده مصرف فرآورده‌های خونی در تهران خیلی بالاتر از سایر نقاط کشور باشد، البته در یک ماه اخیر به خاطر افزایش بالای عمل جراحی، درخواست مراکز درمانی برای مصرف خون افزایش پیدا کرده است. هر زمان موج‌های کرونا فروکش می‌کند معمولا مصرف فرآورده‌های خونی افزایش پیدا می‌کند. این افزایش مصرف پس از موج پنجم، خیلی بیشتر از پیک‌های دیگر است. آمار انجام عمل‌های جراحی غیراورژانسی در کشور به یکباره خیلی بالا رفته و درخواست فرآورده‌های خونی از ما در استان تهران به یکباره حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد.
***
تهران آمادگی مواجهه با هر میزان بارندگی را دارد
مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران گفت: با لایروبی و رسوب‌برداری‌هایی که در کانال‌های اصلی جمع‌آوری آب در شهر تهران انجام شده، مسیل‌ها و کانال‌ها کاملا آمادگی مواجهه با هر میزان بارندگی را دارد. اصغر عطایی گفت: با هماهنگی‌های صورت‌گرفته، همه مناطق به صورت یکپارچه مسیل‌ها و کانال‌های جمع‌آوری آب‌ها را به طول ۵۳۰ کیلومتر و انهار فرعی را به طول ۱۰ هزار کیلومتر لایروبی و رسوب‌برداری کردند. وی با اشاره به اینکه ۵ طرح لایروبی و رسوب‌برداری در تهران انجام شده است، افزود: زمان بارندگی، واریزه‌های همراه با آب به پایین‌دست می‌آید و شن و لای وارد حوضچه‌ها می‌شود. حوضچه‌ها نیز تخلیه و پاکسازی شده‌اند. در حال حاضر مسیل‌ها و کانال‌ها آمادگی هر بارندگی را دارد. عطایی ادامه داد: امسال برای نخستین‌بار تعدادی از ماشین‌آلات لایروب را در نقاط حساس که لوله‌گذاری شده، به کار گرفتیم. عوامل کارگری به سختی می‌توانستند وارد این لوله‌ها شده و لایروبی کنند اما با این دستگاه‌ها نیازی به ورود کارگران به لوله‌ها نیست. چند دستگاه جنتکس وارد و در حال حاضر در مناطق بیست‌ودوگانه به کار گرفته شده است و ۱۹ دستگاه دیگر نیز بزودی در اختیار مناطق شهرداری قرار خواهد گرفت. وی با اشاره به بازدیدهای میدانی تاکید کرد: بخشی از شبکه‌های مویرگی محلات تهران نیاز به مرمت داشت. 
***
وضعیت نامناسب دستیاران تخصصی در کشور
دبیر شورای‌ عالی سازمان نظام پزشکی با ابراز نگرانی از آنچه وضعیت «نامناسب دستیاران تخصصی در کشور» خواند، بر لزوم آسیب‌شناسی علل مهاجرت پزشکان تاکید کرد. دکتر داریوش طاهرخانی در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به مباحث مطرح درباره کمبود پزشک در کشور و لزوم افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی تاکید کرد: افزایش ورودی رشته‌های پزشکی بدون تدبیر در حفظ نیروی انسانی، مشکلی را حل نخواهد کرد. وی مشکلات اقتصادی و اجتماعی برخی گروه‌های پزشکی را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه متولیان نظام سلامت کشور باید واقعیت‌های میدانی را خوب رصد کنند، گفت: یکی از سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت دولت‌ها، تربیت نیروی متخصص در رشته‌های مختلف است. وقتی یک دانش‌آموخته علوم پزشکی به‌واسطه مولفه‌های مختلف از ریل ارائه خدمت به بیماران خارج می‌شود، نخستین متضرر نظام سلامت کشور است، چرا که بی‌تردید نظام سلامت در سرمایه‌گذاری خود موفق نبوده و نتوانسته است بهره مناسبی از خدمات نیرویی که تربیت کرده، ببرد. 

Page Generated in 0/0069 sec