printlogo


کد خبر: 239694تاریخ: 1400/8/9 00:00
تأکید رئیس‌جمهور بر جلوگیری از ایجاد موج جدید کرونا همزمان با بازگشایی مدارس
نگرانی از موج ششم کرونا
تعداد جان‌باختگان «کووید 19» به ۱۲۶ هزار و ۱۲۶ نفر رسید

با آنکه آمار جان‌باختگان و مبتلایان به بیماری «کووید-19» دیروز به نسبت روزهای گذشته روند کاهشی نشان داد اما قرمز شدن برخی شهر‌ها بیانگر احتمال شیوع مجدد این بیماری در کشور است. 
 به گزارش «وطن‌امروز»، تزریق 86 میلیون دوز واکسن کرونا در کشور و کاهش آمار مرگ و میر ناشی از بیماری «کووید-19» در روزهای گذشته جامعه را امیدوار کرده بود این بیماری در کشور کاهشی شود اما کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کنار انجام مسافرت، نشانه‌های شیوع دوباره بیماری «کووید-19» در کشور را نمایان کرده است به طوری که برخی شهرها دوباره به رنگ قرمز درآمده‌اند. از طرفی دستور به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از ابتدای آذرماه و رفع محدودیت‌های شغلی نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند که مبادا مردم به خیال اینکه کرونا در کشور فروکش کرده است و بخش عمده‌ای از جمعیت کشور نیز واکسینه‌ شده‌اند نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه شوند. 
در این باره کارشناسان بهداشتی همچنان بر رعایت سفت و سخت پروتکل‌های بهداشتی تاکید می‌کنند و به عقیده آنها بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها زمینه‌ساز شیوع دوباره بیماری «کووید-19» است. این درحالی است که رئیس‌جمهور نیز به رعایت اصول و شیوه‌نامه‌های بهداشتی همزمان با بازگشایی مدارس تاکید دارد. دکتر سیدابراهیم رئیسی با اشاره به اهمیت و نقش فضای علمی و آموزشی کشور در پویایی جامعه گفت: وزارت بهداشت با همکاری وزارتخانه‌های علوم و آموزش‌و‌پرورش، طوری برنامه‌ریزی کند تا مدارس و دانشگاه‌ها از اوایل آذرماه طبق شیوه‌نامه‌ها به صورت حضوری بازگشایی شوند. وی دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه رعایت اصول و شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچنان باید مورد توجه جدی مردم باشد، افزود: در مسیر مقابله و غلبه بر بیماری کرونا، حساس بودن نسبت به رعایت موارد بهداشتی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. همچنان باید از اجتماعات و هر آنچه امکان ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد، دوری کرد. رئیس‌جمهور  تاکید کرد: با توجه به انجام واکسیناسیون دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال و دانشجویان، از اوایل آذرماه می‌توان برای بازگشایی مراکز آموزشی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اقدام کرد. رئیسی گفت: با مجموعه اقدامات پیشگیرانه و مناسبی که از طریق دستگاه‌های مربوط بویژه وزارت بهداشت و درمان در پیش گرفته شده است، امیدواریم از موج بعدی کرونا جلوگیری و از سلامت مردم به طور موثر صیانت شود. رئیسی با اشاره به پیشنهاد وزارت کشور برای تدوین نقشه راه یک‌ساله به منظور مقابله با کرونا تصریح کرد: در تدوین این نقشه راه، باید از نظرات دستگاه‌های مختلف و تمام استان‌ها استفاده شود.
 
* بیم از موج ششم کرونا
همچنین رئیس کارگروه درمان ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: نوسان میزان ابتلا و مرگ‌و‌میر کرونایی در کشور و قرمز شدن برخی شهرها نشان از احتمال شیوع موج ششم کرونا دارد اما هنوز نمی‌توان گفت به طور قطع وارد پیک ششم شده‌ایم. 
دکتر عاطفه عابدینی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» گفت: نشانه‌هایی از بروز پیک ششم کرونا در کشور به دلیل افزایش شهرهای قرمز گزارش شده اما نباید گفت به طور قطع و یقیق موج ششم کرونا در کشور اتفاق افتاده است. 
وی به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز علمی اشاره کرد و گفت: قرار است از ابتدای ماه آینده مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شود و دانش‌آموزان و دانشجویان در کلاس‌های درس حاضر شوند. در چنین شرایطی اگر پروتکل‌های بهداشتی به دقت رعایت نشود یا در فاصله‌گذاری‌های فیزیکی کم‌توجهی شود، بی‌تردید امکان شیوع دوباره این بیماری در کشور دور از ذهن نیست. 
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها که قرار است از اول آذرماه اتفاق بیفتد باید دقت لازم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همراه با تکمیل واکسیناسیون معلمان، اساتید، دانش‌آموزان و دانشجویان در نظر گرفته شود تا مشکلی سلامت جامعه را تهدید نکند، البته وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا قرار است جلساتی با وزارتخانه‌های علوم و آموزش‌وپرورش با هدف ایجاد تمهیدات لازم برای حفظ سلامت دانش‌آموزان و دانشجویان داشته باشند تا فضای مناسبی برای تحصیل به دور از این بیماری ایجاد شود. در این باره رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت ستاد ملی مقابله با کرونا نیز گفت: در ۲ هفته اخیر آمار کرونا روند افزایشی داشته است. حمید سوری اظهار کرد: در افزایش پوشش واکسیناسیون جبران مافات داشته‌ایم و خوشبختانه در چند روز اخیر وضعیت بهتر شده است اما هنوز هم با شرایط واکسیناسیون کامل با میانگین جهانی فاصله داریم. او افزود: تاریخ مشخصی برای پایان پاندمی وجود ندارد و واکسیناسیون تنها یکی از راه‌های مقابله با کروناست و تمام کار نیست. باید حداقل 80 درصد جامعه واکسن را دریافت کرده و ایمن شوند تا بتوان مدعی شد ایمنی نسبی در جامعه ایجاد شده است. سوری گفت: ویروس برای ادامه حیات احتیاج به بدن انسان دارد، ویروس به دنبال بدن انسان‌هایی است که آمادگی لازم برای میزبانی آن را دارند، وقتی تعداد افراد ایمن در برابر کرونا با واکسیناسیون افزایش پیدا می‌کند، چرخش ویروس در جامعه نیز کند می‌شود. او ادامه داد: سعی در به حداقل رساندن این چرخش داریم و اگر این ویروس تنها بتواند یک نفر را آلوده کند و به یک نفر سرایت کند، می‌توان گفت به مصونیت در برابر آن ویروس رسیده‌ایم اما هنوز با این شرایط فاصله زیادی داریم. او گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت اکنون 55 درصد جامعه ایمن است. 
 
* رعایت پروتکل‌ها به ۴۸ درصد رسید
این روزها که صحبت از بروز موج ششم کرونا در کشور به گوش می‌رسد، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران اعلام کرده است میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایتخت به 48 درصد رسیده است. دکتر علیرضا زالی درباره بازگشایی مدارس و وضعیت واکسیناسیون کرونا در دانش‌آموزان اظهار داشت: ما در استان تهران بالغ بر یک ‌میلیون و 200 هزار نفر دانش‌آموز داریم و براساس آخرین آمار موجود، به‌ طور میانگین 65 درصد دانش‌آموزان در سنین 12 تا 18 سال دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و این آمار رو به افزایش است. وی ادامه داد:‌ در برخی شهرستان‌های بخش شرقی استان تهران این عدد نزدیک به صد درصد و در شمیرانات این عدد به 90 درصد رسیده است. زالی افزود: براساس بازدیدهای میدانی، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نقاط مختلف تهران متفاوت و از 48 درصد تا 66 درصد متغیر است. فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در پاسخ به این سوال که «شیوع سویه جدید ویروس کرونا در روسیه تا چه ‌حد نگران‌کننده است» ‌تصریح کرد: نکته‌ای که درباره تمام سویه‌های جهش‌یافته کرونا وجود دارد این است که رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی حتی در قوی‌ترین گونه‌ها نیز اثربخشی خود را دارد و بسیاری از واکسن‌های کرونا نسبت به این سوش‌ها پاسخ مطلوبی دارند. زالی ادامه داد:‌ سازمان جهانی بهداشت سوش‌ها را براساس میزان انتشار آنها نگران‌کننده می‌نامد؛ در زمان حاضر سازمان جهانی بهداشت سویه جدید یافت‌شده در برخی کشورها را نگران‌کننده ندانسته است، بنابراین باید فعلا صبر کنیم تا بدانیم آیا سویه جدید ویروس کرونا خطرناک‌تر و مسری‌تر از گونه قبلی هست یا خیر؛ در عین حال باید میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پوشش واکسیناسیون افزایش داشته باشد تا دچار مشکل جدیدی نشویم. 
 
* شیوع زود هنگام پیک ششم کرونا در کهگیلویه
اگرچه وزارت بهداشت اعلام کرده است هنز به طور قطعی موج ششم کرونا در کشور اتفاق نیفتاده است اما رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه در جلسه ستاد کرونای این شهرستان گفت: روند صعودی مبتلایان به کرونا و افزایش بستری‌ها در شهرستان حاکی از شیوع پیک ششم این بیماری زودتر از زمان پیش‌بینی شده در کهگیلویه است. محمدطاهر طیب‌زادگان با بیان اینکه بیشترین موارد مرگ‌ومیر را در پیک چهارم کرونا داشتیم، افزود: در پیک پنجم بیشترین موارد ابتلا و بستری تا ۲ و نیم برابر پیک قبل را شاهد بودیم اما با این وجود میزان مرگ‌و‌میر کاهش چشمگیری داشت. وی عمده دلایل کاهش مرگ‌و‌میر پیک پنجم را واکسیناسیون سالمندان دانست و افزود: نشانه‌هایی حاکی از شروع پیک ششم کرونا در یک هفته اخیر در شهرستان کهگیلویه مشاهده شده که نگرانی‌های جدی ایجاد می‌کند. طیب‌زادگان اضافه کرد: در یک هفته اخیر موارد مثبت بیماری کرونا در این شهرستان افزایش زیادی داشته به طوری که در روزهای ۱۶ و ۱۷ مهرماه جاری بیشتر از ۵۰ درصد نمونه‌های پی‌سی‌آر ما مثبت بوده که این مشابه اوج پیک‌های قبلی است. رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه ادامه داد: موارد بستری که تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده بود، طی چند روز گذشته به بالای ۱۰ مورد رسیده که نشان می‌دهد پیک ششم زودتر از موعد پیش‌بینی شده در این شهرستان شروع شده است. طیب‌زادگان علت شروع پیش از موعد پیک ششم این بیماری در شهرستان کهگیلویه را نقض آشکار دستورالعمل‌های بهداشتی و عادی‌انگاری شهروندان دانست و گفت: با توجه به شیوع زودهنگام، پیک ششم در میانه پیک پنجم واقع شده است. 
 
* تزریق بیش از ۸۶ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تا‌کنون
 دیروز روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد، در شبانه روز گذشته ۷۶۷ هزار و ۵۵۳ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد. همچنین تاکنون ۵۲ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۷ نفر دوز اول، ۳۳ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۷۳ نفر دوز دوم و ۸۴ هزار و ۳۴۰ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۸۶ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۴۷۰ دوز رسیده است.
***
    ۱۲۸ نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به «کووید-19» جان باختند    
آمار جان‌باختگان و مبتلایان به بیماری «کووید-19» در کشور کاهشی شد به طوری که روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد طی ۲۴ ساعت ۶ هزار و ۸۰۹ بیمار جدید «کووید-19» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۲۸ بیمار نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر جمعه تا ظهر شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۸۰۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۸۳ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت ۱۲۸ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۶ هزار و ۱۲۶ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۶۸۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.  همچنین ۳ هزار و ۹۴۲ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» نیز در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. از سویی تاکنون ۳۵ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۸۶۰ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. همچنین در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. 


Page Generated in 0/0072 sec