printlogo


کد خبر: 239698تاریخ: 1400/8/9 00:00
اخبار

رئیس کل بانک مرکزی:
ارزآوری صادرات 7 ماهه جاری معادل کل سال قبل است
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به بهبود شاخص‌های اقتصاد کشور گفت: در 7 ماهه امسال، میزان ارز عرضه‌شده در سامانه نیما توسط صادرکنندگان، معادل کل سال گذشته بوده است. علی صالح‌‌آبادی در دیدار با جمعی از فعالان اقتصادی، اعضای اتاق‌های بازرگانی و تولیدکنندگان اظهار داشت: حمایت از بخش تولید، صادرات و نیز واردات کالاهای سرمایه‌ای، ماشین‌آلات و مواد اولیه از ضروریات کشور است که باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که علاوه بر تشویق صادرات، واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات نیز مدنظر باشد. وی تصریح کرد: ارز حاصل از صادرات که در بازار نیما نیز عرضه می‌شود برای واردات مواد اولیه و مصرفی و بخشی نیز برای واردات کالاهای سرمایه‌ای استفاده می‌شود. رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: البته با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تأمین ارز و سرمایه برای پروژه‌های با توجیه اقتصادی را نیز به طور جدی مدنظر داریم. وی ادامه داد: از ابتدای آغاز به کار بازار متشکل معاملات ارزی در اول آبان‌ماه ۱۳۹۸ تا پایان سال ۹۸، در این بازار حدود ۵۰ میلیون دلار، سال ۹۹ حدود ۷۰۰ میلیون دلار و امسال حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار معامله شده است که این امر نشان از عمیق شدن بازار دارد و قطعا برای بهبود عملکرد این بازارها نیز از فعالان اقتصادی کمک خواهیم گرفت. رئیس شورای پول و اعتبار درباره ارز با نرخ ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) گفت: به ایرادها و مشکلات مرتبط با این ارز واقف هستم و البته در تعامل با اعضای دولت ضروری است سازوکاری در این باره اندیشیده شود که در آینده و در صورت اتخاذ هرگونه تصمیم در این زمینه، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد. رئیس شورای پول و اعتبار بیان کرد: در بخش دولتی در 7 ماهه سال جاری معادل کل سال قبل از محل صادرات نفت و فرآورده‌های آن ارزآوری داشتیم. رئیس کل بانک مرکزی تعامل بازار پول و سرمایه را ضروری دانست و گفت: قطعا بازار پول و سرمایه هر یک به تنهایی نمی‌تواند برطرف‌کننده مشکلات باشد و البته بازار سرمایه نیز از ظرفیت‌های مطلوبی برخوردار است؛ لذا ضروری است با تشکیل کمیته‌ای در این زمینه به افزایش همکاری‌ها میان این 2 بخش کمک کنیم. وی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور تأکید کرد و خواستار برطرف شدن چالش‌های پیش روی صادرکنندگان شد. 
***
وزیر اقتصاد: 
بانک‌ها از سرمایه‌گذاری‌های غیرضرور باید خارج شوند
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بانک‌های کشور در سال‌های پیش رو، باید پیشقراول گشودن جبهه‌های جدید در سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در کشور شوند که این امر، مستلزم خروج از بخش بزرگی از سرمایه‌گذاری‌های غیرضروری است. سیداحسان خاندوزی در مراسم معارفه مدیرعامل جدید بانک‌ سپه اظهار داشت: افزایش سرعت حرکت به سمت عدالت‌محوری و حمایت از تولید و تحقق کامل بانکداری بدون ربا، در صدر مطالبات دولت سیزدهم از نظام بانکی کشور قرار دارد. 
وزیر اقتصاد با اشاره به نامه اخیر خود به رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: آنچه در این نامه مطرح شد، مربوط به یکی از لایه‌های بسیار کوچک حقوق اعتباری و بانکی کشور است که متضمن دسترسی فعالان اقتصادی و تسهیلات‌گیرندگان به قراردادهای خود و نحوه محاسبه سودها در سیستم بانکی، تضامین و وثایق، جرایم و... است که باید به شکلی شفاف، عادلانه و با قابلیت دادخواهی در اختیار آنها قرار گیرد. خاندوزی اجرای مصوبات شورای پول و اعتبار و تسریع حرکت به سمت اهداف توسعه‌ای بانکی، از جمله خروج از بنگاهداری غیرضرور و حرکت به سمت سرمایه‌گذاری‌های بزرگ را از دیگر انتظارات وزارت اقتصاد از نظام بانکی خواند و افزود: از افتخارات بانک سپه این است در زمانی که کشور نیازمند سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی چون گل‌گهر، چادرملو، سیمان هرمزگان، بیدبلند بویژه موضوع انتقال آب از خلیج‌فارس بود، مشارکت خوبی کرده است. وی از سایر بانک‌ها نیز خواست پتانسیل‌های خود را به سمت پروژه‌های پیشران توسعه‌ای جدید در کشور هدایت کنند.
***
خیز بازار جهانی برای نفت 100 دلاری
مقامات آمریکا، ژاپن، هند و سایر کشورهای بزرگ مصرف‌کننده نفت به‌ دنبال افزایش قیمت نفت به بیش از 85 دلار در هر بشکه و احتمال نفت 100 دلاری، از ائتلاف اوپک‌پلاس درخواست افزایش تولید دارند. کشورهای مصرف‌کننده نفت طی یک‌ سال گذشته هر روز نسبت به روز گذشته بیشتر نگران افزایش قیمت نفت بوده‌اند؛ اول تا 50 دلار در هر بشکه، بعد 75 دلار و حالا بیش‌از 85 دلار در هر بشکه. به ‌دنبال هشدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه - به عنوان یکی از اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس - درباره نفت 100 دلاری، زنگ‌ خطر به صدا درآمده است.  افزایش تورم، برخی بانک‌های مرکزی را به ‌سمت افزایش زودتر از حد انتظار نرخ بهره سوق داده است، بنابراین آمریکا، هند، ژاپن و سایر کشورهای مصرف‌کننده نفت فشار دیپلماتیک خود را بر اوپک‌پلاس افزایش داده‌اند. 
کمپینی پشت درهای بسته ایجاد شده است تا اوپک‌پلاس را متقاعد به تسریع روند افزایش تولید خود کند. قرار است ائتلاف اوپک‌پلاس روزانه 400 هزار بشکه در روز به تولید خود بیفزاید. همچنین نشست رسمی آن چهارم نوامبر تشکیل خواهد شد تا سیاست تولید خود را مورد بررسی قرار دهد.  دولت بایدن که با افزایش قیمت بنزین به بالاترین رقم طی 7 سال گذشته مواجه است، هفته‌هاست از اوپک‌پلاس درخواست افزایش تولید را دارد. ژاپن، چهارمین مصرف‌کننده بزرگ نفت دنیا هم اواخر اکتبر همین درخواست را از اوپک‌پلاس کرد. هند، سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت دنیا هم درخواست نفت خام بیشتری کرده است. از سویی چین علناً درخواستی نداشته است ولی طبق گفته دیپلمات‌ها همین تقاضا را از اوپک‌پلاس دارد. 

Page Generated in 0/0106 sec