printlogo


کد خبر: 239699تاریخ: 1400/8/9 00:00
آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت نشان می‌دهد قیمت برنج، شکر و گوشت در شهریور امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته بین ۲۸ تا ۷۱ درصد افزایش یافته است
کالاهای اساسی روی ریل گرانی

بررسی قیمت کالاهای اساسی نشان می‌دهد قیمت اغلب این اقلام در شهریور امسال نسبت به شهریور سال گذشته افزایش داشته است. بررسی قیمت برخی کالاهای اساسی در شهریور ۱۴۰۰ نسبت به شهریور ۱۳۹۹ نشان می‌دهد قیمت اقلامی مانند برنج پاکستانی، برنج تایلندی، برنج ایرانی، شکر، گوشت گوساله و گوسفند افزایش داشته است. 
آمار منتشر‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین نشان می‌دهد قیمت برنج، شکر و گوشت در شهریور امسال بین 4/28 تا 6/71 درصد نسبت به شهریور ۹۹ افزایش یافته که بیشترین افزایش قیمت مربوط به شکر بوده است. افزایش قیمت هر کیلو برنج طارم اعلا و هاشمی درجه یک از حدود ۲۶ هزار تومان در شهریورماه سال قبل، با بیش از ۶۳ درصد افزایش به حدود ۴۳ هزار تومان در ماه مشابه سال جاری در حالی است که در ماه‌های اخیر جدال بر سر کاهش دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج بین دستگاه‌های مختلف و واردکنندگان در جریان بود. اخیرا مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به خشکسالی ۵۰ سال گذشته و آسیب جدی آن به کشت‌های مختلف کشاورزی از جمله برنج، از کاهش حدود ۱۸ تا ۱۹ درصدی تولید برنج داخلی خبر داد و همین موضوع را عامل افزایش قیمت برنج داخلی عنوان کرد. پیش از این هم اواخر خردادماه دبیر انجمن واردکنندگان برنج از ذخیره کم برنج خارجی خبر داد و چند بار خواستار کاهش زمان دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج شد. گفتنی است در شهریورماه امسال قیمت برنج تایلندی و پاکستانی نیز 9/55 و 4/28 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافت و از حدود ۱۰ و ۲۰ هزار تومان به حدود ۱۶ و ۲۶ هزار تومان رسید. 
 
* شکر در رتبه اول افزایش قیمت
بر اساس آمار وزارت صمت البته در بین انواع برنج، گوشت و شکر، بیشترین افزایش قیمت در شهریورماه مربوط به شکر است که قیمت آن 6/71 درصد نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته به‌طوری‌ که قیمت هر کیلوگرم شکر سفید از ۸۲۰۰ تومان در شهریور سال قبل به ۱۴ هزار تومان در ماه مشابه امسال رسیده است. 
البته مشاهدات میدانی نشان می‌دهد قیمت شکر در بسته‌های ۹۰۰ گرمی در مغازه‌ها به ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان هم رسیده است. در این رابطه معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اوایل امسال علت افزایش قیمت شکر را رو به اتمام بودن ذخایر شکر وارد شده با ارز دولتی عنوان کرد و گفت با توجه به اینکه شکر در حال حاضر با ارز نیمایی وارد می‌شود دیگر مشمول نرخ‌گذاری تثبیتی نیست.  
 
* افزایش 60 درصدی قیمت مرغ
بر اساس آمار وزارت صمت همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز در شهریورماه با افزایش 1/58 درصدی به بیش از ۲۷ هزار تومان رسید. قیمت این محصول در ماه مشابه سال قبل حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان بوده، البته گزارش‌های میدانی از بازار در اواخر مهرماه حاکی از ورود قیمت مرغ به کانال ۳۰ تا ۳۲ هزار تومانی بود که نسبت به ماه‌های قبل کاهش یافته است. نرخ مصوب مرغ فروردین امسال در مرغداری ۱۷ هزار و ۱۰۰ و برای مصرف‌کننده ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد اما گزارش‌های غیررسمی از افزایش این ۲ قیمت مصوب به حدود ۱۹ و ۳۱ هزار تومان خبر می‌دهد. البته تولیدکنندگان بارها تاکید داشته‌اند که با وجود افزایش هزینه‌های تولید و افزایش قیمت تمام‌شده مرغ، مرغداران مرغ‌های زنده را بر اساس سازوکار تعیین شده با قیمت مصوب ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان تحویل کشتارگاه‌ها می‌دهند و اینکه از کشتارگاه تا عرضه در بازار چه اتفاقی می‌افتد که قیمت‌ها چنین جهشی پیدا می‌کند باید توسط دستگاه‌های نظارتی مربوط رصد و رسیدگی شود. در چنین شرایطی مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت که مسؤولیت نظارت بر بازار را بر عهده دارد، از زمان تشکیل قرارگاه ساماندهی مرغ در اوایل امسال، می‌گویند قرارگاه ساماندهی مرغ مسؤول تامین و توزیع این کالاست؛ بنابراین این وزارتخانه مسؤولیتی در این رابطه ندارد که بخواهد اظهارنظر کند. 
 
* گوشت قرمز چقدر گران شد؟
در این میان قیمت هر کیلو گوشت گوساله و گوسفندی به ترتیب با 7/63 و 3/38 درصد افزایش در شهریور امسال به ۱۳۰ و ۱۳۴ هزار تومان رسید. قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله در ماه مشابه سال ۱۳۹۹ به ترتیب حدود ۷۹ و ۹۷ هزار تومان بوده است.

Page Generated in 0/0058 sec